عصر خودرو

امضای توافق بین ایران و غول نفتی توتال در انتظار تابستان نمی‌ماند

عصر بازار- پیوند قدیمی نفت ایران با غول نفتی توتال بعد از تحریم ها، اواسط پاییز سال گذشته بود با امضای HOA بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت توتال برای توسعه فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی مهر تمدید خورد. مهر تمدیدی که هرچند در طول ۷ ماه اخیر بارها دستخوش تغییر شده و تا یک قدمی فسخ رفت اما به نظر می رسد انتظار برای توافق به فصل تابستان نرسد و پیش از تابستان امسال، قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی نهایی شود.

امضای توافق بین ایران و غول نفتی توتال در انتظار تابستان نمی‌ماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از آنکه شرکت ملی نفت ایران با شرکت  توتال فرانسه برای توسعه فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی توافق‌نامه اصول قراردادی (HOA) امضاء کردند، تحولات سیاسی جهان روی این تعامل اقتصادی سایه انداخت و توتال بعد از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد همکاری خود را با ایران ادامه نخواهد داد.

    خبری که با واکنش های زیادی از سوی مسئولان نفتی کشور همراه شد و پس از آنکه توتال اعلام کرد صحبت هایشان استنباط مطبوعات بوده است، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در آخرین ماه سال 1395 از حضور تیم توتال در تهران و ادامه مذاکره با این شرکت خبر داد و گفت شرکت توتال بعد تحریم جزو اولین شرکت‌ها بوده که داخل ایران آمده و این به این معنا است که می خواهد یک رفتار مستقلانه انجام دهد. مدیرعامل این شرکت اعلام نکرد از قوانین آمریکا تبعیت می‌کند، بلکه اعلام کرد اگر قوانین بین المللی محدودیت‌هایی اعلام کند مجبور به تبعیت هستیم. توتال قبل از توسعه فازهای پارس جنوبی، این میدان را مطالعه کرد و مطالعه فنی نحوه توسعه میدان پارس جنوبی را حدود 17 یا 18 سال پیش، توتال انجام داده است.

    هرچند طبق گفته های  کاردر توافق‌نامه نهایی بین وزارت نفت و شرکت توتال در زمینه توسعه فاز 11 پارس جنوبی باید تا آخر فروردین 96  امضا می‌شد اما این موضوع تحقق نیافت وامیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در اردیبهشت ما سال جاری اعلام کرد احتمالا امضای تفاهم نامه با توتال بیشتر از یک ماه دیگر طول نمی‌کشد.

    در نهایت بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان اواخر هفته گذشته در حاشیه اجلاس اعضای اوپک و غیراوپک اعلام کرد امیدوارم به زودی نخستین قرارداد نفتی در  قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت توتال فرانسه به امضا برسد، دو طرف در مراحل نهایی مذاکره و توافق قرار دارند و شرکت توتال توانسته است راه حلی برای تأمین مالی این توافق بیابد.

    همچنین پاتریک پویان، مدیر عامل توتال، اعلام کرد: این شرکت فرانسوی امیدوار است پیش از تابستان امسال، قرارداد طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی را با ایران نهایی کند.تمدید تعلیق تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا، راه را برای امضای قرارداد نهایی هموار کرده است.

    شرکت توتال پیش از این اعلام کرده بود: تصمیم نهایی درباره توافق با ایران، به تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی دولت جدید آمریکا بستگی دارد.پویان همچنین تأیید کرد که در حاشیه صدو هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، پایتخت اتریش، با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، دیدار داشته است .

    برچسب ها