عصر خودرو

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری:

خروج‌ مواد پتروشیمی ‌از‌ بورس‌کالا‌ یک‌ خطای ‌استراتژیک ‌است

عصر بازار: با خروج مواد پتروشیمی از بورس کالا به راحتی زنگ خطر و نشانه ای برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کنیم به این معنا که اگر تا به حال هم این عرصه شفاف بوده، از این به بعد نمی خواهیم چندان شفاف باشد.

خروج‌ مواد پتروشیمی ‌از‌ بورس‌کالا‌ یک‌ خطای ‌استراتژیک ‌است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، خروج پتروشیمی از بورس کالا سوژه جدیدی برای اهالی رسانه نیست اما اصرار و پیگیری های مداوم، حضور و وجود حرفهای پشت پرده را به ذهن متبادر می سازد، به راستی هدف از ورود پتروشیمی ها به بورس کالا چه بود که اکنون محقق نشده و به دنبال خروج آن برآمدند؟

    در همین رابطه دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری می گوید: خروج پتروشیمی از بورس کالا به این معنا است که ما می خواهیم بخش هایی از این صنعت را چه در بخش فروش و چه در بخش خریداران پنهان کنیم.

    بهروز خدارحمی در پاسخ به این سوال که خروج پتروشیمی از بورس کالا را چگونه ارزیابی می کنید گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد، خطای بسیار بسیار فاحشی رخ داده است. خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به منزله ی عدم شفافیت آن است.

    وی افزود: این اتفاق مبین این است که نمی خواهیم قسمت هایی از این صنعت را چه در بخش فروش و چه در بخش شناخت مشتریان مشخص کنیم و می خواهیم با پنهان کاری آن را پیش ببریم و این امر برای سرمایه گذاران خارجی که یکی از خواسته هایشان ورود به عرصه های نفت و گاز و پتروشیمی است فرآیند خوشایندی نیست چرا که هر سرمایه گذار در درجه اول به دنبال این است که آیا شرایط کمپانی و محصولی که روی آن سرمایه گذاری می کند شفاف، قابل پیش بینی و عاری از هرگونه شبهه و ابهام هست یا خیر؟

    به گفته ی وی با این خطا به راحتی زنگ خطر و نشانه ای برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کنیم به این معنا که اگر تا به حال هم این عرصه شفاف بوده، از این به بعد نمی خواهیم چندان شفاف باشد.

    خدارحمی با بیان اینکه خروج پتروشیمی از بورس خطایی استراتژیک است، به اخبار پولی مالی گفت: استدلالی که پشت این تصمیم گیری است، استدلالی منطقی نیست. اگر خطایی در هر بخش از عرضه، کشف قیمت، خریداران، فروشندگان و... وجود داشته است، بورس کالا به هیچ کدام از این فرآیندها تعصبی ندارد و اگر عرضه کنندگان فکر می کنند در این فرآیند که پیشنهاد خودشان است و در تمام عرصه های آن حضور داشتند، مشکلی وجود دارد؛ به جای پاک کردن صورت مسئله می توانند به اصلاح آن فرآیند کمک کنند.

    وی با بیان اینکه وجود محصولات پتروشیمی در بورس کالا بسیار بهتر از فرآیند پرابهام و چالش برانگیز گذشته است تاکید کرد: این که فرآیند کشف قیمت به چه شکل باشد، خریداران را چه کسی تایید می کند و با چه مکانیزمی کد تایید خریدار بودن را می گیرند، ساعت های عرضه و تقاضا و هرگونه از این مکانیزم هایی که از صفر تا صد در این فرآیند وجود دارد با مشورت خود پتروشیمی تهیه و تدوین شده و اگر هم بعد از اجرایی شدن نقصان هایی پیدا شده که آن روش ها جواب نمی دهد و یا عیوبی دارد، طبیعتا بازار سرمایه این آمادگی را دارد که آن ها را اصلاح کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها