عصر خودرو

اصلاح نظام مالیاتی به کدام سمت و سو می رود؟!

عصر بازار- توسعه نظام مالیاتی به‌عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی کشور شناخته می‌شود و اصلاح آن، از الویت ها و پروژه‌های مهم وزارت اقتصاد است.

اصلاح نظام مالیاتی به کدام سمت و سو می رود؟!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، توسعه نظام مالیاتی به‌عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی کشور شناخته می‌شود و اصلاح آن، از الویت ها و پروژه‌های مهم وزارت اقتصاد است.

    نظام مالیاتی در کشورهای در حال توسعه هزینه بالایی را به جامعه تحمیل می‌کند، کارآیی کم، هزینه وصول بالا، اتلاف وقت مؤدیان و کارکنان و میزان وصولی کم و انحراف تخصیص بهینه منابع از جمله خصایص این نظام است.

    اصلاح نظام مالیاتی باید به مثابه بخشی از اصلاح نظام مالی و هسته اصلی سیاستهای تثبیت و تعدیل اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و یکی از ابزارهای سیاست توسعه کشور باشد.

    ما هم برای اطلاع بیشتر به سراغ کارشناسان اقتصادی رفتیم تا اطلاعات بیشتری دراین زمینه کسب کنیم.

    اصلاح نظام مالیاتی مساله اساسی اقتصاد است

    فرشید سیم بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به اصلاح نظام مالیاتی در کشور اظهارداشت: اصلاح نظام مالیاتی، مساله اساسی اقتصادی است چرا که نقدینگی فراوان است و در مقابل نرخ تورم ناشی از افزایش حجم نقدینگی در نظام مالیاتی رسوخ کرده است .

    وی ادامه داد: متاسفانه 40 - 50 درصد فعالان اقتصادی مالیات پرداخت نمی‌کنند که نتیجه این امر، خسارتی است که به خزانه وارد شده و سبب شده میزان هزینه کرد از درآمدهای نفتی افزایش یابد.

    سیم بر با اشاره به اینکه باید از همه نهادهای دولتی و خصوصی مالیات اخذ شود، گفت: دریافت مالیات بصورت عادلانه  رشد اقتصادی را درپی دارد.

    در ادامه مسعود صوفی کارشناس اقتصادی دراین باره اظهارداشت: باید توجه داشت در دولت هفتم و هشتم، اصلاح نظام مالیاتی مطرح شد، اما در عمل اتفاقی رخ نداد و در دولت یازدهم نیز به علت نقدینگی و تورم بالا در این خصوص کاری انجام نشد.

    برچسب ها