عصر خودرو

با پرداخت تسهیلات، گرۀ واحدهای تولید باز می‌شود؟

عصر بازار- پرداخت ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش ظرفیت ۱۰ هزار واحد تولیدی، از کارهایی است که مد نظر وزارت صنعت قرارگرفته، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند،گرۀ تولید صرفاً با چنین پرداخت‌ها و حمایت‌های تک بعدی باز نخواهد شد.

با پرداخت تسهیلات، گرۀ واحدهای تولید باز می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بدون تردید، تولید، اصلی ترین عنصر و مؤلفه برای بهبود وضعیت اقتصادی و رفع بیکاری و نائل شدن به توفیق اشتغالزایی مضاعف، محسوب می شود، اما این به معنای کافی بودن اقدام مذکور برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه اقتصادی کشور نخواهد بود.

    یقیناً در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید مزین شده، هر آنچه برای ارتقای بنیه تولیدی تلاش شود، ضریب دستیابی به موفقیت های اقتصادی نیز تقویت خواهد شد، اما کم نیستند کارشناسانی که با تأکید بر نقش تأثیرگذار تولید در تحقق اهداف از پیش تعیین شده، بر لزوم تعریف و طراحی اقدامات و طرح های مکمل (به موازات تزریق تسهیلات) اصرار می ورزند.

    امین صداقت، محقق و پژوهشگر اقتصادی  با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تزریق 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی با هدف خروج این مراکز و واحدها از رکود، اظهار داشت: اگرچه تأمین نقدینگی امکان مرتفع شدن برخی از معضلات چنین مجموعه هایی را تسهیل می کند، اما  برای گره گشایی مؤثر، باید اقدامات و دستورکارهای سازنده دیگری نیز به موازات طرح های این‌چنینی مد نظر قرار گیرد.

    وی افزود: فضای مستمر کسب و کار و بهبود تعاملات بانک‌ها و واحدهای تولیدی از دیگر ضروریات و الزاماتی به شمار می ورد که باید برای حصول و تحقق آن، تمهیدات مقتضی پیش بینی شود.

    صداقت عنوان کرد: چندی پیش از قول وزیر صنعت، معدن و تجارت این‌چنین نقل شد که 60 درصد از تسهیلات پرداختی سال گذشته، مصروف استمهال بدهی واحدهای صنعتی شد و به تبع در چنین شرایطی، می طلبد در خصوص دستاوردها و نتایج تسهیلات پرداختی که پیش از این عملیاتی شده، مطالعات و بررسی های هر چه دقیق تری انجام پذیرد.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: طرح این موضوع به معنای ناکارآمد بودن و یا غیرضروری بودن پرداخت تسهیلات نیست و به اعتقاد بنده نه تنها باید تسهیلات اشاره شده پرداخت شود بلکه باید نسبت به افزایش و تقویت آن نیز اقدام شود، لذا به موازات چنین طرح هایی می باید در خصوص اثر بخشی آن نیز مطالعات و بررسی های لازم انجام شود تا در صورت نیاز ، با اِعمالِ اصلاحات لازم، ضریبِ نتایج و ثمرات آن با ارتقاء فزآینده تری همراه شود.

    وی افزود: اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، پرداخت 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از 10 هزار بنگاه کوچک و متوسط را مصوب کرده و بر اساس برخی اخبار منتشر شده ، امکان افزایش آن به 20 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد، به این معنا است که بصورت میانگین، بنگاه های فعال از 1 تا 2 میلیارد تومان تسهیلات برخوردار می شوند، اما در فضای رکود، پرداخت چنین تسهیلاتی به تنهایی منجر به برون رفت از وضعیت دشوار و بغرنج جاری و ساری نخواهد شد.

    بدون رونق اقتصادی،طرح های حمایتی راه به جایی نخواهد برد

    محمد رضا صدری، محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به لزوم ایجاد رونق اقتصادی گفت: برخی از تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی در سنوات گذشته نه تنها مشکلات آنها را حل و فصل نکرده بلکه باعث بدهکارتر شدن مجموعه های مذکور نیز شده است.

    وی افزود: هزینه شدن 60 درصد از تسهیلات پرداختی در سال گذشته در جهت استمهال بدهی واحدهای صنعتی از موضوعاتی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و باید با واکاوی کارشناسانه و تخصصی، زوایای این عارضه مورد تحلیل و بررسی مو شکافانه قرار گیرد.

    صدری عنوان کرد: به اعتقاد بنده، بنگاه های تولیدی و اقتصادی، بیش از هر چیز نیازمند بازاری پر رونق برای فروش و عرضه محصولات خویش هستند، در غیر این‌صورت در خوشبینانه ترین حالت ممکن، شاهد انبارهایی پر از کالا خواهیم بود که تقاضایی برای آن وجود ندارد.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد: کنترل و مهار واردات بی رویه، تسهیل روند صادرات محصولات تولیدِ داخل، تجدید نظر و بازبینی در نحوه اخذ و تعیین مالیات، از مؤلفه های ضروری به نظر می رسد که باید برای حصول و تحقق آن اقدام شود در غیر این‌صورت تسهیلات پرداختی صرفاً در حد مُسَکِنی برای کنترل دردها و آلام اقتصادِ بیمار ایران خواهد بود که تنها درد را مخفی می کند و فاقد نتیجه درمانی مؤثر است.

    برچسب ها