عصر خودرو

پیش‌بینی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

کاهش ۳۸ درصدی ارزش بازار سرمایه دردوسال

عصر بازار: رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: انتظار کاهش نرخ سود بانکی آن هم در کوتاه مدت به هیچ وجه عملی نیست.

کاهش ۳۸ درصدی ارزش بازار سرمایه دردوسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی سنگینیان امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بازار سرمایه ایران از دی ماه سال 1392 به بعد روند نزولی داشته و طی این مدت، ارزش بازار به اندازه 38 درصد کوچک شده است، به طوری که حدود 202 هزار میلیارد تومان معادل حدود 60 میلیارد دلار، ارزش بازار سرمایه از بین رفته است.

    وی افزود: در این مدت شاخص کل بازار سرمایه نزدیک به 31.5 درصد افت داشته، در حالی است که شاخص 30 بنگاه بزرگ در بورس نیز با افت حدود 40 درصدی مواجه شدند.

    سنگینیان بیشترین افت و کاهش ارزش سهام را مربوط به صنایع استخراج نفت و گاز و همچنین کانی‌های فلزی دانست و به برخی از عوامل کاهش نماگرهای بورس نیز اشاره کرد.

    رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد:در این میان، کاهش قیمت جهانی کالاها، کاهش قیمت جهانی نفت، افزایش هزینه تولید کالاهای داخلی و از همه مهم‌تر، رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش تقاضا از جمله دلایل پیدایش این وضعیت است و افت بورس، ناشی از اتفاقات و کاستی‌های پیش آمده در حوزه اقتصاد کلان است که گریبان این بازار را نیز گرفته است.

    به اعتقاد وی، برای خروج از شرایط بدخیم بازار سرمایه، دولت باید به فکر اصلاح سیاست‌های اقتصاد کلان باشد تا این بازار نیز به شرایط عادی بازگردد.

    سنگینیان در مورد علت عدم کاهش نرخ سود بانکی تصریح کرد: بانک‌ها تمایل و اعتقادی به این موضوع ندارند و مقامات و سیاست‌گذاران اقتصادی دولت به درستی تصمیم داشتند، ضمن پرهیز از روش‌های دستوری تعیین نرخ سود بانکی و با تکیه بر سازوکار بازار، نرخ‌های سود بانکی را کاهش دهند تا از این راه با تشویق بخش خصوصی به افزایش مصرف و سرمایه‌گذاری، راه خروج از رکود را هموارتر سازند.

    وی ادامه داد: استدلال مقامات دولت آن بود که همزمان با کاهش نرخ تورم، به ویژه با کاهش شاخص‌های پیش‌نگر تورمی، نرخ سود در نظام بانکی کاهش خواهد یافت و این امر به نوبه خود به خروج غیرتورمی اقتصاد از رکود کمک خواهد کرد. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد خلاف آن چیزی بود که سیاست‌گذاران انتظار آن را داشتند.

    وی بر این نکته اشاره کرد که به‌رغم کاهش نرخ تورم و نیز تورم نقطه به نقطه، نرخ‌های سود بانکی به طور ملموس افزایش یافت و همچنان در سطحی بالاتر قرار دارد؛ نکته‌ای که از آن به عنوان معما یا پارادوکس نرخ سود بانکی یاد می‌شود.

    به گفته وی، این در حالی است که نرخ سود بین بانکی از سال 93 تاکنون افزایش یافته و در حال حاضر این نرخ حدود 28 درصد است.

    سنگینیان همچنین اعلام کرد که در حال حاضر تمامی بانک‌ها به میزان دو برابر سرمایه خود، مطالبات غیرجاری دارند که این نیز یکی از نگرانی‌های جدی است و بنابراین، بانک‌ها عملاً نمی‌توانند نسبت به کاهش نرخ سود اقدام کنند.

    وی در مورد ناتوانی بانک‌ها در کاهش نرخ سود، به افزایش بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: میزان این بدهی از 4223 میلیارد تومان در سه ماهه چهارم سال 1392 به بیش از 21 هزار و 515 میلیارد تومان در سه ماهه سوم 1393 افزایش یافته است.

    رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: شروع بازسازی یا اعلام ورشکستگی نهادهای بحران‌زده یکی از اقداماتی است که باید در نظر گرفته شود، در عین حال، نجات نهادهای بحران‌زده با تزریق مشروط سرمایه نقدی و خارج کردن دارایی سمی از ترازنامه باید در دستورکار قرار گیرد.

    به گفته وی، در گام بعدی بهبود نسبت کفایت سرمایه تا حد استانداردهای جهانی را باید لحاظ کرد.

    سنگینیان خطاب به کسانی که خواستار کاهش سود بانکی هستند، گفت: انتظار کاهش نرخ سود بانکی آن هم در کوتاه مدت به هیچ وجه عملی نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو