عصر خودرو

مقصد بعدی شاخص بورس

عصر بازار: پس از رشدهای قابل توجه شاخص کل، به ویژه رشد هزار واحدی در معاملات دیروز، سقف‌های مقاومتی مهمی پیش روی دماسنج بازار است. در این رابطه، مهرداد خالقی، کارشناس تکنیکال بازار سهام، مقاومت بعدی شاخص کل را سطح بین ۶۷۸۰۰-۶۷۶۰۰ می‌داند.

مقصد بعدی شاخص بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در نتیجه معاملات روز شنبه 13 تیر ماه 1394، شاخص کل با رشدی حدود 1000 واحد خود را به سطح 65 هزار و 862 واحد رساند. جالب اینکه پس از مدتها ارزش خرد معاملات در بورس و فرابورس به سطح قابل قبولی رسید و بالای 2000 میلیارد ریال ثبت شد.

    هر چند در هفته‌های آتی، انتشار گزارش‌های 3 ماهه شرکت‌ها می‌تواند از وقایع مهم پیش روی بازار سرمایه باشد، اما این روزها بازار سرمایه رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و اهالی بازار یک چشم به تابلو معاملات دارند و با چشم دیگر اخبار منتشرشده از مذاکرات وین را دنبال می‌کنند. به عبارتی دیگر، این روزها بیش از عملکرد شرکت‌ها، این اخبار سیاسی است که به بازار سرمایه و شاخص بورس جهت می‌دهد.

    به لحاظ نموداری، پس از نیمه دی ماه سال 92 که شاخص کل تغییر جهت داد، نوسانات دماسنج بازار سرمایه را می‌توان داخل یک کانال نزولی محصور کرد. برخوردهای متناوب تیپکس به کف و سقف کانال و همچنین فواصل زمانی نسبتا متقارن هنگام برخورد، اعتبار ویژه‌ای به خطوط کانال بخشیده است.

    در حال حاضر هر چند نوبت لمس کف کانال است، اما پس از ناتوانی شاخص کل در شکست کف قبلی، تیپکس یک بار دیگر در حال نزدیک کردن خود به محدوده سقف کانال است. این محدوده مقاومتی در حال حاضر تا حوالی 67600 – 67800 واحد (بسته به شیب حرکت) پایین آمده و در روزهای پیش رو مقاومت مهمی در برابر حرکت رو به بالای شاخص کل ایجاد خواهد کرد.

    در اندیکاتورها، rsi به تازگی وارد محدوده هیجانی خرید شده و در macd هنوز سیگنال خاصی رویت نمی‌شود. اما اسیلاتور DT در پارامتر بهینه در محدوده اشباع از خرید قرار دارد و گارد نزولی به خود گرفته است. همین امر می‌تواند کار شاخص را برای شکست سطح مقاومتی سخت کند.

    در مجموع به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت که باند 67600 – 67800 واحد از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای اینکه بازار وارد یک فاز صعودی پایدار شود باید این سطح شکسته شود و تا زمانی که تیپکس این محدوده را پشت سر نگذاشته، نمی‌توان از ادامه روند صعودی مطمئن شد.

    برچسب ها