عصر خودرو

نبض بازار آتی در دستان مذاکرات؟

عصر بازار: بازار آتی سکه طلا که روز گذشته متاثر از انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای با روند کاهشی قیمت‌ها مبادلات خود را آغاز کرد و ادامه داد، امروز نیز در شرایط بسته بودن بازارهای جهانی طلا، روند حرکتی خود را براساس وزن دهی به این اخبار تنظیم کرد.

نبض بازار آتی در دستان مذاکرات؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار آتی سکه طلا که روز گذشته متاثر از انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای با روند کاهشی قیمت‌ها مبادلات خود را آغاز کرد و ادامه داد، امروز نیز در شرایط بسته بودن بازارهای جهانی طلا، روند حرکتی خود را براساس وزن دهی به این اخبار تنظیم کرد.

    دیروز در 4 سررسید فعال بازار آتی همسو با ریزش بهای طلا در بازار نقدی، قیمت ‌های تسویه در این قراردادها نیز تا سقف حدود 0.5 درصد ریخت. سررسید تیر 94 با 221 قرارداد به معاملات خود در این روز پایان داد و در سایر سررسیدهای شهریور، آبان و دی 94 نیز حجم قراردادها به ترتیب به 95، 967 و 2877 عدد رسید.

    بر اساس این گزارش، امروز یکشنبه نیز به موازات کاهش قیمت سکه نقدی و دلار در بازار آزاد، شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا هستیم. تا زمان تنظیم این گزارش بهای هر قطعه سکه نقدی با 500 تومان کاهش در رقم 893 هزار تومان دادوستد می‌شود. ضمن اینکه نرخ دلار هم در محدوده 3300 تومان در نوسان است.

    شب گذشته مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگوی زنده از وین با برنامه نگاه یک گفت: هیچگاه در مذاکرات این مقدار جلو نرفته‌ بودیم. به گفته سید عباس عراقچی ممکن است ظرف یکی دو روز آینده در سطح معاونین برخی متون نهایی شود. عراقچی با تاکید بر اینکه فضای مذاکرات جدی است اظهار کرد: نمی توانم بگویم فضا مثبت است یا منفی. فضا جدی است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند. همه به دنبال توافق خوب هستند، مانند ایران. ما به دنبال این هستیم که در این توافق خواسته‌ها، اصول و خط قرمزهای ما رعایت شود و به اهداف خود برسیم.

    به گفته یکی از کارشناسان بازار آتی روزهای پیش رو تحت تاثیر اخبار منتشر شده از مذاکرات ایران و غرب و از طرفی بحث همه پرسی امروز یونان و ادامه گمانه زنی ها نسبت به زمان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا به خصوص پس از انتشار گزارش اخیر وزارت کار این کشور، با نااطمینانی زیادی برای معامله گران و فعالان بازار آتی سکه طلا همراه خواهد بود.

    از یکسو اگر مردم یونان به طرح پیشنهادی نهادهای مالی بین المللی رای منفی بدهند احتمال ورشکستگی این کشور افزایش یافته و احتمالا از منطقه یورو نیز خارج خواهد شد که این امر فشار بیشتری بر قیمت طلا در جهت صعود وارد خواهد کرد و از سوی دیگر تحلیلگران ارشد موسسه سی ام سی مارکتس بر این باورند که گزارش وزارت کار آمریکا نشان می دهد فدرال رزرو در شرایط کنونی تمایلی برای افزایش نرخ بهره نخواهد داشت و این مساله به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت طلا خواهد بود.

    از این رو در بازارهای جهانی طلا احتمال افزایش قیمت هر اونس فلز زرد متاثر از پارامترهای فوق تقویت شده اما در بازار داخلی تحت تاثیر جو خوشبینی ایجاد شده نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای میان ایران و غرب که با رفع تحریم‌ها نیز همراه خواهد بود به نظر می‌رسد با روند متفاوت و بعضا معکوسی در خصوص جهت‌گیری قیمت طلا و نرخ برابری دلار در برابر ریال روبه رو باشیم که همین امر بر رفتار معاملاتی فعالان بازار آتی بسیار اثرگذار است.

    به هر طریق در حال حاضر باید منتظر باشیم تا جهت گیری قیمت طلا در بازارهای جهانی را روز فردا که بازارهای جهانی باز می شوند و پس از همه پرسی یونان رصد کنیم، ضمن اینکه هر روز که می‌گذرد اخبار جدیدتری از روند مذاکرات هسته ای منتشر می شود که قابلیت ایجاد نوسان در بازارهای نقدی و آتی طلای کشور را داراست و بر رفتار ریسک پذیری یا ریسک گریزی معامله‌گران تاثیرگذار است.

    برچسب ها