عصر خودرو

ستاریان کارشناس مسکن:

تکلیف بازار مسکن روشن نیست

عصر بازار- در سال گذشته سیاست‌ها و تصمیماتی برای رونق بخشیدن به بخش مسکن تبیین شد و تا حدودی کارشناسان را به آینده این بخش امیدوار کرد. در حال حاضر آمارها هیچ صعودی را در هیچ کدام از بخش‌های زیر مجموعه مسکن نشان نمی‌دهد.

تکلیف بازار مسکن روشن نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،  آیا سیاست‌های اعمال شده درست اجرایی نشده‌اند یا بحران رکود حادتر از آن است که با افزایش چند ده میلیونی تسهیلات و کاهش نرخ بهره بانکی حل شود. برای پاسخ به این سؤال به سراغ بیت الله ستاریان کارشناس با سابقه مسکن رفتیم. عوامل و راه‌های رسیدن به رونق در بخش مسکن را در گفت و گوی با وی می‌خوانید.

    - باتوجه به اینکه اجرای سیاست‌های دولت یازدهم در خصوص رونق مسکن به تحولات اساسی برای خروج از رکود منجر نشد، به نظر شما تصمیمات نادرست بوده یا بحران رکود بسیار عمیق است؟

    در دولت پیشین اقدامات جدی و اساسی برای خروج از رکود صورت نگرفت، تنها با ارائه تسهیلات مشوق‌های موقت برای افزایش تقاضا در نظر گرفته شد که بازخورد آنچنانی هم نداشت. مسکن کالایی است که با محرک‌های کلان اصلاح می‌شود. مسکن یک کالای زیستی و سرمایه‌ای است.

    - پس باید چه اقداماتی در جهت خروج از رکود صورت بگیرد؟

    ابتدا باید راه سیاست‌های بین الملل کشور مشخص شود تا اقتصاد کلان تکلیفش روشن شود. سپس باید ثبات در سرمایه گذاری به وجود آید تا سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب شود، و در نهایت با توجه به زیستی بودن مسکن باید شرایط برای عرضه مطلق خانه‌ها برنامه ریزی شود و زیرساخت‌ها فراهم گردد. مسکن یکی از نیازهای مبرم انسان است و این امر دلیل محکمی است برای توجه بیشتر و برنامه ریزی جامع و کامل در این حوزه. در حال حاضر 1 میلیون و 200 خانه نیاز داریم. باید برای تسهیل در فروش این خانه‌ها هم برنامه ریزی به وجود آید تا عرضه‌های مؤثر بیشتر شود.

    - به نظر شما دولت دوازدهم باید در چه بخش‌هایی از مسکن تمرکز کند؟

    باید در 3 بخش مالی، زیرساخت‌ها و قوانین برنامه ریزی جامعی صورت بگیرد. باید از تمام ابزارهای مالی در بانک‌ها، بازار سرمایه و سرمایه گذاری‌ها استفاده شود. لازم به ذکر است دولت باید اختیار تام به اینگونه بنگاه‌ها بدهد و در این امور دخالت نکند. در بخش زیرساخت‌ها هم باید حوزه مصالح را که مدت زمان زیادی است در رکود به سر می‌برد، با ارائه مشوق‌هایی سامان دهد. در بخش اصلاح قوانین نیز باید برای ساخت و سازهای کلانی همچون شهرک سازی قوانین را آسان‌تر کنند.

    - به استفاده از ابزارهای مالی اشاره کردید؛ به نظر شما تأمین مالی از کجا باید صورت بگیرد؟

    در این بخش باید با ایجاد ثبات در سرمایه گذاری، منابع خارجی را جذب کنند و سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های خارجی را بدون دخالت بانک مرکزی به سرمایه گذاری در بخش مسکن هدایت کنند.

    - چندی پیش خبرهایی حاکی از دریافت مالیات از خانه‌های خالی منتشر شد. به نظر شما اجرای این تصمیم کمکی به رونق بخش مسکن می‌کند؟

    ابتدا باید بگویم به این صورت که بیان شده است، خانه خالی در کشور وجود ندارد، این 5 درصد خانه ایی که خالی از سکنه است ارزش بسیار بالایی دارد و دریافت مبلغ ناچیزی به عنوان مالیات نه می‌تواند صاحب‌خانه را مجاب به فروش کند، نه می‌تواند قیمت خانه را کاهش دهد.

    - آیا این مصوبه باعث نمی‌شود صاحب خانه ها را تشویق به واگذاری خانه‌های خالی خود کند و عرضه را با تقاضا متعادل‌تر کند؟

    با نگاهی به مبلغ اجاره بها در کلان شهرها متوجه خواهیم شد که طیف وسیعی از جامعه باید بیش از 80 درصد درآمد ماهانه خود را برای تأمین مسکن مورد نیاز بپردازند. این اجاره بهای نسبتاً بالا خالی نگه داشتن خانه را توجیه پذیر نمی‌کند.

    - پس به نظر شما سیاست‌ها و مشوق‌هایی که برای خرید مسکن جوانان در دولت یازدهم در نظر گرفته شد اثر بخش نبوده است؟

    در دولت قبل روزنه‌های امیدی برای رونق مسکن به وجود آمد و همین امر باعث شد بسیاری از سازندگان خانه‌های خود را به امید افزایش تقاضا و قیمت نگه دارند. و برخی دیگر با تصور اینکه رونق در بخش مسکن باعث کاهش قیمت می‌شود خانه‌های نوساز خود را قبل از اتمام کار به بازار عرضه کردند. به همین صورت آمار تعداد خانه‌های خالی بالا رفت ومسئولین با تصورات اشتباه تصمیم به دریافت مالیات از خانه‌های خالی گرفتند. از این رو باید نتیجه گیری کنیم که دولت یازدهم برای رونق مسکن اقدام شایسته ایی انجام نداده است و اعمال سیاست‌های پیش گفته، راه نجات این حوزه اساسی از رکود است.

    برچسب ها