عصر خودرو

تنش دیپلماتیک قطر و عربستان گاز در انگلیس را گران کرد

عصر بازار- تنش دیپلماتیک بین قطر و چند کشور خاورمیانه داد و ستد گاز طبیعی مایع را با آشفتگی مواجه کرده و همچنین قیمت گاز در انگلیس را نیز افزایش داده است.

تنش دیپلماتیک قطر و عربستان گاز در انگلیس را گران کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تنش دیپلماتیک بین قطر و چند کشور خاورمیانه داد و ستد گاز طبیعی مایع را با آشفتگی مواجه کرده و موجب شده حداقل یک تانکر حمل ال ان جی ناگزیر از تغییر مسیر خود شود. این اختلافات همچنین قیمت گاز در انگلیس را نیز افزایش داده است.

    عربستان، امارات، مصر و چند کشور دیگر عربی این هفته روابط دیپلماتیک و ارتباطات حمل و نقلی خود با قطر، بزرگترین تولید کننده ال ان جی جهان را قطع کردند و این کشور را به حمایت از تروریزم متهم ساختند.

    یکی از اولین نشانه های تاثیرگذاری این اختلاف بر بازار ال ان جی این بوده که بعد از ممنوعیت ورود کشتی های قطری به بنادر امارات، شرکت رویال داچ شل، یک محموله ال ان جی از آمریکا به دوبی ارسال کرده است.

    همچنین هم اکنون 17 تانکر ال ان جی در نزدیکی سواحل قطر در مجتمع صدور ال ان جی در راس لافان لنگر انداخته اند. این تعداد در روز دوشنبه 7 تانکر بود.

    قیمت گاز در انگلیس افزایش یافته و نقطه تعادل ملی قیمت گاز در این کشور برای ماه جولای بعد از تغییر مسیر 2 تانکر قطری که عازم سواحل انگلیس بودند بیش از 4.5 درصد رشد داشته است.

    مشخص نیست که این تانکرها چرا مسیر خود را تغییر داده اند، اما تجار گفتند، این تانکرها احتمالا به جای ترانزیت از طریق کانال سوئز به سمت قاره آفریقا حرکت کرده اند. تجار نگران اند که مصر تانکرهای قطری را از عبور از کانال سوئز منع کند، هرچند که دولت مصر بر اساس مقررات بین المللی حق هیچگونه اعمال ممنوعیتی بر کشتی های عبوری از این کانال را ندارد.

    با وجود نقش مهم قطر به عنوان بزرگترین تولید کننده ال ان جی جهان، تحلیلگران هنوز اختلالی را در روند عرضه بازار ال ان جی پیش بینی نمی کنند.

    برچسب ها