عصر خودرو

روزنه‌های امید درصنعت سیمان؟

عصر بازار: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد ۱۳۸واحدی معادل ۲۲/ ۰ درصد مواجه شد و با ثبت رقم ۶۱ هزار و ۴۳۴ واحدی در کارنامه خود برای هجدهمین روز کاری همچنان در کانال ۶۱ هزار واحدی باقی ماند.

روزنه‌های امید درصنعت سیمان؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی شاخص هم‌وزن اما از رشد حدود 54/ 0 درصدی حکایت می‌کند، تفاوت بین بازدهی این دو شاخص نشان می‌دهد که با وجود فضای مثبت در بازار سهام، معاملات منفی یا رشد‌های محدودتر در برخی نمادهای بزرگ مانع از رشد بیشتر شاخص کل شده‌اند. به نظر می‌رسد تایید برجام در مجلس شورای اسلامی توانسته وضعیت انتظار و احتیاط در بازار سهام را تغییر دهد و به بازگشت اطمینان به بازار سهام کمک کند.

    بر این اساس روز گذشته بیشتر صنایع بورسی زیر سایه فضای مثبت در معاملات در مسیر رشد قیمت قرار گرفتند به‌طوری که از میان 37 صنعت بورسی، شاخص 22 صنعت با رشد و شاخص 10 صنعت نیز با افت همراه شدند این در حالی است که عمده گروه‌های منفی بازار دیروز نیز افت کمتر از یک درصدی را تجربه کردند.

    مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می‌دهد گروه خودرویی پر‌بازده‌ترین صنعت بورس در روز گذشته بود در مقابل گروه‌ رایانه در صدر زیان‌ده‌ترین صنایع بورسی قرار گرفت. گروه‌ خودرویی نیز همچنان در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار داشت.

    پس از گروه خودرویی گروه بانکی بیشترین حجم معاملات و گروه انبوه‌سازی نیز بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.نکته مهم در معاملات روز گذشته تشکیل صف‌های خرید و افزایش قیمت در نماد‌های گروه سیمانی بود.

    به اعتقاد کارشناسان خبر رایزنی ایران با عراق در راستای از سر گرفتن صادرات سیمان به آن کشور زمینه خوش بینی سهامداران به آینده این گروه بورسی را فراهم کرده و منجر به تشکیل صف‌های خرید در عمده نمادهای این گروه شده است این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات، وضعیت گروه سیمانی در بلندمدت با تغییر چشمگیری مواجه نخواهد شد.

    شایعات از شروع مجدد صادرات به عراق
    تشکیل صف‌های خرید در عمده نمادهای گروه خاکستری بازار سهام روز گذشته موجب رشد قیمتی اکثر نمادهای سیمانی شد و در نهایت رشد 89/ 0 شاخص این گروه را رقم زد.در گروه مزبور «سکرما» بیشترین رشد قیمتی و «سبهان» بیشترین افت قیمتی را ثبت کرد.«سیدکو» با معاملات 5 میلیونی خود بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و با رشد 55/ 4 درصد مواجه شد.«سغرب» نیزبیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد.

    در مورد تشکیل صف‌های خرید در نمادهای سیمانی، محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سهام گفت: به‌طور متوسط حدود 13 میلیون تن از سیمان تولید شده در کشور به عراق صادر می‌شد که با شروع در‌گیری‌ها در عراق این صادرات متوقف شد و زمینه افزایش عرضه سیمان در کشور را فراهم کرد؛ این در حالی است که در روز‌های اخیر خبری در مورد رایزنی با کشور عراق در راستای از سر گرفتن صادرات منتشر شد.هر چند منابع رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند اما انتشار آن موجب تحریک سمت تقاضای شرکت‌های سیمانی در روز گذشته شد و در پی آن افزایش قیمت این نمادها را رقم زد. گرجی‌آرا افزود: با فرض اینکه این رایزنی‌ها با موفقیت همراه شوند و عراق به بازار صادراتی سیمان باز‌گردد، شرکت‌های سیمانی به‌صورت مقطعی وضعیت بهتری را تجربه خواهند کرد اما در میان‌مدت تا بلند‌مدت، با توجه به ورود اروپا به بازار سیمان عراق و تلاش این کشور برای تولید سیمان و همچنین افزایش تعرفه صادرات، این تغییر وضعیت پایدار نخواهد بود. این کارشناس بازار سهام در مورد وام 100 میلیون تومانی گروه انبوه‌سازی و تاثیر آن بر وضعیت گروه سیمانی گفت: تصویب این وام و هرگونه تحرک در طرح‌های عمرانی در افق کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به بهبود وضعیت شرکت‌های سیمانی شود اما در بلند‌مدت با توجه به ورود شرکت‌های سیمانی دیگر به چرخه تولید سیمان و افزایش حدود 20 میلیون تنی در عرضه سیمان (مطابق برآوردها)، انتظار نمی‌رود در بلند‌مدت تغییر چشمگیری در وضعیت سیمانی‌ها ایجاد شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها