عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری کالا سپهر:

نرخ سود بانکی کل اقتصاد را به خطر انداخته است

عصر بازار: آنچه مسلم است سود بانکی باید متناسب با تورم باشد و در حال حاضر این روند حاکم نیست و در حال حاضر بازار سنتی نرخ سود بالای ۳۰ درصد پرداخت می کند و در بازار رسمی ۲۵درصد است و از آنجایی که فاصله نرخ تورم با سود بالاست نمی‌توان انتظاری داشت.

نرخ سود بانکی کل اقتصاد را به خطر انداخته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدرضا کفاش، مدیرعامل کارگزاری کالا سپهر در خصوص شرایط این روزهای بازار سهام گفت: تا زمانی که سود بانکی کاهش نیابد نمی‌توان انتظار اتفاق مثبتی از بازار را داشت و با رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این سودها هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری جذب ابزار اوراق بدهی نخواهد شد.

    وی افزود: تا زمانی که نرخ‌ سود 25 تا 28 درصد و بدون ریسک است نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه تکان بخورد.
    کفاش خاطرنشان کرد: به واسطه نرخ سود بانکی موجود کل اقتصاد به خطر افتاده است و بازار سرمایه به عنوان بخشی از اقتصاد هم از آن مجزا نیست و تا زمانی که سود بانکی کاهش نیابد اتفاق خاصی نمی‌افتد.
    وی افزود: آنچه مسلم است سود بانکی باید متناسب با تورم باشد و در حال حاضر این طوری نیست و در حال حاضر بازار سنتی نرخ سود بالای 30 درصد است و در بازار رسمی 25درصد است و از آنجایی یک فاصله نرخ تورم با سود بالاست نمی‌توان انتظاری داشت.
    کفاش تصریح کرد: نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم و به علاوه نرخ بازده باشد، در غیر این صورت اگر سرمایه گذار از کسب بازدهی 40 تا 50 درصد مطمئن نباشد، وارد بازاری نمی شود.
    وی افزود: زمانی که نرخ بازده 25درصد باشد نسبت P/E بازار حدود چهار می‌شود و پیرو آن نرخ سود باید 7 تا 8 درصد کاهش بیاید تا تعادل ایجاد شود.
    مدیرعامل کارگزاری کالاسپهر گفت: تا زمانی که نرخ سود معادل تورم به علاوه ریسک نرخ بهره نباشد نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد به سمت درستی حرکت کند.
    وی افزود: وقتی نرخ سود بانکی بالاست نمی‌توان پروژه اجرا کرد و در واقع توجیه‌پذیری پروژه با نرخ سود بالا کم می‌شود و همین مسئله رکود را بیشتر می‌کند.
    وی افزود: سود بانکی در سیاست ما انقباضی است و همین سود بانکی اقتصاد را فلج کرده و اگر اصلاح نشود اقتصاد خراب‌تر می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها