عصر خودرو

سکه بالاترین قیمت ۱۴۵ روزه را تجربه کرد

سوء‌استفاده ارزی از حاشیه‌های برجام

عصر بازار: قیمت دلار که در آخر وقت یکشنبه تحت‌تاثیر سوء‌استفاده ارزی معامله‌گران از حاشیه‌های برجام تا قیمت ۳۵۰۰ تومان بالا رفته بود، روز دوشنبه در نبود عوامل بنیادی افزایشی، رشد خود را ادامه نداد.

سوء‌استفاده ارزی از حاشیه‌های برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار در حالی روز گذشته روی قیمت 3490 تومان ایستاد که روز یکشنبه قیمت نهایی 3485 تومان را تجربه کرده بود. روز یکشنبه پس از تعطیلی بازار، معامله‌گران ارزی نوسان‌گیری خود را آغاز کردند و دلار را به محدوده بالاتری بردند،‌ اما بازار دوشنبه تاثیر کمی از این روند گرفت. روز دوشنبه، قیمت سکه نیز روند افزایشی را در پیش گرفت و با 6 هزار تومان رشد به قیمت 948 هزار تومان‌رسید. این نرخ بالاترین قیمت سکه از 28 اردیبهشت‌ماه 94 بود. صعود قیمت اونس در بازارهای جهانی عمده‌ترین عامل چنین رشدی بود.

    هیجان نوسان‌گیران

    از بعدازظهر روز یکشنبه هیجان در بازار ارز بالا رفت و فضای موجود در آن تغییر کرد. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز یکشنبه، برخی نوسان‌گیران سعی کردند با ایجاد جوسازی پیرامون حاشیه‌های برجام، قیمت را به سطح بالاتری وارد کنند. در واقع اعتقاد حاضران در بازار این بود که رفتارها و حاشیه‌هایی که در مجلس روز یکشنبه به هنگام بررسی برجام اتفاق افتاد، کمی بازار ارز را ملتهب کرد. نوسان‌گیران در آخر وقت یکشنبه با سوء‌استفاده از این حاشیه‌ها و نبود عرضه‌کننده اصلی بازار و تعطیلی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، توانستند قیمت را به سطح 3500 تومان برسانند. پس از رسیدن دلار به این سطح قیمتی، تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند که این افزایش در روز دوشنبه ادامه پیدا کند و قیمت برای اولین بار از دی ماه 94، در کانال 3500 تومان به کار خود پایان دهد، اما برخلاف انتظار این عده، قیمت از ابتدای سومین روز هفته در مسیر کاهشی قرار گرفت و با وجود انتظارات افزایشی، دلار معاملات خود را در کانال 3400 تومان آغاز کرد. نرخ بازگشایی بازار در این روز 3495 تومان بود. پایین آمدن از سطح 3500 تومانی در ابتدای روز هیجان افزایشی برخی نوسان‌گیران را تعدیل کرد. با تغییر انتظارات، قیمت در ادامه روز کاهش بیشتری را تجربه کرد و نهایتا روی عدد 3390 تومان ایستاد.

    به گفته برخی کارشناسان، نوسان‌گیری معامله‌گران ارزی توسط عوامل بنیادی افزایشی حمایت نشد تا قیمت وارد کانال 3500 تومان نشود. دوشنبه در حالی که معامله‌گران فردایی سعی داشتند با رفتارهای هیجانی و بالا بردن خریدهای آتی، موجب بازگشت قیمت به سطح 3500 تومان شوند، افزایش حجم نقدی ارز موجب شد که آتی‌بازان به هدف خود نزدیک نشوند. کاهش برخلاف انتظار معامله‌گران آتی در روزهای آینده امکان دارد زمینه یک توراندازی ارزی را فراهم کند؛ چراکه آنها بی‌شک در پی آن هستند که ضرر ارزی خود را به هر گونه‌ای جبران کنند. روز دوشنبه همچنین نیروی افزایشی خاصی از سوی بازارهای کشورهای همسایه وجود نداشت و نبود آربیتراژ ارزی، به کاهش قیمت کمک شایانی کرد.

    هیجان سکه‌بازان

    دوشنبه، قیمت سکه به بالاترین قیمت خود از 28 اردیبهشت‌ماه 94 رسید. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد اونس 6 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 948 هزار تومان رسید. تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه، طلای جهانی تا قیمت 1166 دلار بالا رفته بود. همسو با اونس قیمت دلار نیز نسبت به روز پیشین مقدار اندکی بالا رفت تا کمی به افزایش سکه کمک کند. با وجود رشد 6 هزار تومانی، ارزش بازاری سکه از ارزش ذاتی آن کمتر بود.

    دوشنبه ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3بعدازظهر به 964 هزار تومان رسید که 16هزار تومان بالاتر از نرخ بازاری آن بود. این حباب منفی نشانگر آن است که در صورت افت جزئی قیمت اونس و دلار، سکه توانایی مقاومت در برابر کاهش قیمت را دارد.

    به گفته فعالان، نااطمینانی معامله‌گران درباره آینده قیمت اونس و دلار موجب شده برخی از افراد این دسته خریدهای خود را متوقف کنند. این عامل در حباب منفی قیمت تاثیرگذار بوده است. به‌نظر می‌رسد در صورت آشکارتر شدن روند قیمت اونس و دلار و ورود بیشتر معامله‌گران سکه، این فلز گرانبها ظرفیت رشد بیشتر را داشته باشد. این در حالی است که برگشت قیمت اونس و دلار موجب خواهد شد قیمت سکه بار دیگر به سطوح پایین‌تری وارد شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها