عصر خودرو

کارشناس ارشد مسایل انرژی :

اعضای اوپک موفق شدند مباحث اقتصادی را از تعارضات سیاسی جدا کنند

عصر بازار- کارشناس ارشد مسایل انرژی با بیان این که اعضای اوپک موفق شدند مباحث اقتصادی را از تعارضات سیاسی جدا کنند، گفت: اگر تولیدکنندگان نفت در مدت اجرای این طرح به این نتیجه برسند که کاهش ۱.۲ میلیون بشکه تولید نفت، کافی نیست، امکان دارد که حجم آن را افزایش دهند.

اعضای اوپک موفق شدند مباحث اقتصادی را از تعارضات سیاسی جدا کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، 'محمدصادق معماریان' روز یکشنبه درباره برگزاری نشست 172 اوپک، افزود: کاهش قیمت نفت، همه تولیدکنندگان نفت را دچار مشکل کرده است، بنابراین به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت بودند.
    رئیس اسبق اداره ارزیابی بازار نفت وزارت نفت درباره همراهی عربستان با تمدید طرح تولید اعضای اوپک، بیان داشت: مسیری را که عربستان برای مقابله با شیل نفت آمریکا در پیش گرفته بود، مسیر اشتباهی بود، بنابراین آن را تغییر داد.
    ابن کارشناس ارشد مسایل انرژی اضافه کرد: اقتصاد عربستان به نفت وابسته است، بنابراین، فشارهای مالی نیز در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است،
    معماریان با بیان این که اوپک شبیه یک خانواده است، افزود: در صورت فروپاشیدن و یا ضعف اوپک، همه اعضای این سازمان، زیان می کنند؛ بنابراین، اعضا تلاش کرده اند که تعارضات سیاسی را از مباحث اقتصادی جدا کنند.
    وی درباره همراهی روسیه با این طرح نیز گفت: اقتصاد روسیه نیز همانند عربستان و تولیدکنندگان عمده اوپک، به نفت وابسته است، بنابراین، این کشور نیز به دنبال بهبود قیمت هاست.
    رئیس اسبق اداره ارزیابی بازار نفت وزارت نفت ادامه داد: روسیه، پیش از این در سایه اوپک حرکت و از تصمیمات اوپک سود می کرد.، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.
    این کارشناس ارشد مسایل انرژی گفت: روسیه مشاهده کرده است که اکنون آمریکا به صورت تمام قد وارد بازار نفت شده و قصد دارد که قیمت نفت را کنترل کند، بنابراین مدل بازیگری روسیه در بازار نفت تغییر یافت و اقدام به همکاری با اوپک کرد.
    معماریان درباره پایبندی اعضا به توافق 9 ماهه کاهش تولید نفت، گفت: همه می دانند که راه بازگشتی وجود ندارد و باید ادامه دهند.
    وی افزود: حتی به نظرم اگر تولیدکنندگان نفت در زمان اجرای این طرح به این نتیجه برسند که این میزان کاهش تولید، کافی نبوده، امکان دارد که حجم آن را افزایش دهند.
    رئیس اسبق اداره ارزیابی بازار نفت وزارت نفت درباره پیش بینی بازار و قیمت نفت پس از تمدید طرح کاهش تولید نفت، بیان داشت: در تعیین قیمت نفت عوامل مختلفی تاثیرگزار هستند.
    این کارشناس ارشد مسایل انرژی اضافه کرد: به عنوان مثال، آمریکا در یک تصمیم غیر منتظره، برنامه ریزی کرده است که حدود نیمی از ذخایر استراتژیک نفت خود (معادل حدود 340 میلیون بشکه) را تا 10 سال آینده آزاد کند که معادل عرضه روزانه 95 هزار بشکه نفت است
    وی ادامه داد: آمریکا با درآمد چند صد میلیارد دلاری که از این طریق کسب می کند قصد دارد که صنعت شیل نفت و همچنین سایر انواع نفت را تقویت کند.
    ابن کارشناس ارشد مسایل انرژی بیان داشت: در زمان اعلام فروش ذخایر نفت آمریکا بازار واکنش منفی نشان داد و حدود سه دلار در هر بشکه کاهش یافت، در صورتی که این طرح دولت آمریکا در کنگره این کشور تصویب شود، کاهش قیمت نفت، تثبیت می شود، اما در صورت عدم تصویب، قیمت ها دوباره اندکی بالا می رود.
    رئیس اسبق اداره ارزیابی بازار نفت وزارت نفت گفت: این یک بازی و جنگ اقتصادی و روانی است که آمریکا علیه تولیدکنندگان نفت راه انداخته که در این جنگ از 2 ابزار شیل نفت و ذخایر استراتژیک استفاده می کند.
     صد و هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه (چهارم خردادماه) با توافق بر سر تمدید 9 ماهه برنامه کاهش عرضه یک میلیون و 200 هزار بشکه ای که در 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 95) مصوب شده بود، پایان یافت.
    همچنین اعضای اوپک و غیر اوپک برای دومین بار در 6 ماه گذشته گردهم آمدند و بار دیگر کاهش 600 هزار بشکه ای کاهش تولید نفت غیراوپکی ها را همسو با توافق اوپک تمدید کردند.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه )1395 در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
    ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

    برچسب ها