عصر خودرو

سیگنال عربستان از همراهی اکثر تولیدکنندگان ؛

اوپک به سوی تمدید توافق کاهش تولید نفت گام برمی‌دارد

عصر بازار- اظهارات مقامات نفتی عربستان سعودی نشان می‌دهد اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت از تمدید مدت اجرای توافق کاهش تولید در نشست پنج شنبه هفته جاری حمایت می‌کنند.

اوپک به سوی تمدید توافق کاهش تولید نفت گام برمی‌دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد :که تمدید کاهش تولید به مدت 9 ماه دیگر تا مارس آینده و پیوستن یک یا دو تولیدکننده کوچک به توافق، سطح ذخایر نفت را به متوسط پنج ساله (معیار کلیدی اوپک برای رصد موفقیت طرح کاهش تولید) می‌رساند.

    خالد الفالح در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض، اظهار کرد: تمام مقاماتی که با آنها صحبت کرده‌ام برای پیوستن به این حرکت، ابراز حمایت کرده و اشتیاق نشان داده‌اند، اما البته این امر نشان نمی‌دهد ممکن است چه پیشامدی روی دهد.

    وی در ادامه افزود: ما بر این باوریم که ادامه همین میزان کاهش تولید بعلاوه اضافه شدن یک یا دو تولیدکننده کوچک برای رساندن تعادل بازار به متوسط پنج ساله کاملا کافی خواهد بود.

    اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان سال گذشته موافقت کردند تولیدشان را به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز به مدت شش ماه از ابتدای ژانویه امسال کاهش دهند.

    قیمت‌های نفت از تولید کمتر مورد حمایت قرار گرفت اما سطح بالای ذخایر و عرضه رو به افزایش از سوی تولیدکنندگانی که در این توافق مشارکت نداشتند مانند آمریکا رشد قیمت‌ها را محدود کرد و تمدید کاهش تولید را ضروری ساخت.

    عربستان سعودی و روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند، هفته گذشته در خصوص ضرورت تمدید توافق کنونی که در ژوئن به پایان می‌رسد تا مارس سال 2018 توافق کردند و توافق مذکور به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. نفت برنت روز جمعه در 53.61 دلار بسته شد که بالاترین قیمت نهایی این قیمت پایه از 18 آوریل بود.

    در شرایطی که حداقل انتظارات برای تمدید 9 ماهه در نشست وین است، اوپک باید تلاش زیادی به خرج دهد تا اعضای خود و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان را برای حمایت از این اقدام متقاعد کند.

    قزاقستان که تولیدکننده غیرعضو اوپک است، اعلام کرده است برای پیوستن به هرگونه توافق جدید بر مبنای شرایط توافق اولیه مشکل خواهد داشت، زیرا تولید این کشور قرار است افزایش پیدا کند. اما عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به شمار می‌رود و تولیدش به سرعت افزایش پیدا می‌کند، اعلام کرده است از کاهش تولید مطابق با هرگونه تصمیم اوپک حمایت خواهد کرد، اما مشخص نکرده است بغداد تا چه مدت تمایل دارد کاهش تولید ادامه پیدا کند.

    به گفته منابع آگاه، حتی احتمال دارد در صورت دستیابی به یک توافق، ایران نیز با برنامه تمدید توافق کاهش تولید همراهی کند.

    وزیر انرژی عربستان در این باره اظهار کرد: آنچه از اظهارات عمومی همتای ایرانی خود دریافته، این است که ایران از حفظ سقف تولیدی که سال گذشته به آنها داده شد، خوشنود است.

    ایران تنها عضو اوپک بود که تحت توافق کاهش تولید اجازه یافت تولیدش را افزایش دهد.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اوایل ماه میلادی جاری، اظهار کرده بود: معتقد است تولیدکنندگان‌ توافق کاهش تولید را احتمالا تمدید خواهند کرد با این همه وی به مدت مشخصی اشاره نکرده بود.

    هدف اوپک کاهش سطح ذخایر جهانی به متوسط پنج ساله است.

    در حالی که ذخائری که در دریا نگهداری می‌شوند و همچنین ذخایر کشورهای تولیدکننده کاهش پیدا کرده است اما سطح ذخایر در مناطق مصرف‌کننده به خصوص در آسیا و آمریکا همچنان بالا مانده است.

    طبق گزارش ماهانه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر کشورهای صنعتی به 3.025 میلیارد بشکه در پایان مارس بالغ شده که حدود 300 میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج ساله است. آمار مقدماتی آوریل نشان می‌دهد سطح ذخایر افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. ذخایر نفت خام در رکورد 1.235 میلیارد بشکه قرار دارد.

    فالح پیش‌بینی کرده است: پایبندی بالای تولیدکنندگان نفت شامل عربستان به توافق کاهش تولید و تقاضای منطقه‌ای بالا برای نفت در تابستان به کاهش ذخایر و تثبیت بازار کمک خواهد کرد.

    منابع آگاه در اوپک اظهار کرده اند اگرچه کاهش بیشتر تولید از سوی مشارکت کنندگانی کنونی بعید شمرده می‌شود اما این موضوع و افزایش میزان کاهش تولید از 1.8 میلیون بشکه توافق اولیه قابل بحث است.

    اوپک سایر تولیدکنندگان را به پیوستن به توافق کاهش تولید فراخوانده است. ترکمنستان به همراه مصر و ساحل عاج قرار است در نشست آخر هفته شرکت کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو