عصر خودرو

نماینده پیشین ایران در اوپک:

جایگاه عربستان در اوپک تضعیف می شود

عصر بازار- نماینده پیشین ایران در اوپک معتقد است که فشار کشورهای عربی بر قطر در حال حاضر تاثیر چندانی بر بازارهای انرژی ندارد.

جایگاه عربستان در اوپک تضعیف می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، اظهار کرد که تنش میان عربستان و برخی از کشورهای عربی با قطر می تواند موجب کمرنگ شدن جایگاه عربستان در اوپک شود.

    خطیبی عنوان کرد که به طور معمول اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سه دسته هستند: "این کشورها یا قیمت خواه هستند مانند ایران، ونزوئلا و الجزایر، یا طرفدار سهم بازارند مانند عربستان و کویت، و یا بیطرف یا میانه هستند."

    وی ادامه داد: "تنش میان قطر و عربستان موجب خروج قطر از گروه کشورهایی می شود که به دنبال سهم بازارند، اما باید دید که در آینده قطر به سمت گروه طرفدار قیمت تمایل پیدا می کند و یا روندی میانه را پیش خواهد گرفت."

    خطیبی تاکید کرد: "در هر صورت یک کشور از گروه عربستان خارج می شود و این موجب تضعیف جایگاه عربستان در اوپک خواهد شد."

    نماینده پیشین کشورمان در اوپک، افزود: "باید توجه کرد که در صورتیکه صادرات نفت در همین سطح باقی بماند، تنش قطر به دلیل سطح تولید بسیار کم این کشور تاثیری بر بازارها نخواهد داشت."

    وی در پاسخ به اینکه آیا عرضه نفت و گاز قطر دچار اختلال خواهد شد یا خیر اظهار کرد: "در سطح کنونی بعید است که عرضه نفت و گاز قطر دچار مشکل شود، اما تنش عمیق تر شود و به درگیری بیانجامد به طور حتم تولید و صادرات نفت و گاز قطر دچار اختلال خواهد شد."

    خطیبی عنوان کرد: "هم اکنون این تنش موجب ایجاد بار روانی شده است و هیچ اثر فیزیکی از ایجاد اختلال در تولید و صادرات نفت و گاز قطر به چشم نمی خورد. اثر روانی مشاهده شده در بازار موجب تغییر اندک قیمت ها شده است. اما تا زمانیکه عرضه نفت و به ویژه گاز قطر مختل نشود، بعید است که بازارها تحت تاثیر این تنش قرار گیرند."

    تولید روزانه نفت قطر در حدود 600 هزار بشکه است. به گزارش اطلعات انرژی آمریکا (EIA) این کشور در سال 2014 میلادی از محل صادرات نفت 38 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

    قطر با صادرات 4.3 تریلیون فوت مکعب گاز در سال 2014 میلادی، بزرگترین صادرکننده گاز در جهان است بطوریکه 32 درصد از سهم بازار گاز در جهان را در اختیار دارد. ظرفیت صادرات LNG این کشور 77 میلیون تن در سال است.

    برچسب ها