عصر خودرو

بررسی تراز تجاری قطر؛

با تحریم قطر کدام کشورها بیشتر ضرر می کنند؟

عصر بازار- قطع رابطه کشورهای همسایه قطر با این کشور چقدر می تواند بر روند تجارت قطری ها تاثیر بگذارد.

با تحریم قطر کدام کشورها بیشتر ضرر می کنند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، ارزش صادرات قطر در سال 2015 میلادی نزدیک به 79.9 میلیارد دلار بود که این مقدار برابر با 0.5 درصد از ارزش صادرات جهانی در آن سال بوده است.

    این کشور با واردات نزدیک به 34.7 میلیارد دلار در سال 2015 موفق شد به تراز تجاری مثبت 45.2 میلیارد دلار دست یابد.

    نزدیک به 63.8 میلیارد دلار از صادرات قطر یا در حدود 81.8 درصد از صادرات این کشور به مقاصد آسیایی ارسال شده است. اروپایی ها 11.9 درصد از صادرات قطر را خریدند، و دو درصد از محصولات قطری به آفریقا صادر شد. سهم واردکنندگان آمریکای شمالی 1.5 درصد و آمریکای لاتین نیز 1.1 درصد بوده است.

    ژاپن، کره جنوبی، هند و چین بزرگترین واردکنندگان محصولات قطر در سال 2015 میلادی بوده اند. این کشورها به ترتیب 20، 19، 12 و 6.4 درصد از صادرات محصولات قطر را به خود جذب کردند. امارات متحده پنجمین شریک تجاری مهم قطر است که در سال 2015 میلادی 4.6 درصد از صادرات قطر را خرید.

    در همین حال، عربستان 1 درصد از محصولات قطر را وارد می کند و در رده چهاردهمین شریک صادراتی مهم قطر قرار گرفته است.


    تراز تجاری قطر با عربستان و امارات
    روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که عربستان و امارات مهمترین شرکای تجاری قطر به ویژه در زمینه غذایی هستند. این دو کشور در سال 2015 میلادی بزرگترین صادرکنندگان مواد غذایی به قطر بوده اند. ارزش صادرات مواد غذایی این دو کشور به قطر به 310 میلیون دلار بوده است.

    از سوی دیگر، بحرین بزرگترین صادرکننده سوخت به قطر است و امارات نیز پس از بحرین قرار دارد. ارزش صادرات مواد سوختی این دو کشور به قطر در سطح 200 میلیون دلار در سال گزارش شده است.

    مهمترین محصولات صادراتی قطر را گاز طبیعی (44.3 میلیارد دلار)، نفت خام (17.3 میلیارد دلار)، محصولات نفتی پالایشی (6.47 میلیارد دلار)، پلیمرهای اتیلن (2.26 میلیارد دلار)، کودهای شیمیایی نیتروژنی (1.22 میلیارد دلار) تشکیل می دهند.

    مهمترین اقلام وارداتی قطر نیز خودرو (2.87 میلیارد دلار)، هواپیما، هلیکوپتر، و فضا پیما (2.6 میلیارد دلار)، توربین های گازی (1.09 میلیارد دلار)، قطعات هواپیما (1.04 میلیارد دلار)، و جواهرات (970 میلیون دلار) است. قطر در سال 2015 میلادی نزدیک به یک میلیارد دلار واردات مواد غذایی داشته است.

    صادرات قطر به عربستان 819 میلیون دلار، به امارات 3.67 میلیارد دلار، بحرین 183 میلیون دلار، و مصر 819 میلیون دلار بوده است. میزان واردات این کشور از امارات 2.76 میلیارد دلار، از عربستان 1.53 میلیارد دلار، بحرین 318 میلیون دلار و مصر 318 میلیون دلار است. بنابراین تنها تراز تجاری قطر با کشورهای عربستان و بحرین منفی است.

    ارزش صادرات قطر به چهار کشوری عربستان، امارات، مصر و بحرین که به تازگی روابط خود را با قطر قطع کرده اند به 5.5 میلیارد دلار در سال می رسد. واردات قطر از این کشورها نیز در مجموع 4.7 میلیارد دلار است.


    حال باید دید با ادامه این روند در همکاری های سیاسی و اقتصادی قطر با کشورهای تحریم کننده کدامیک بیشتر آسیب می بینند، گرچه روی کاغذ به ضرر تمام طرفین دعوا است اما تراز تجاری قطر با کشورهای تحریم کننده نشان از آن دارد که در مجموع آن 4 کشور بیشتر از قطر در این بلوا متضرر خواهند شد.

    برچسب ها