عصر خودرو

اونس به بالاترین قیمت در ۷ هفته گذشته رسید

شرط‌بندی بازار طلا برافت دلار

عصربازار: فلز زرد هفته پیش‌بینی‌های افزایشی را با افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها آغاز کرد. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته از قیمت ۱۱۳۸ دلار به بهای ۱۱۵۶ دلار رسید، روز دوشنبه تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۱۶۴ دلار را برای خود ثبت کرد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است بهای متفاوتی به‌عنوان بهای نهایی نخستین روز هفته کاری جدید رقم خورده باشد.

شرط‌بندی بازار طلا برافت دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد صبح دوشنبه در شرایطی رخ داد که بازارهای ژاپن و آمریکا روز گذشته تعطیل بودند و این به معنای شرط‌بندی معامله‌گران بر تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو و در نتیجه افت دلار ایالات‌متحده است.

    عوامل تکراری

    رشد نخستین روز هفته که اونس را به بالاترین قیمت در 7 هفته گذشته رساند عمدتا دلایل مشابهی با هفته گذشته داشت. جدی شدن احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، افت شاخص دلار و انتشار داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا سه دلیل مهم نفع بردن طلا در روزهای کاری گذشته بوده‌اند. روز گذشته همزمان با ادامه وجود این احساس در بازار که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال جاری میلادی، نرخ بهره وجوه فدرال را بالا نخواهد برد، شاخص دلار نیز افت کرد. علاوه‌بر این دو عامل، رشد بهای نفت نیز مانند هفته گذشته به رشد طلا کمک کرد. روز گذشته بازارهای سهام آسیایی رشد کردند، اما نتوانستند بازار فلزهای گرانبها را دچار روند کاهشی کنند. البته بازارهای اروپا صبح دوشنبه دچار افت بودند. عدم قطعیت درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، بازارهای سهام را دچار افت و خیز کرده است.

    بر اساس این گزارش، بر اساس بررسی اقتصاددانان، احتمال اینکه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در 12 ماه آینده وارد بحران اقتصادی شود به بیش از 15 درصد افزایش یافته که بیشترین سطح احتمال از اکتبر 2013 بوده است. میانگین این احتمال در 13 ماه گذشته 10 درصد بوده است. نگرانی‌ها در مورد کندی اقتصاد چین و سرایت این ضعف به اقتصادهای دیگر، منجر به این شد تا اقتصاددانان پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا را در سه ماه ‌چهارم سال 2015 به 2 درصد کاهش دهند. چین همچنین مقامات فدرال رزرو را نیز ترسانده است. آنها با استناد به شرایط اقتصادی چین به‌عنوان خطری برای چشم‌انداز رشد اقتصادی و تورم، اولین افزایش نرخ بهره از سال 2006 تاکنون را مجددا به تعویق انداخته‌اند.

    مسوولان فدرال‌رزرو در صورتجلسه نشست 16 و 17 سپتامبر خود که روز شنبه منتشر شد، اعلام کردند: «اگرچه آمار اقتصادی منتشر شده آمریکا به‌طور کلی با انتظارات بازار مغایر نبود، ‌شرایط مالی داخلی به‌طور نسبی با نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز رشد اقتصادی جهانی با محوریت چین سخت‌تر شده و موجب تسریع در افزایش نوسانات بازار مالی و وخیم تر شدن احساس خطر در حدفاصل بین نشست‌ها شده است.» البته در یک بررسی جداگانه، اقتصاددانان نشان دادند که آمریکا تا سال 2019 وارد بحران اقتصادی نخواهد شد.

    هووی‌لی، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری فیلیپ فیوچرز تاکید کرد: «ما انتظار نداریم که آمارهای اقتصادی آمریکا چندان امیدوار‌کننده باشد؛ بنابراین دلار در روزهای آینده تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت و ممکن است قیمت طلا حتی به سطح حساس و تعیین‌کننده 1180 دلاری برسد.»


    در اهمیت مقاومت

    در هفته‌ای که گذشت شاخص ارزش دلار آمریکا با افت 14/ 1 درصدی روبه‌رو شد و به پایین‌ترین سطح در 3 هفته اخیر رسید. در این شرایط، احتمال رشد بیشتر طلا وجود دارد، اما همه چیز وابسته به توانایی فلز زرد در عبور از سطوح مقاوتی است. آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران خرد به روند کوتاه‌مدت طلا امید دارند. در این نظرسنجی 301 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 186 نفر معادل 62درصد، افزایش و 67 نفر معادل 22 درصد کاهش ارزش طلا در هفته کاری جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 48 نفر معادل 16 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    این احساس مثبت تنها مختص به سرمایه‌گذاران خرد نیست و کارشناسان حرفه‌ای نیز نظری همسو دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11 نفر معادل 58درصد افزایش و یک نفر معادل 5 درصد، کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند. 7 نفر معادل 37درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. به این ترتیب جدی شدن تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی، «احساس» بازار را نسبت به روند کوتاه‌مدت تغییر داده است. احساس مثبت معامله‌گران می‌تواند ادامه افزایش قیمت را در هفته جدید کاری در پی داشته باشد.

    افزایش نگرانی‌ها درباره اثر وضعیت اقتصاد چین بر اقتصاد آمریکا و کشورهای نوظهور و تردید برخی از اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره وجوه فدرال برای اولین بار حدود یک دهه گذشته باعث شده احتمال این افزایش در نشست ماه دسامبر به 39 درصد و برای مارس 2016 به 63‌ درصد برسد. این به معنای نفع طلا و ضرر دلار در میان‌مدت است.

    تازه‌ترین تحلیل «اف ایکس امپایر» نشان می‌دهد که متوسط بهای اونس در 200 روز گذشته 1177 دلار بوده و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا در کوتاه مدت با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. بر اساس تحلیل اف اکس امپایر اگر سطح مقاومتی 1177 دلاری شکسته شود قیمت طلا می‌تواند به بیش از 1180 دلار برسد. بر اساس این گزارش سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1140 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری همراه خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها