عصر خودرو

رئیس بخش بازارهای خاورمیانه موسسه ICIS:

محموله‌های پتروشیمی قطر، بدون خریدار می‌ماند

عصر بازار- همزمان با اجرایی شدن محدودیت های در نظر گرفته شده برای قطر، فروش محموله های پتروشیمی این کشور با مشکل رو به رو شده است.

محموله‌های پتروشیمی قطر، بدون خریدار می‌ماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شرکت ملی پتروشیمی، پایگاه اینترنتی آی .سی .آی. اس (ICIS)، رسانه دولتی عربستان سعودی، روز دوشنبه 15 خرداد ماه از قطع روابط سیاسی تعدادی از کشورهای عربی شامل عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با قطر خبر داد؛ بر این اساس دولت های یادشده، قطر را عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه اعلام کردند.

    این چهار کشور معتقدند که قطر با حمایت از سازمان های تروریستی، ثبات منطقه خاورمیانه را تهدید می کند. همچنین مطابق بیانیه مشترک این دولت ها، کلیه سفرهای دریایی و هوایی به قطر و از سوی این کشور به حالت تعلیق درآمده است و دیپلمات‌های قطری 48 ساعت فرصت دارند تا کشورهای یادشده را ترک کنند.

    محمد فاضل، رئیس بخش بازارهای خاورمیانه موسسه ICIS، عنوان کرد: مسدود شدن راه های زمینی، هوایی و دریایی، قطر را از منظر تجاری منزوی می کند. همچنین جریان مبادلات (Trade flows) و زمان سفرهای دریایی در صورتی که کشتی های قطری مجبور باشند از برخی مسیرها چشم پوشی کنند؛ به شدت متاثر خواهد شد. با اجرایی شدن کامل محدودیت های در نظر گرفته شده، محموله های پتروشیمی قطر نه تنها در کشورهای امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر به فروش نمی رسند؛ بلکه برای عبور از این کشورها به مقاصد دیگر نیز با مشکل مواجه می شود.

    قطر، تولیدکننده محصولات شیمیایی پایه، پلی اتیلن (PE) و متانول است. از طرفی این کشور بزرگترین عرضه کننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان به شمار می رود.

    رئیس بخش بازارهای خاورمیانه موسسه ICIS همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز محدود بازار داخلی قطر برای محصولات پلیمری، آسیا و به طور ویژه بازار چین مقاصد صادراتی کلیدی این کشور محسوب می شوند. شکاف سیاسی اخیر می تواند حجم فروش و صادرات پتروشیمی قطر به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین دیگر بازارهای آسیایی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

    قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین چهار عضو از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به شمار می روند.

    برچسب ها