عصر خودرو

سرمایه گذاران از این پس چگونه باید رفتار کنند؟

نگاه دو موسسه تحقیقاتی درباره بازار سنگ آهن

عصر بازار- قیمت سنگ آهن همچنان در حال کاهش است و اکنون قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، در پایین ترین میزان در هفت ماه اخیر یعنی محدوده ۵۷ دلار در هر تن رسیده است.

نگاه دو موسسه تحقیقاتی درباره بازار سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در باره علل کاهش قیمت ها و افق بازار این ماده خام دیدگاه های مختلفی مطرح شده و اکثر کارشناسان و نهادهای تحلیلگر معتقدند در ماه های آینده شانس رشد قیمت ها بسیار کم است. تحلیلگران موسسه تحقیقاتی مک کواری معتقدند در شش ماهه دوم سال جاری میلادی متوسط قیمت ها 50 دلار در هر تن خواهد بود. میزان بالای ذخیره سنگ آهن در بنادر چین و افزایش تولید در این کشور و خارج از آن، از رشد قیمت ها برای مدتی طولانی جلوگیری خواهد کرد.

    سال گذشته میلادی رشد شدید قیمت سنگ آهن سبب شد بر تولید آن در چین افزوده شود. همچنین تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن یعنی چهار شرکت ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو سرمایه گذاری های عظیم برای افزایش ظرفیت تولید کرده اند در نتیجه نمی توان انتظار داشت در عرضه این ماده خام اختلال بوجود آید.

    مدتی طول خواهد کشید تا ذخایر سنگ آهن در بنادر چین کاهش یابد و تولید در داخل این کشور کمتر شود. نکته مهم این است که مصرف فولاد چین افزایش نخواهد یافت و برخی عوامل ممکن است سبب کاهش تولید این ماده خام سود. در صورت تحقق این امر قیمت سنگ آهن فشار بیشتری تحول خواهد کرد.

    داده های منتشر شده از بخش فولاد چین نشان می دهد ماه گذشته میلادی میزان تولید فولاد در این کشور سریع ترین رشد را در یک سال اخیر داشته است اما تحلیلگران می گویند در تابستان همرمان با کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز، تقاضا برای فولاد کاهش خواهد یافت در نتیجه قیمت سنگ آهن پایین خواهد آمد.

    در واقع دولت چین قصد دارد محدودیت هایی برای فعالیت ها در بخش ساخت و ساز ایجاد کند و اگرچه انتظار می رود این محدودیت ها اندک باشد اما در هر صورت از تقاضا برای فولاد و سنگ آهن کاسته می شود.

    میزان ذخیره سنگ آهن در بنادر چین برای سیزده هزار بار ساخت برج ایفل کافی است. موسسه بی ام آی اخیرا پیش بینی کرده متوسط قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی 65 دلار و در سال آینده 50 دلار خواهد بود. در سال 2021 متوسط قیمت ها 44 دلار است.

    از دید تحلیلگران این موسسه، کاهش تدریجی نرخ رشد اقتصاد چین در آینده و تاکید دولت بر توسعه بخش خدمات سبب خواهد شد میزان تولید فولاد کاهش یابد. چین به تنهایی نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کند و هر گونه تغییر در سیاست های اقتصادی این کشور تاثیری بزرگ بر قیمت سنگ آهن خواهد داشت.

    موضوع دیگری که سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن باید مورد توجه قرار دهند فشارهای آمریکا و اروپا بر چین است. هدف از این فشارها، جلوگیری از واردات فولاد ارزان چین به اروپا و آمریکاست. از یک سو دولت چین قصد دارد مازاد ظرفیت تولید فولاد را کاهش دهد و از سوی دیگر پیش بینی می شود از صادرات فولاد چین به اروپا و آمریکا کاسته شود.

    با توجه به آنچه بیان شد بعید به نظر می رسد شرایط برای رشد قیمت سنگ آهن فراهم باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها