عصر خودرو

محصولات پلیمری و شیمیایی با روند صعودی قیمت روبه‌رو‌ می‌شوند؟

سیگنال افزایش قیمت در مسیر پتروشیمی‌ها

عصر بازار: افزایش آرام و نامحسوس قیمت در بازار داخلی پلیمرها را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی این روزهای بازار برشمرد که در کنار افزایش تقاضا از کاهش عرضه نیز تاثیر پذیرفته است.

سیگنال افزایش قیمت در مسیر پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به عقب‌نشینی عرضه در بورس کالا شاهد آن هستیم که تغذیه بازار با محوریت بورس کالا همچون گذشته صورت نگرفته که اما و اگرهای بسیاری را در ذهن فعالان بازار ایجاد می‌کند. اینکه آیا کاهش نسبی حجم عرضه‌ها تنها دلیل فنی داشته یا از زمزمه خروج محصولات پتروشیمی نیز تاثیر می‌پذیرد یکی از این سوالات است که در آینده پاسخ آن مشخص خواهد شد. در روزهای اخیر بازار پلیمرها با رشد آرام قیمت رو‌به‌رو شده که نشان‌دهنده بازگشت خریداران به بازار و افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی خواهد بود.

    از سوی دیگر مدتی است که حجم عرضه‌ها در بورس کالا به آرامی در حال کاهش بوده که در کنار وقفه در تحویل برخی کالاها، سیگنال مضاعفی برای افزایش قیمت‌ها به شمار می‌آید. این موارد در کنار افزایش فعالیت واسطه‌ها که با برداشتن سقف ماهانه بهین‌یاب و امکان استفاده از ظرفیت سالانه تقویت شده است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا پتانسیل مدیریت بازار از یک کانال مشخص افزایش یافته بنابراین رشد قیمت‌ها تسهیل خواهد شد.نکته دیگر درخصوص قیمت‌ها تبعیت از قیمت‌های پایه پیشین است زیرا با کاهش قیمت‌های پایه در هفته گذشته، بازار جهت‌گیری کاهشی پیدا کرد که با تقویت زمزمه‌های خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا، این کاهش قیمت‌ها نیز تقویت شد.

    با توجه به این مطلب رشد فعلی قیمت‌ها که از شتاب چندانی برخوردار نیست می‌تواند بازخوردی از قیمت‌های پایه پیشین باشد زیرا در جهت تثبیت بازار حرکت می‌کند. در بورس کالا عقب‌نشینی آرام عرضه‌ها مهم‌ترین ویژگی رینگ پتروشیمی به شمار آمده که با افزایش قیمت‌ها در بازار به رشد جدی خریداران منجر شده است. هم‌اکنون عرضه‌ها کافی به نظر نمی‌رسد زیرا با آغاز روزهای سرد سال و بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی به عرضه‌های بیشتری نیاز داریم؛ هرچند که شایعات پیشین از اورهال برخی واحدها هم‌اکنون در حال خودنمایی بیشتری است اما نمی‌توان از احتمال صادرات نیز چشم‌پوشی کرد.

    تمامی این موارد در کنار ترس بازار از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شرایط فعلی را رقم زده است. در هر حال پس از تلاش‌های گسترده وزیر صنعت برای اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی از بورس کالا که از آن به خروج محصولات پتروشیمی تعبیر می‌شود بازار نسبت به هر رخداد جدید و غیرطبیعی حساس شده که این روند کلی می‌تواند جهت‌گیری کلی بازار را از حالت متوازن پیشین خارج کند.

    بازار داغ ظروف یکبار مصرف

    هم‌اکنون به‌صورت شتابان حجم تقاضای ظروف یکبارمصرف در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه محرم این روند صعودی باز هم افزایش یافته تا به یک رکورد معنی‌دار برسد. با توجه به برخی ویژگی‌ها از جمله گمانه‌زنی افزایش تعداد هیات‌های مذهبی در سال جاری، کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی احتمال افزایش تقاضا وجود دارد که در هفته آینده به اوج خود خواهد رسید. این افزایش تقاضا که از هم‌اکنون نیز در حال خودنمایی است شرایط مساعدی برای افزایش حجم سفته‌بازی و واسطه‌گری در این بازار را پدید آورده است. این اتفاق یعنی جهش قیمت این گونه کالاها رخدادی است که هر سال در این ایام تجربه می‌شود. این افزایش قیمت‌ها که از هم‌اکنون کلید خورده است بیشتر به نقاطی که از بازارهای فروش اصلی فاصله دارند باز‌می‌گردد بنابراین توصیه می‌شود خریداران به جای توجه به برخی فروشندگان محلی به بازار‌های اصلی این کالا مراجعه کرده و از هم‌اکنون نسبت به خرید اقلام مورد نیاز خود برای این ایام اقدام کنند.در هر حال هم‌اکنون و با نزدیکی به ماه محرم و زمان افزایش نیاز به ظروف یکبار مصرف و انواع محصولات نایلونی شاید بازار این قبیل کالاها تحت‌الشعاع قرار گیرد و قیمت این کالاها افزایش یابد. در تهران بازارهای اصلی ظروف یکبار مصرف در حوالی بازار تهران، مولوی، مناطق شوش و راه آهن و حتی نزدیک به خیابان آذربایجان است که می‌توان از این مناطق کالاها را با قیمت‌های بهتری خریداری کرد.


    بازارهای جهانی در حال بازگشت

    در بازارهای جهانی و با افزایش قیمت نفت شاهد بازگشت خریداران به بازار محصولات پلیمری و پتروشیمی هستیم ولی هنوز به‌صورت مشخص این رشد نرخ‌ها تجربه و تثبیت نشده است. در ساعات ابتدایی معاملات در هفته جاری میلادی در بازارهای جهانی، قیمت‌ها مجددا در مسیر افزایش حرکت کرده و به بالاتر از 50دلار در هر بشکه رسیده است. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 68/ 0 درصد رشد به 53 دلار و یک سنت رسیده و بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با 81/ 0 درصد افزایش به 50 دلار و 3 سنت صعود کرده است. با توجه به این رشد قیمت‌ها که جهشی بیش از 10درصد را در دو هفته گذشته نشان می‌دهد انتظار داریم قیمت مواد اولیه محصولات پتروشیمی افزایش یابد هرچند که این رشد محسوس تاکنون در این حد در بازار پتروشیمی‌ها تجربه نشده است. در هر حال بازگشت خریداران و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات پتروشیمی داده مهمی است که می‌تواند آینده این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.


    بخشی از مهم‌ترین رخدادهای موثر در بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر:

    افزایش آرام قیمت‌ها در بازار داخلی که متناسب با حجم عرضه‌ها در بورس کالا جایگیری کرده است.

    بازگشت خریداران در شرایطی که انتظار داریم اوج تقاضای فصلی تا حدودی مرتفع شود

    ضعف نسبی و ادامه‌دار عرضه‌ها در بورس کالا در هجوم تقاضا در شرایطی که مشخص نیست دلیل و خروجی آن چه خواهد بود.

    خودنمایی واسطه‌ها در شرایطی که تغذیه بازار با وقفه صورت می‌گیرد.

    مدیریت بسیاری از گریدها در بازار

    ابهام نسبت به دورنمای بازار و قیمت‌های اعلامی در هفته پیش رو

    انتظار افزایش عرضه‌ها مخصوصا برای پلی‌پروپیلن‌ها و گریدهای سنگین پلی‌اتیلن در بورس کالا

    افزایش مجدد قیمت دلار و نوسان در نزدیکی 3500 تومان

    بهبود نسبی بازار قیر با محوریت رینگ صادراتی به دلیل جهش قیمت نفت خام و رشد بهای جهانی این کالا

    افزایش مجدد قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن به بالاتر از 50 دلار در هر بشکه

    انتظار برای رشد قیمت‌های مواد اولیه صنعت پتروشیمی در بازارهای جهانی

    کاهش احتمال خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا با مقاومت نهادهای مختلف در حالی که هنوز تلاش‌ها برای این خروج ادامه دارد.

    فرارسیدن زمان اوج تقاضای فصلی ظروف یکبار مصرف که از هم‌اکنون رشد قیمت‌های این قبیل کالاها آغاز شده است.

    توجه دادن برخی از خریداران ظروف یکبار مصرف به بازارهای اصلی همچون حوالی بازار تهران، مولوی، مناطق شوش و راه‌آهن و حتی خیابان آذربایجان

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها