عصر خودرو

جدیت چین برای حرکت در مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد

عصر بازار- دولت چین در صدد است سیاست های مقاوم سازی اقتصادی را در بخش های گوناگون و با تمرکز بر حوزه صنعتی با جدیت تمام پیگیری نماید،امری که واشنگتن و سیاستمداران کاخ سفید را به هراس انداخته و به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی با تحقق و حصول اهداف مذکور خسارات هر چه بیشتری متوجه اقتصاد آمریکا خواهد شد.

جدیت چین برای حرکت در مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چین یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان به شمار می رود و رشد و توسعه اقتصادی پکن در طول سالیان اخیر از مواردی محسوب می شود که به هیچ عنوان برای ایالات متحده آمریکا،قابل تحمل نیست.

    تنش های اقتصادی میان پکن و واشنگتن در طول سالیان اخیر و تشدید هر چه بیشتر آن بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، بیش از پیش، موید عمق رقابت میان این دو قدرت اقتصادی است.

    نسرین کرمانی، کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به رقابت تنگاتنگ چین و آمریکا در عرصه های گوناگون اظهار داشت: این رقابت و یا به تعبیری دشمنی پنهان از سال‌های نه چندان دور گذشته به شکل پر رنگ تری ظهور و بروز پیدا کرده است.

    وی افزود: یقیناً در طول چهار سال آینده، سطح تنش‌ها میان این دو قدرت، بالا خواهد گرفت و رگه‌هایی از تشدید این رقابت‌ها و اصطکاکات از هم اکنون نیز قابل احساس است.

    کرمانی عنوان کرد: چندی پیش و در تازه‌ترین گزارشات منتشر شده از سوی منابع چینی، موضوع تلاش و برنامه ریزی این کشور در راستای خودکفایی و ارتقای استقلال صنعتی منتشر و رسانه ای شد که به‌طور حتم یکی از انگیزه های اصلی چنین رویکردی را باید در تنگ‌تر شدن عرصه رقابتی میان پکن و واشنگتن جستجو نمود.

    کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: بر اساس این چارچوب و برنامه تعریف شده از سوی پکن، مقرر است در طی 8 سال آینده، در حوزه خودکفایی صنعتی تلاش هر چه بیشتری عملیاتی شود، که حصول این امر قطعاً منافع بلند مدت اقتصادی آمریکا را به مخاطره می اندازد.

    وی افزود: آن‌چنان که رئیس جمهور چین (شی جینگ پینگ) مطرح نموده، پکن تلاش می کند وابستگی صنعتی خود را کم کند و به واقع این به اصطلاح استقلال و خودکفایی مورد نظر حاکمان چین، شرکای تجاری چین را به هراس می اندازد.

    کرمانی گفت: در حال حاضر، در بسیای از محصولات و تولیدات چینی، مشارکت هایی را با برخی از دُوَل و کشورهای دیگر مشاهده می کنیم که به نوعی با اعلام سیاست مذکور در آینده، سطح این مشارکت‌ها با اُفت قابل توجهی همراه خواهد شد.

    کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: یکی از اهداف چین از پیگیری چنین سیاستی را باید در مقاوم سازی اقتصادی خود جستجو نمود که به تبع با تحقق آن، تکانه های اقتصادی در نظام بین المللی، تأثیر چندانی براقتصاد جهانی چین نخواهد گذاشت و به نوعی استقلال اشاره شده باعث می شود تا سرنوشت و افق اقتصادی چین مطابق میل و سیاست های مورد نظر پکن و بدون تأثیرپذیری از تحولات اقتصادی احتمالی جهان طِیِ طریق کند.

    وی افزود: در صورت اجرایی شدن این رویکرد، معادلات اقتصادی جهان به شدت تحت تأثیر تصمیمات اقتصادی چین قرار می گیرد که البته در شرایط کنونی نیز این تأثیر گذاری قابل احساس است و با تحقق اهداف سیاستمداران و مسئولان اقتصادی چین، ضریب این نقش آفرینی به مراتب با تقویت هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

    چین به قهرمان صنعتی چهان تبدیل می شود؟

    سید رضا طباطبائی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با نام بردن از سیاست های مقاوم سازی اقتصادی از سوی چین به عنوان تهدیدی جدی برای شرکت ها و کمپانی های اقتصادی فعال در این کشورگفت: با اجرایی شدن سیاست های مذکور نقش شرکت های اقتصادی و صنعتی غیر چینی در کشور مذکور کمرنگ تر خواهد شد و با حمایت های بیشترِ پکن از مراکز تولیدی و صنعتی خود، رقابت کمپانی های خارجی نیز تحت الشعاع  قرار خواهد گرفت.

    وی افزود: آن‌چنان‌که در گزارشات رسانه های چینی و برخی از خبرگزاری های فعال در این کشور عنوان شده، کانون تمرکز مقاوم سازی اقتصادِ این قدرت جهانی ار عرصه های خودرو سازی، هواپیما سازی و چیپ‌های کامپیوتری کلید خواهد خورد.

    طباطبائی گفت: رشد و توسعه اقتصادی چین در طول سالیان اخیر با چنان سرعت و شتابی همراه بوده که نمی توان طرح چنین ادعاها و اظهاراتی را صرفاً در قالب های سیاسی یا تبلیغاتی هضم و تحلیل کرد و قطعاً در صورت عزم پکن به تحقق چنین سیاست هایی، حصول و نتیجه بخش بودن آن، تا حدود بسیاری قابل پیش بینی خواهد بود.

    وی افزود: سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری چین برای مقاوم سازی اقتصاد خود و حرکت در مسیر پرداخت تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی و صنعتی بومی فعال در این کشور،تلاش مجدانه سیاستمداران پکن برای به نتیجه و به ثمر رسیدن اهداف اقتصادی پیش بینی شده در این عرصه را به تصویر می کِشَد.

    دانش آموخته رشته اقتصاد در خاتمه یادآور شد: دومین گام مکمل چین برای مقاوم سازی اقتصاد خود از طریق خرید شرکت ها و کمپانی های نامدار فعال در جهان پیگیری می شود و به نظر می رسد این سیاست با هدف خارج کردن رقبای اقتصادی و صنعتی چینی از میدان و در دست گرفتن ابتکار عمل لازم و مورد نظر آنها، در دستور کارِ پکن قرار گرفته  که مجموعه این تحرکات و برنامه ریزی ها، بیانگر وقوع تغییراتی جدی در آینده نظام اقتصادی بین المللی با ورود و نقش آفرینی برجسته تر چینی‌ها خواهد بود.

    برچسب ها