عصر خودرو

دولت پرخرج عربستان ناگزیر از تمدید توافق کاهش تولید نفت است

عصر بازار- با وجود اینکه ریاض ناگزیر است بخش عمده ای از بار اجرای توافق کاهش تولید را بر دوش بکشد، فشار بر منابع مالی عربستان، این کشور را ناگزیر خواهد ساخت تا در نشست این هفته اوپک توافق کاهش تولید را تمدید نماید.

دولت پرخرج عربستان ناگزیر از تمدید توافق کاهش تولید نفت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،با وجود اینکه ریاض ناگزیر است بخش عمده ای از بار اجرای توافق کاهش تولید را بر دوش بکشد، فشار بر منابع مالی عربستان، این کشور را ناگزیر خواهد ساخت تا در نشست این هفته اوپک توافق کاهش تولید را تمدید نماید.

    از آنجایی که ریاض ناگزیر خواهد بود برای حمایت از رشد اقتصادی ضعیف خود منابع مالی بیشتری را صرف کند، بعید است روند کاهش رقم کسری بودجه این کشور در ماه های آینده تداوم یابد.

    در همین حال، دست اندرکاران اصلاحات اقتصادی در عربستان بخش عمده ای از اعتبار خود را صرف عرضه موفق سهام شرکت آرامکو در بورس کرده اند که بر اساس پیش بینی آنها در سال آینده با ارزش حداقل 2 تریلوین دلار عرضه خواهد شد.

    به گفته تحلیلگران و اقتصاددانان، در نتیجه این وضعیت، عربستان در حالی به نشست 25 می بین تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک پای می گذارد که مصمم به افزایش حداکثری درامدهای نفتی خود از طریق بالا بردن قیمت هاست، حتی اگر نیاز باشد برای این کار دست به کاهش قابل توجه تولید خود بزند.

    مونیکا مالیک، اقتصاددان ارشد بانک بازرگانی ابوظبی در این باره گفت: «وضعیت مالی همچنان چالش برانگیز خواهد بود، به ویژه در اقتصادی که روند رشد آن کند شده است.»

    وی افزود: «دولت (عربستان) باید ناگزیر است برای حمایت از رشد اقتصادی اش و همچنین تانوع بخشی به اقتصاد خود پول زیادی به اقتصاد تزریق نماید و برای این کار به درآمد بالایی نیاز دارد. آنها حداقل می خواهند قیمت نفت در سطح فعلی باقی بماند.»

    در حالی که قیمت نفت برنت در حدود 51 دلار است، وزیر نفت عربستان گفته کشورش می خواهد توافق کاهش تولید تا 9 ماه دیگر تمدید شود.

    ریاض قبلا بیش از میزانی که تعهد کرده بود از تولید نفت خود کاسته است. عربستان در ماه آوریل به میزان 118 درصد به تعهدات خود بر اساس توافق کاهش تولید عمل کرد.

    منابع آگاه گفتند، یک گروه کارشناسی اوپک در حال بررسی ایده کاهش بیش از 1.8 میلیون بشکه ای تولید روزانه کشورها در دوره تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید است.

    برچسب ها