عصر خودرو

آیا افزایش قیمت روی تداوم خواهد داشت؟

تقاضای فلز روی همچنان بالاتر از عرضه

عصر بازار- گروه بین المللی مطالعات سرب و روی(ILZSG) به تازگی پیش بینی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار روی را منتشر کرده است.

تقاضای فلز روی همچنان بالاتر از عرضه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، بر اساس پیش بینی این گروه، تقاضای جهانی روی تصفیه شده در سال 2017 بالاتر از عرضه خواهد شد که در این صورت، بازار این فلز برای دومین سال پیاپی در کسری خواهد بود.
    نمودار 1- تعادل بازار جهانی روی تصفیه شده

    برآورد ILZSG از کسری 226 هزارتنی فلز روی در سال 2017 حکایت دارد که با این وجود، تفاوت زیادی نسبت به سال 2016 نخواهد داشت. با توجه به این ارقام، شاید بتوان تصور کرد که قیمت ها راهی جز افزایش ندارد، اما از آنجا که قیمت روی از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از دو برابر افزایش یافته است، به نظر نمی رسد سرمایه گذاران تمایلی به قیمت های بالای 3000 دلار در تن داشته باشند؛ سطحی که امسال برای قیمت  این فلز به عنوان سقف عمل کرده است. به عبارت دیگر، افزایش قیمت روی می تواند به سادگی در برابر احیای قیمت عمل کند. 
    این واقعیت که افزایش قیمت روی همزمان با بازار صعودی فلزات اتفاق افتاد، حائز اهمیت است، چراکه برنامه محرک چین به افزایش تقاضای فلزات و اشتهای سرمایه گذاران برای فلزات صنعتی کمک کرد.
    نمودار 2- احتمال بالا ماندن قیمت روی



    همان گونه که بازار روی علائمی از یک سقف بازار را نشان می دهد، دیگر فلزات نیز همین موضوع را نشان می دهند. فلزاتی نظیر نیکل و مس در تکاپو برای افزایش قیمت هستند، در حالی که بازارهای کالایی برای نخستین بار از سال 2016 ضعف از خود نشان دادند.
    این تغییر در گرایش سرمایه گذاران از آنجا ناشی می شود که چین تلاش هایی را برای توقف وام های پرخطر و افزایش هزینه های استقراض با هدف محدودیت رشد اعتبار انجام داده است. نرخ بهره چین در بالاترین سطح دو سال اخیر قرار دارد و این وضعیت، پیش بینی پایان رشد اعتباری را به دنبال داشته است.
    شاخص PMI کایکسین چین در آوریل به 50.3 افت کرد که کمتر از پیش بینی 51.2 بود. این رقم ضعیف ترین رشد از سپتامبر 2016 را نشان داد. اگرچه این شاخص همچنان در محدوده رشد قرار دارد، اما ممکن است ضعیف تر شود.
    چشم انداز امسال ILZSG از تداوم رشد تقاضای روی چین حکایت دارد، اما شاید تقاضای چین با توجه به مسائل اخیر به خوبی پیش بینی این موسسه نباشد و میزان برآورد کسری روی کاهش پیدا کند.


    گزارش مس
    گزارش موسسه بین المللی مطالعات مس(ICSG) نشان می دهد که بازار جهانی مس در دوماهه نخست امسال در مازاد قرار داشته است. بازار مس تصفیه شده مازاد 149 هزار تنی را در ژانویه- فوریه داشته که این موسسه دلیل آن را به افت تقاضای ظاهری چین نسبت داده است.
    در این گزارش، مازاد دو ماه نخست امسال با مازاد 44 هزار تنی مدت مشابه پارسال مقایسه شده است. همچنین تعادل مس تصفیه شده فوریه، مازاد 93 هزار تنی را نشان داد. تولید مس تصفیه شده چین در دو ماهه نخست 4 درصد رشد داشت، اما واردات مس تصفیه شده این کشور 29 درصد افت پیدا کرد.
    بر اساس گزارش ICSG،  تولید معدنی مس جهان نیز در دو ماهه نخست امسال 2 درصد(59 هزار تن)افت داشت که ناشی از کاهش تولید در شیلی به دلیل اعتصاب در معدن اسکوندیدا و تضعیف تولید شرکت دولتی کودلکو و افت تولید در کشورهایی مانند کانادا، مغولستان و اندونزی بود.
    تولید مس تصفیه شده جهان نیز در ژانویه- فوریه یکنواخت بود. چین 4 درصد و مکزیک 14 درصد افزایش داشتند که با کاهش 16 درصدی تولید شیلی(دومین تولیدکننده مس تصفیه شده جهان) جبران شد.
    نمودار 3- موجودی یک ماه اخیر  انبارهای مس LME

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها