عصر خودرو

تعدد صنایع مثبت بورسی در بازار خنثی

عصر بازار: روز گذشته رشد ۵/ ۹ واحدی شاخص کل بازار سهام و توقف ۱۷ روزه نماگر بازار در کانال ۶۱ هزار واحدی در شرایطی رخ داد که کفه ترازوی صنایع بورسی به سمت صنایع مثبت سنگینی می‌کرد. بر این اساس از میان ۳۷ صنعت بورسی ۲۱ گروه تا سطح حداکثر ۴/ ۲ درصد با رشد شاخص همراهی کردند، ۵ صنعت بدون تغییر و ۱۱ گروه دیگر از جمله سیمان، شیمیایی‌ها، صنعت پالایشی و مخابرات تا رقم ۳/ ۱ درصد کاهش یافتند.

تعدد صنایع مثبت بورسی در بازار خنثی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دوشنبه در حالی که بیشترین حجم معاملات به گروه خودرو اختصاص داشت، اما صنعت پتروشیمی بالاترین ارزش معاملات را کسب کرد. در حالی که بازار سهام در طول روزها و هفته‌های اخیر گاهی با روند روبه رشد شاخص همراه شده اما متاثر از رکود و ابهامات صنایع بزرگ و کلیدی و رکود اقتصادی کشور، عمدتا نوسانات نزولی را تجربه کرده است. کارشناسان معتقدند تا زمانی که نشانه‌های آشکاری از رونق اقتصاد و تحرک صنایع مشاهده نشود نمی‌توان انتظار داشت روند کج دار و مریز فعلی در بورس جای خود را به تحرک و پویایی و روند باثبات صعودی دهد.

    دورنمای مبهم سودآوری دوقلوهای سنگ‌آهنی

    در حالی که بررسی معاملات گروه استخراج کانه‌های فلزی نشان می‌دهد این صنعت بورسی در مقیاس سالانه، از ابتدای سال تاکنون و همچنین 7 روز کاری قبل با ریزش شاخص روبه‌رو بوده، اما روز گذشته شاخص این صنعت رشد 13/ 0 درصدی را تجربه کرده است. نماد «کروی» در این روز بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز در این روز به نماد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اختصاص داشت. معامله‌گران حقوقی نیز بیشترین تحرک را در سمت خرید و فروش این نماد به نام خود ثبت کردند.

    مهم‌ترین‌ اتفاق اخیر این گروه علاوه بر بحث کاهش 3 واحد درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی به درج قیمت سنگ‌آهن با عیار آهن 60 درصد در سایت متال بولتن مربوط است که به گفته برخی اعضای انجمن سنگ‌آهن موجب افزایش قیمت خرید این ماده خام در داخل و در تجارت با طرف‌های خارجی خواهد شد.

    مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در این خصوص توضیح داد: قرار است این قیمت یک بار در هفته روزهای چهارشنبه در سایت متال بولتن اعلام ‌شود که بیشتر جنبه معرف دارد و نمی‌شود انتظار داشت معاملات بر اساس آن اتفاق بیفتد؛ چراکه در کشور با عیارهای مختلف سنگ‌آهن روبه‌رو هستیم و در طول هفته نیز نوسانات قیمت این محصول با توجه به شرایط فعلی بازار خیلی شدید است و نمی‌شود چندان به قیمت‌های فعلی استناد کرد. کیوان جعفری‌طهرانی اما با مثبت خواندن این اقدام افزود: این اتفاق را پیشرفت خوبی در زمینه افزایش قدرت چانه زنی ایران با طرف‌های تجاری می‌دانیم؛ چراکه باعث می‌شود از حالت بدون قیمتی و نداشتن شاخص مناسب در این خصوص خارج شویم.

    تا به حال هر قیمتی برای سنگ آهن ایران پیشنهاد می‌شده بر اساس نرخ‌های طرف‌های چینی بوده و ما همواره قیمت‌پذیر بوده‌ایم ضمن اینکه قیمت‌های اعلامی نیز از نرخ‌های واقعی کمتر هستند. اما امیدواریم ظرف 6 ماه آینده بتوانیم درج قیمت را از هفتگی به روزانه ارتقا دهیم ضمن اینکه نرخ گریدها و عیارهای مختلف سنگ آهن ایران را نیز در این سایت منتشر کنیم. وی ادامه داد: همین امر باعث می‌شود بتوانیم از نتایج این اقدام به‌عنوان یک اهرم فشار با طرف‌های چینی استفاده کنیم و آنها را نسبت به این مساله که قیمت‌های آنها دقیق نیست، آگاه ‌سازیم. جعفری طهرانی توضیح داد: در حال حاضر در شرایطی که بازار خراب است، سنگ‌آهنی که از ایران صادر می‌شود بیشتر عیارهای زیر 60 درصد و مربوط به عیارهای بین 53 تا 57 درصد است. بنابراین اگر قیمت سنگ‌آهن با عیار متوسط 55 درصد را در سایت درج کنیم منطقی‌تر است که باید در این خصوص مذاکره کنیم تا گریدهای پایین‌تر نیز به محدوده قیمتی وارد شوند. وی درخصوص تاثیر این اقدام بر قیمت و سودآوری دوقلوهای سنگ‌آهنی گل‌گهر و چادرملو نیز گفت: در مورد گل گهر با حذف عوارض صادراتی کنسانتره عمده صادرات این شرکت مربوط به کنسانتره با عیار 66 و 67 درصد است که حاوی مقادیر زیادی سولفور و فسفر است که با عیار محموله 60 درصد فرق می‌کند، ضمن اینکه پارامتر پایین بودن میزان سولفور و فسفر در محموله صادراتی نیز ملاک ارزنده‌ای محسوب شده که به قیمت پیشنهادی بالاتر منجر می‌شود اما این شرکت فاقد چنین ویژگی در محموله‌های صادراتی کنسانتره است.

    بنابراین در حال حاضر افزایش قیمت سنگ‌آهن ایران با عیار 60 درصد در سایت مذکور تاثیری بر سودآوری این شرکت ندارد. وی درخصوص تاثیر این اقدام بر سودآوری شرکت چادرملو نیز با استناد به اظهارات مدیر مالی این شرکت گفت: با توجه به اینکه چادرملو 95 درصد از محصولات خود را در بازار داخلی ایران به فروش می‌رساند، تغییرات قیمت فوب سنگ‌آهن تاثیر چشمگیری بر سودآوری این مجموعه نخواهد داشت.

    افت 3 درصدی قیمت «شبندر»
    گروه فرآورده‌های نفتی روز گذشته دومین صنعتی بود که بیشترین افت روزانه شاخص به میزان 11/ 1 درصد را تجربه کرد. این صنعت در 7 روز کاری گذشته و از ابتدای سال تاکنون نیز با روند ریزشی شاخص روبه‌رو بوده است.

    در گروه پالایشی‌ها در حالی که نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صنعت نفت با بیشترین رشد قیمتی به میزان 32/ 0 درصد روبه‌رو شد، نماد معاملاتی پالایشگاه نفت بندرعباس بالاترین ریزش قیمتی را تا حدود 3 درصد تجربه کرد. نماد شبندر البته دومین نمادی بود که بیشترین تاثیر منفی را به میزان 16/ 35 واحد بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز گذاشت. بررسی سابقه معاملاتی این نماد نشان می‌دهد از ابتدای مهرماه تاکنون و در طول 14 روز کاری، 8 روز معاملاتی شبندر با ریزش قیمت تا سطح حداکثر 7/ 4 درصد روبه‌رو شده است. روز دوشنبه بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان اختصاص داشت. سهامداران حقوقی 70 درصد از فروش و 4/ 89 درصد از خرید را به نام خود ثبت کردند.

    «شپنا» که از ابتدای سال تاکنون با افت 6/ 28 درصدی قیمت همراه شده، روز گذشته آمار فروش 5 ماهه و تولید 6 ماهه 16 محصول را اعلام کرد. آمار تولید و فروش 16 نوع محصول در «شپنا» نشان می‌دهد این شرکت در برابر فروش بیش از 8 میلیون و 574 هزار مترمکعب، اقدام به تولید 6 ماهه بیش از 11 میلیون و 92 هزار مترمکعب کرده است.

    خبرهای خوش مسکنی در راه است؟
    در شرایطی که قریب به سه سال است بازار خرید و فروش مسکن و به تبع آن ساخت و ساز و پروژه‌های انبوه‌سازی درگیر رکود است و به درستی مشخص نیست این بخش مهم اقتصادی چه زمانی از وضعیت فعلی به سمت رونق و پویایی گام برمی‌دارد، اما اخیرا معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خبرهای خوش مسکنی در راه است، گفته: افزایش سقف تسهیلات و اوراق مسکن یکی از این خبرها است.

    صنعت بورسی انبوه‌سازی، روز گذشته با رشد 85/ 0 درصدی شاخص همراه شد. در 7 روز کاری قبل اما این گروه 5/ 0 درصد افت شاخص را تجربه کرد. در حالی که روز قبل نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه فارس بالاترین رشد قیمتی را به میزان 17/ 4 درصد ثبت کرد، اما نماد سرمایه‌گذاری مسکن با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری مسکن اخیرا اعلام کرده: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن 10 شرکت تابعه مهم بورسی و غیر بورسی دارد که از این میان با وجود رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش تقاضا و حجم معاملات بخش مسکن، تاکنون شرکت‌های «ثشرق» و «ثپردیس» با ارائه صورت‌های مالی خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 94، موفق به پوشش بودجه برآوردی این سال شده‌اند و برای بقیه شرکت‌ها نیز انتظار پوشش و عملکردی مناسب برای سال مالی مذکور می‌رود.

    در گروه انبوه‌سازی بیشترین حجم معاملات به نماد شرکت سرمایه‌گذاری شاهد اختصاص داشت و معامله‌گران حقیقی در سمت خرید و فروش فعالیت بیشتری نسبت به حقوقی‌ها داشتند. بالاترین ارزش معاملات نیز به نماد شرکت نوسازی و ساختمان تهران مربوط بود. عمده دادوستد سهام ثنوسا در این روز توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت.

    رشد 5/ 0 درصدی شاخص خدمات فنی و مهندسی
    روز گذشته گروه خدمات فنی و مهندسی متاثر از رشد قیمت مهم‌ترین‌ نماد خود یعنی گروه مپنا با رشد 53/ 0 درصدی شاخص همراه شد. از ابتدای سال تاکنون نیز این صنعت رشد حدود 6 درصدی شاخص را در کارنامه فعالیت خود ثبت کرده است. بررسی معاملات «رمپنا» که روز دوشنبه با افزایش 53/ 0 درصدی قیمت روبه‌رو شد، نشان می‌دهد در حالی که حقیقی‌ها بیشترین فعالیت را در سمت فروش سهام این شرکت داشتند اما حقوقی‌ها بار خرید و حمایت از شاخص این گروه را به میزان 4/ 97 درصد به دوش کشیدند.

    رشد شکننده شاخص ماشین‌آلات و تجهیزات
    دوشنبه شاخص گروه ماشین‌آلات و تجهیزات رشد شکننده 23/ 0 درصدی را تجربه کرد. اگرچه در 7 روز معاملاتی قبل این صنعت با افت حدود یک درصدی روبه‌رو شده است.

    تنها نمادهای سبزپوش این گروه در این روز مربوط به شرکت‌های پارس خزر و کمباین‌سازی ایران بود. «تکمبا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص داد. کل سهام این شرکت توسط معامله‌گران حقیقی در این روز دست به دست شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها