عصر خودرو

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

عصر بازار- قیمت‌های نفت روز دوشنبه تحت تاثیر رشد بی‌وقفه حفاری در آمریکا که تلاش‌های تولیدکنندگان بزرگ به سرکردگی اوپک را تضعیف می‌کند، کاهش پیدا کرد.

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، فعالیت معاملاتی در روز جاری به دلیل تعطیلات عمومی در چین، آمریکا و انگلیس اندک خواهد بود.

    بهای نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، 16 سنت یا 0.31 درصد کاهش یافت و به 51.99 دلار در هر بشکه رسید.

    بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 16 سنت یا 0.32 درصد کاهش، در 49.64 دلار در هر بشکه ایستاد.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هفته گذشته با تمدید توافق کاهش تولید حدود 1.8 میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماه اول سال 2018 موافقت کردند. اما این تصمیم مطابق میل بسیاری از سرمایه گذاران نبود و فروش گسترده و ریزش قیمت‌ها را بدنبال داشت.

    توافق اولیه که از اول ژانویه به اجرا درآمده است، در پایان ژوئن منقضی می‌شود.

    تحلیلگران شرکت "بی ام آی ریسرچ" در یادداشتی نوشتند: واکنش فوری بازار به تصمیم نشست 25 ماه مه اوپک، نشان دهنده تاثیر ضعیف‌تر از حد انتظار کاهش تولید بر سطح بالای ذخایر جهانی نفت در نیمه اول سال 2017 بوده است.

    با وجود ادامه کاهش تولید، قیمت‌های نفت از سطح 50 دلار در هر بشکه رشد چندانی نداشته است.

    عمده موفقیت اوپک به تولید در آمریکا بستگی خواهد داشت که در توافق کاهش تولید مشارکت نداشته و تولیدش از اواسط سال 2016 حدود 10 درصد رشد کرده و به بیش از 9.3 میلیون بشکه در روز رسیده است که نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی است.

    طبق آمار گروه صنعتی "بیکر هیوز"، شرکت‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای نوزدهمین هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری افزودند و به 722 حلقه رساندند که بالاترین میزان از آوریل سال 2015 است.

    تقریبا همه افزایش تولید اخیر آمریکا از میادین نفتی شیل در خشکی بوده است.

    گولدمن ساکس در گزارشی برآورد کرد حتی اگر شمار دکل‌های حفاری آمریکا رشد بیشتری پیدا نکند، تولید نفت این کشور به میزان 785 هزار بشکه در فاصله سه ماهه چهارم سال 2016 تا سه ماهه چهارم سال 2017 در پرمیان، ایگل فورد، باکن و نیوبرارا که مناطق فعالیت شیل است، افزایش خواهد یافت.

    بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می‌گویند کاهش سطح ذخایر جهانی در کنترل تداوم مازاد عرضه حیاتی خواهد بود.

    برچسب ها