عصر خودرو

نیم‌نگاهی به تراز تجاری منفی ایران و چین

عصر بازار- تراز تجاری چین اگرچه طی ۱۰ سال گذشته همواره منفی بوده؛ اما حجم و ارزش صادرات به چین به لطف نفت و محصولات پتروشیمی، طی ماههای ابتدایی سال ۲۰۱۷ ، با رشد مواجه شده است.

نیم‌نگاهی به تراز تجاری منفی ایران و چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، تراز تجاری ایران و چین طی دهه گذشته به طور کامل منفی بوده و همواره میزان کالایی که از چین به ایران وارد می‌شده، بیشتر از میزان کالایی بوده که از ایران به این کشور صادر شده است.

    اطلاعات تجاری ثبت شده بر اساس آخرین آمار تارنمای سازمان توسعه تجارت، ارزش صادرات کالا به چین از سال 88 که کمی بیش از 3120  میلیون دلار  بود به به 6008 میلیون دلار در پایان سال 94 رسید که البته این افزایش صادرات به مدد افزایش فروش نفت طی سال های تحریم و دریافت کالاها و مواد اولیه مورد نیاز به جای پول نفت بود. محصولات پتروشیمی بعد از نفت خام جایگاه دوم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

    در سال 2016 بیش از 5 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 3.13 میلیارد دلار به چین صادر شد و محصولات پتروشیمی بیش از 21.15 درصد از صادرات ایران به چین را تشکیل داده است؛ پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، پلی اتیلین گرید فیلم به جز نوع پودری، متانول، پلی اتیلین گرید فیلم بصورت غیر پودر، پارا اکسیلن، استیرن،  اتیلن گلیکول و برخی اقلام دیگر از عمده محصولات پتروشیمی صادر شده به چین طی سال های 2015 تا 2017 هستند.

    در حالی که بیشترین حجم وزنی و ارزشی صادرات به چین را کالاهای واسطه ای و یا مواد اولیه تشکیل می دهد ایران بیشترین بخش واردات از چین را روی کالاهای مصرفی متمرکز کرده است.

    اما ارزش واردات ایران از چین از رقم 4796 میلیون دلار در سال 88 به بیش از 8553 میلیون دلار در پایان سال 94 رسید؛ این در حالی است که طی 6 ماهه نخست سال 95 نیز ارزش واردات از چین برابر با 4712 میلیون دلار بود. همچنین صادرات چین به ایران طی  چهار ماهه نخست سال 2017 کاهش 2.16 میلیون تنی را به ثبت رساند که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 4.90  میلیون تن بود.

    اگر چه این رقم، رشد منفی 44 درصدی صادرات چین به ایران را نشان می دهد؛ اما به لحاظ ارزشی حدود 30.7  درصد افزایش ارزش صادرات چین به ایران بوده است.

    قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری، سایر ماشین آلات و دستگاههای قالب گیری سوختهای معدنی جامد، محصولات از فولاد ممزوج گرم نورد، دستگاه تهویه متبوع دو تکه از نوع دیواری، بوژی محرک و بوژی راهنمای لوکوموتیو، سوئیچ شبکه کامپیوتر - روتر شبکه کامپیوتر- اکسس پوینت دی اس لم و کانورتر شبکه، دانه آفتابگردان حتی خرد شده  و سایر دستگاهها بجز مودم با سیم از اقلام وارد شده از چین هستند.

    LED و  LCD و انواع ماژول نمایشگر، ‌انواع گوشی موبایل، انواع لوازم خانگی تولید چین، از عمده کالاهایی هستند که بازار ایران آنها را از محل تجارت با چین تامین می کند. در کنار این محصولات مصرفی کالاهای واسطه ای و برخی مواد اولیه نیز از چین به کشور ما وارد می شوند.

    افزایش صادرات در سال نو میلادی

    بر اساس گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین حجم صادرات ایران به چین (به لحاظ وزنی) در چهار ماه نخست سال 2017 افزایش چشمگیری داشته و به بیش از  21.12 میلیون تن رسید. این میزان از صادارت در مقایسه با سال قبل حدود 31 درصد رشد نشان می دهد.

    این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل میلادی مبادلات تجاری ایران و چین در چهار ماهه نخست سال 2016 میلادی با کاهش 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2015 مواجه شد و به 8.4 میلیارد دلار رسید.

    افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی، راه نجات تراز تجاری از منفی بودن

    حجم صادرات غیرنفتی کشور در چهار ماهه نخست سال 2017 به چین به حدود 11.59 میلیون تن رسید که این مقدار 66 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

    کل صادرات ایران به چین به لحاظ ارزشی در چهار ماهه ابتدای سال جاری میلادی 69.7 درصد افزایش پیدا کرده و میزان صادرات غیرنفتی نیز نشان دهنده رشد حدود 70 درصدی است.

    نشانه های رشد بازار چین برای ایران

    رشد تقاضای فزاینده چین، پتانسیل مناسبی را برای صادرات به این کشور ایجاد کرده است. با توجه به توافق برجام و رفع مشکلات تجاری ایران باید بیشترین بهره‌برداری را از این پتانسیل داشته باشد، علت این پتانسیل جمعیت 3/1 میلیارد نفری چین و ضریب رشد جمعیت 0.5  تا 0.6 درصدی آن است.

    با تحولات اقتصادی رخ داده در چین طی سال‌های گذشته، سطح قدرت خرید مردم به شدت افزایش یافته است و این افزایش قدرت خرید زمینه برای صادرات کالاهای غیر نفتی ایران را فراهم آورده است که فرصتی چشمگیر برای دولتمردان و بخش خصوصی برای تبادل و تعامل تجاری با چشم بادامی ها است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو