عصر خودرو

تحلیل سودآوری فولاد مبارکه

عصر بازار: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ایران می باشد که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده است . این مجتمع در ۷۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر اصفهان قرار گرفته و انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد ، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی را تولید می کند .

تحلیل سودآوری فولاد مبارکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تدان، فرآیند تولید در مبارکه به این صورت است که پودر سنگ آهن مورد نیاز این شرکت از معادنی همچون گل گهر و چادرملو تأمین می‌شود و به‌وسیله راه‌آهن به واحد انباشت و برداشت شرکت فولاد مبارکه حمل می‌گردد.
    پودر سنگ آهن انباشت شده در واحد گُندله‌سازی تبدیل به گُندله شده و در واحد احیاء مستقیم، به آهن اسفنجی تبدیل می‌گردد و سپس در کوره‌های قوس الکتریکی واحد فولادسازی ذوب می‌شود. فولاد مذاب برای تبدیل به تختال(اسلب) به ماشین‌های ریخته گری مداوم منتقل می‌گردد.
    تختال خنک و پرداخت شده و بعد از پیش‌گرم شدن در واحد نورد گرم، نورد شده و سپس به واحد تکمیل نورد گرم و یا به واحد اسیدشوئی می‌رود و سپس برای کاهش ضخامت به واحد نورد سرد، ارسال می‌گردد. همچنین بخشی از محصولات سرد نوردیده به واحدهای قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی ارسال می‌گردد.
    بر طبق آخرین اطلاعات موجود مصرف برق مجتمع 600 مگاوات ساعت است که مقدار200 مگاوات ساعت آن از نیروگاه داخلی مجتمع تأمین می‌گردد و بقیه از شبکه سراسری کشور دریافت می‌شود . آب مورد نیاز مجتمع نیز با برداشت آب از رودخانه زاینده رود تامین می گردد که باز هم بنابر آخرین اطلاعات موجود 1.5 تا 2 درصد از کل حجم آب این رودخانه توسط مبارکه مصرف می گردد .
    محصولات فولاد مبارکه نیاز صنایع مختلف از جمله: صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، لوله سازی، مخزن‌های تحت فشار، تجهیزات فلزی سبک و سنگین و غیره را تأمین می‌کند. محصولات این شرکت به بسیاری از کشورهای جهان در اروپا، آمریکای شمالی، خاوردور، آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. بازار مصرف متنوع محصولات باعث شده تا این شرکت علی رغم رکود داخلی و شرایط نه چندان مناسب همگروهان ، روزهای خوبی را سپری کند .
    شرکت فولاد مبارکه به تازگی سرمایه اسمی خود را از 36 هزار میلیارد ریال به 50 هزار میلیارد ریال افزایش داده است که بخش اعظم آن از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران بوده تا بتواند ضمن تامین سرمایه در گردش زیر مجموعه ها ، طرح توسعه فولاد سبا را اجرایی و تکمیل کند همچنین برنامه ای برای انجام افزایش سرمایه به 80 هزار میلیارد ریال در سال جاری نیز تعریف شده است.
    فولاد مبارکه در سال مالی 1392 و 1393 توانست به ترتیب 30,887 میلیارد ریال و 24.443 میلیارد ریال سود خالص به دست آورد که این کاهش سود به دلیل رشد بهای تمام شده با شیب تندتر نسبت به مبلغ فروش بوده است. این شرکت 50 میلیارد سهمی برای سال جاری سود هر سهم را 453 ریال پیشبینی نموده است.
    در بررسی جاری قصد داریم نرخ های خرید مواد اولیه و فروش محصولات را واقعی کرده و تاثیر آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم :

    مشاهده میگردد که به دلیل کاهش نرخ های فروش مبلغ فروش پیشبینی شده در صورت تداوم شرایط فعلی کاهش خواهد یافت:

    در بخش خرید مواد اولیه نیز با در نظر گرفتن مفروضات معقول، که در آن نرخ سنگ آهن و گندله داخلی به ترتیب 14 درصد و 23 درصد محصولات فخوز است، محاسبات را انجام داده ایم . همچنین نرخ برابری دلار 32500 ریال فرض شده است. میانگین نرخ محصولات فخوز برای یک سال در هر تن 1.306.000 تومان ( بر اساس نرخ واقعی بورس کالا ) فرض گردیده است.
    هرچند در جداول فوق ابتدا به نظر می رسد که میزان کاهش نرخ خرید مواد اولیه به اندازه ای است که کاهش نرخ فروش را جبران می کند و در عمل نباید سود مبارکه افت کند اما در مقام عمل ممکن است چنین نباشد. بر اساس آمار موجود، فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تا کنون 543 هزار تن محصول در بورس کالا فروخته که سررسید های تحویل محتلفی دارند اما در مدت مشابه سال 1393 توانسته بود یک میلیون تن محصول به فروش برساند!
    با توجه به اینکه مبارکه برنامه دارد طی سال جاری 4.33 میلیون تن محصول در بازار داخل بفروشد و در سال گذشته 82% از کل محصولات را در بورس کالا فروخته بود بنابراین می توان نتیجه گرفت در طول 3 ماه و 15 روز سال جاری تنها 15.3 درصد از فروش برنامه ریزی شده محقق گردیده و این اساسا" آمار خوبی برای فولاد مبارکه محسوب نمیشود.
    در صورتی که وضعیت فروش مقداری به شکل فعلی پیش برود 6404 میلیارد ریال از سود عملیاتی شرکت کاسته میشود بنابراین در جدول EPS،  دو سناریو داریم، اولین سناریو مربوط به عدم کاهش مقداری به همراه واقعی سازی نرخ ها است و در سناریو 2 مقدار ها کاهش می یابد و نرخ ها نیز واقعی میشوند:


    در صورت تداوم وضعیت رکودی، با توجه به اینکه نرخ صادراتی محصولات حدودا" 8 درصد از نرخ های داخلی پایین تر است بنابراین جبران عدم فروش داخل با انجام صادرات نمی تواند سودآوری فعلی را حفظ کند و نتیجتا" سودآوری به سمت سناریو دوم پیش میرود اما در صورت بهبود شرایط اقتصادی و رشد فروش داخلی با نرخ های جاری، امکان حفظ سودآوری وجود خواهد داشت.
     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو