عصر خودرو

یک فعال اقتصادی:

مالیات ۱۰ درصدی مسکن به صنعت فولاد هم ضربه می‌زند

عصر بازار- یک فعال اقتصادی گفت: نگاه جزیره‌ای و بی‌توجهی به تجارب موفق و شکست‌خورده سایر کشورها، زمینه‌ساز اتخاذ تصمیمات نادرستی توسط مسئولان دولتی می‌شود که نمونه اخیر آن افزایش مالیات خرید و ساخت مسکن است.

مالیات ۱۰ درصدی مسکن به صنعت فولاد هم ضربه می‌زند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کیوان جعفری‌طهرانی درباره بخشنامه درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان گفت: همه می‌دانیم یکی از راه‌های خروج از رکود در هر اقتصادی توسعه مسکن و دارایی، املاک و مستغلات است چنانچه بحران در این حوزه هم با سرعت و دامنه فراوانی به سایر بخش‌های اقتصاد سرایت می‌کند مانند آنچه در جریان بحران جهانی در سال 2008 همین شاهد بودیم.

    این فعال اقتصادی گفت: در چین هم شاهد تکرار همین اثرگذاری بودیم؛ در اوایل دوره ریاست جمهوری شی‌جین‌پینگ هم کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز از جمله افزایش عمر مفید سازه‌های فلزی  از 7 به 10 سال، بیشترین ضربه را به اقتصاد این کشور وارد آورد. در 2 دوره 5 ساله ریاست جمهوری هو جین تائو (رئیس جمهور اسبق چین) عمر مفید سازه‌های فلزی از 15 سال به 10 سال و سپس به 7 سال کاهش یافت تا حجم بالای تولید آهن قراضه باعث افزایش تولید و مصرف فولاد در مسکن چین شود اما شی‌جین‌پینگ دوباره عمر مفید سازه‌ها را افزایش داد و به 10 سال رساند. رئیس جمهور چین همچنین، قانون تملک هر چینی به هر تعداد منزل را محدود و اعلام کرد هر چینی فقط می‌تواند یک منزل داشته باشد.

    مدیرامور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران افزود: با این اقدامات به عبارتی رئیس جمهور چین، قوانین شبه‌کمونیستی را از اواخر سال 2013 یعنی دقیقاً یک سال بعد از انتخاب خود تصویب کرد و این قوانین سخت‌گیرانه بیشترین ضربه را به اقتصاد این کشورر در سال 2013 وارد آورد به طوری که رشد اقتصادی 7.8 درصدی چین به زیر 6.9 درصد سقوط کرد.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: با این وجود رئیس جمهور چین متوجه اشتباه خود شد و برای توسعه بازار عرضه و تقاضای فولاد این قوانین را به حالت تعلیق درآورد و حتی دوباره برای خرید منزل دوم به هر چینی وام اعطا کرد هر چند مقدار این وام به نصف دوران رئیس‌جمهوری  پیشین کاهش یافته بود.

    جعفری طهرانی در پایان با اشاره به تصمیم نابجا و نادرست اعمال مالیات 10 درصدی برای فروش خانه‌های نوساز گفت: در ایران هم متأسفانه شاهد حرکت‌های معکوس هستیم و کمتر پیش می‌آید که مسئولان ما از تجارب دیگر کشورها برای کاهش هزینه‌های تصمیم‌گیری‌های خود بهره‌ببرند. نمونه بارز این بی‌توجهی تصمیم اشتباهی است که در قالب قانون جدید دریافت مالیات از خرید و ساخت مسکن ابلاغ شده‌است؛ این مالیات گذشته از آنکه ضربه شدیدی  به بازار مسکن می‌زند، پیامدهای بدی نیز برای بازار مصرف فولاد دارد.

    وی ادامه‌داد: اگرچه با وجود اینکه به صادرات فولاد و چرخه آن قویاً اعتقاد دارم ولی در بازاررقابت سنگین حال حاضر بین‌المللی، تنها چیزی که اقتصاد کشور را خصوصا در مصرف فولاد، سیمان، سنگ های تزیینی و ... نجات می‌دهد فقط بازار مسکن و ساخت و ساز است. حال جای سوال است که در رکود فعلی بازار مسکن، در تصویب بخشنامه اخذ 10 درصد مالیات از خانه های نوساز چه فکری شده است؟

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو