عصر خودرو

کاهش ۲۹% صادرات سیمان نسبت به سال گذشته

عصر بازار: سیمان صادراتی کشور در نیمسال سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۲۹% صادرات سیمان نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، سیمان پرتلند بیشترین میزان صادرات را در بین سیمان ها به خود اختصاص می دهد. با توجه به گزارش های ارائه شده توسط گمرک، صادرات سیمان پرتلند در نیمسال اول سال 1394 تقریبا 4.8 میلیون تن بوده است؛ این در حالی است که صادرات این محصول در نیمسال اول سال 1393 بالغ بر 6.7 میلیون تن بوده است. به عبارت دیگر میزان صادرات این محصول نسبت به سال گذشته به اندازه 29% کاهش داشته است. میانگین قیمت سیمان پرتلند صادر شده در سال 1394 تقریبا برابر با 50 دلار به ازای هر تن است. اما در 6 ماه اول سال گذشته به طور میانگین این قیمت بیشتر از 55 دلار به ازای هر تن بوده است که نشان دهنده کاهش تقریبا 10 درصدی قیمت این نوع سیمان نسبت به سال گذشته است.

    دلیل این کاهش قیمت در مورد سیمان صادراتی رقابت کارخانه های سیمان در مناطق صادرات مخصوصا عراق می باشد. با توجه به اینکه بازار املاک و مستغلات در کشور راکد بوده و شرکت های سیمانی با کاهش شدید تقاضا در ایران مواجه هستند، این شرکت ها سعی در جذب بازار های دیگر از جمله بازار صادراتی بوده و درنتیجه شرکت های صادر کننده سیمان از کشور نسبت به سال های دیگر افزایش پیدا می کند، به عبارت دیگر عرضه بالای شرکت های سیمانی در کشور های دیگر به خصوص کشور عراق باعث شده است که قیمت در آن جا رقابتی شده و به طور میانگین پایین تر معامله شود. البته دلیل دیگر کاهش قیمت سیمان صادراتی نیز می تواند به دلیل افزایش تعرفه گمرکی واردات سیمان در کشور عراق باشد. به عبارت دیگر با توجه به اینکه تعرفه گمرکی واردات سیمان در کشور عراق افزایش پیدا کرده است، بهای تمام شده سیمان وارداتی برای کشور عراق بیشتر شده و در نتیجه قیمت آن را افزایش می یابد، این باعث خواهد شد که تقاضای واردات سیمان در کشور عراق کاهش پیدا کند. بنابراین کارخانجات ایرانی با کاهش قیمت خود سعی می کنند که تقاضای لازم برای سیمان ایرانی در کشور عراق را حفظ کنند.

    ارزش سیمان پرتلند صادر شده در نیم سال اول سال 1394 بیش از 236 میلیون دلار بوده است. سیمان سفید صادراتی نه به لحاظ حجمی و نه به لحاظ قیمتی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

    ماده پیش تولید سیمان که به آن سیمان پودر نشده یا همان کلینکر می گویند از دیگر محصولات ساختمانی است که صادر می شود. در 6 ماه ابتدایی سال 1394 میزان صادرات کلینکر بالغ بر 1.5 میلیون تن بوده است که نسبت به سال گذشته 8% کاهش داشته است. اما نکته قابل توجه این است که قیمت کلینکر صادراتی به طور میانگین در سال 1394 تقریبا 37.6 دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به سال گذشته بیش از 4% افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر می توان گفت که قیمت سیمان کاهش اما قیمت کلینکر صادراتی افزایش پیدا کرده است.

    اما صادرات مواد خام به صنعت سیمان نیز سرایت کرده و میزان صادرات ماده معدنی سیمان یعنی سنگ آهک یا همان کاستین در نیمسال 1394 نسبت به نیمسال 1393 بیش از 3 برابر شده است. صادرات کاستین در 6 ماه سال جاری بیش از 20 هزار تن به ارزش 400 هزار دلار بوده است. قیمت صادراتی سنگ آهک نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

    جدول زیر میزان و مبلغ سیمان صادر شده از کشور را با توجه به آمار گمرک نشان می دهد:

     

    جدول فوق آمار گمرک را نشان می دهد در حالی که آمار ارائه شده توسط انجمن صنفی سیمان کمی متفاوت است. سیمان صادر شده طبق آمار ارائه شده توسط گمرک به اندازه 8.5% از آمار انجمن صنفی کمتر می باشد. این رقم برای کلینکر 38%- می باشد. به عبارت دیگر میزان صادرات کلینکر طبق آمار انجمن صنفی سیمان ایران به اندازه 63% از آمار صادرات کلینکر طبق گزارش گمرک بیشتر بوده است. دلیل اصلی این تفاوت این است که آمار انجمن صنفی سیمان بر اساس سیمان صادراتی تحویلی از درب کارخانه بوده و آمار گمرک بر اساس میزان سیمانی که از مرز کشور خارج شده اند، می باشد. بنابراین ممکن است که سیمان صادراتی خارج شده از کارخانه های سیمان هنوز در گمرک بوده و از مرز خارج نشده باشند و یا این احتمال وجود دارد که شرکتهای سیمانی برای فرار از مالیات سعی بر این دارند که سیمان خود را از کارخانه به صورت صادراتی خارج کرده اما در نهایت در داخل کشور به فروش برسانند.

    در انتها ذکر این نکته ضروری است که به دلیل کاهش میزان صادرات سیمان کمیته ای 4 نفره از وزارت صنایع و معادن، انجمن صنفی و گمرک تشکیل شده است که سعی در افزایش صادرات سیمان داشته و همچنین تصمیم به  اضافه کردن سیمان به سبد صادراتی بورس کالا را دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها