عصر خودرو

دومین گردهمایی بزرگ حمل و نقل ریلی در جهان به اتمام رسید

عصر بازار- پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در حالی به پایان رسید که حضور گسترده شرکت های خارجی نقطه عطف آن بود و حال باید دید صنعتگران و مسئولان داخلی تا چه میزان از این ظرفیت ایجاد شده بهره برده اند.

دومین گردهمایی بزرگ حمل و نقل ریلی در جهان به اتمام رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با حضور 174 شرکت داخلی و 126 شرکت خارجی  در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در تهران برگزار شد.

    این نمایشگاه که بزرگترین گردهمایی صنعت ریلی در خاورمیانه و دومین اجتماع بزرگ شرکت های حمل و نقل ریلی در جهان محسوب می شود، با حضور چشمگیر معتبرترین شرکت های خارجی از 16 کشور جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، چین، آلمان، اسپانیا، اوکراین و ترکیه بود که این حضور فضا را برای تعاملات و همکاری های بیشتر میان شرکت های خارجی و داخلی فراهم کرد.

    در حاشیه این نمایشگاه از تمبر 90 سالگی تأسیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد ضمن اینکه قراردادهای همکاری مشترک مختلفی بین شرکت های ایرانی و خارجی به امضا رسید که از جمله آنها می توان به امضای یادداشت تفاهم همکاری راه‌آهن ایران و شرکت دولتی زیرساخت راه‌آهن اسپانیا و قرارداد تأمین 6 هزار واگن ناوگان ریلی کشور که هزار و 100 واگن آن از روسیه و 4 هزار 900 واگن توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین خواهد شد، اشاره کرد.

    نکته حائز اهمیت این روزهای صنعت ریلی کشور، نبود منابع مالی است و در حالیکه تفاهم‌نامه های همکاری به‌منظور انتقال دانش و تکنولوژی و بهبود زیرساخت ها صورت میگیرد اما برخی شرکت های تولیدکننده داخلی از کمبود منابع مالی و نیاز ضروری به حمایت سخن می گویند که این امر نیازمند توجه جدی مسئولان است، کما اینکه وزیر صنعت در بازدید از این نمایشگاه گفت: "ظرفیت های شرکت های داخلی بسیار مناسب است و آنچه مهم و ضروری است ، توجه راه آهن به این شرکتها برای رشد و رونق تولید و صنعت ریلی است و به هر میزان شبکه ریلی توسعه یابد بخش بیشتری در حوزه صنعت به فعالیت خواهند پرداخت".

    در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان داخلی به عرضه محصولات خود پرداختند که با استقبال شرکت های خارجی مواجه شد. تولیداتی که به گفته تولیدکنندگان با کمترین حمایت های دولتی صورت گرفته و نشان داد در صورت حمایت کیفیت محصولات داخلی صنعت ریلی قابل رقابت با نمونه های خارجی است، ضمن اینکه توجه به این شرکت های داخلی می‌توانند، پشتوانه ای باشد تا در صورت تحریم های احتمالی علیه ملت ایران صنعت ریلی کشور دچار مشکلات کمتری شود.

    نمایشگاه جایی برای گسترش همکاری های بین االمللی

    ناصر صوفی مدیرعامل یکی از شرکت های واگن سازی در خصوص نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفت: ای نمایشگاه بهترین مکان برای معرفی محصولات و عرضه توانمندی ها وپتانسیل صنعت ریلی ایران به جهان است.

    وی افزود: این نمایشگاه با توجه به حضور شرکت ها و برندهای معتبر جهانی زمینه را برای هم اندیشی و استفاده از توان علمی آنها به جهت ارتقای توان داخلی را مهیا ساخته است.

    مدیرعامل شرکت واگن سازی داخلی با اشاره به اینکه این شرکت از معدود شرکت هایی است که با تمام توان خود به فعالیت مشغول است، گفت: شرکت ما خصولتی نبوده و این امر موجب شده تا تأمین منابع کاملاً توسط بخش خصوصی صورت گیرد و جلب اعتماد مشتریان موجب شده تا سفارشات خوبی برای ساخت واگن های باری و مسافری داشته باشیم.

    وی در خصوص انتقال دانش و تکنولوژی در این نمایشگاه ها گفت: در سالهای گذشته ما از پتانسیل شرکت های معتبر کره جنوبی استفاده کرده و با بهره گیری از توان فنی آنها اقدام به همکاری مشترک کرده که این همکاری بسیار برای ما مفید واقع شده است و به بهبود کیفیت تولیدات ما افزوده است.

    رته تانگ مدیرعامل یک شرکت KTK چین در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی در خصوص نمایشگاه جمل و نقل ریلی در ایران گفت: این نمایشگاه یکی از بهترین و معتبرترین نمیشگاه صنعت ریلی در جهان به شمار می آید و هر ساله بهترین های این صنعت در آن حضور پیدا می کنند، ما هم مانند بقیه علاقه زیادی برای شرکت در این نمایشگاه را داشتیم.

    وی افزود: این نمایشگاه فرصت ملاقات چهر به چهره مدیران شرکت های مختلف را فراهم ساخته تا علاوه بر معرفی محصول و بازاریابی اقدام به همکاری های مشترک کنند که در چند روز اخیر این اتفاق افتاده است.

    تانگ با اشاره به اینکه محصولات این شرکت چینی در سراسر جهان  به فروش می رسد، گفت: ایران بازار خوبی برای ما محسوب می شود و با توجه به مراودات سیاسی و اقتصادی ایران و چین ما امیدواریم تا با همتاهای ایرانی خود همکاریهای مشترک بلند مدت داشته باشیم.

    ارتقای ظرفیت های داخلی با بهره گیری از دانش خارجی ها

    آنده تیبکن مدیر مجموعه شرکت های کانوکتای آلمان در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی در خصوص حضور آلمان در این نمایشگاه گفت: نمایشگاه تهران فرصت فوق العاده ای برای همکاری های مشترک است و آلمانی ها علاقه زیادی برای گسترش سطح همکاری ها و امضای تفاهم نامه‌ها و قراردادهای مختلف با کشور های دیگر، بخصوص ایران دارند.

    وی ضمن بیان اینکه سطح دانش فنی ایران اکنون نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: ایران دارای پیشرفت چشمگیری در حوزه صنعت ریلی داشته و این امر بواسطه بهره گیری از توان علمی روز دنیا از کشورهای گوناگون حاصل شده است.

    به گفته این مدیر شرکت آلمانی این نمایشگاه شروع خوبی برای همکاری ها بیشتر با ایران را فراهم خواهد کرد .

    سعیدمحمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و ایران و معاون وزیر راه در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی اظهار داشت: فارغ از حضور پررنگ شرکت های داخلی و خارجی در این نمایشگاه آنچه امروز اهمیت یافته گسترش همکاری های بین المللی است .

    وی در خصوص واردات در حوزه ریلی بیان کرد: تولیدکنندگان اکثراً دست به واردات برخی قطعات مختص به خود زده‌اند اما  100 درصد فرآیند تولید در داخل کشور انجام شده است.

    مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: برخی شرکت ها با مشکل تأمین منابع مالی مواجه هستند و اقدام به برگزاری مناقصه با حضور شرکت‌های خارجی کرده اند، اما به‌صورت رسمی هیچ گونه واردات واگن صورت نمی پذیرد.

    محمدزاده با تأکید بر اینکه باید سهم ریل در جابجایی کالا افزایش داد، یادآور شد: کاهش نرخ تعرفه‌ها در دستورکار قرار گفته است، قطعاً باید روزی برسد که تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی، صفر شود تا بدین ترتیب مصرف سوخت کشور کاهش یابد، در این راستا به دنبال حداکثر سازی ظرفیت شبکه موجود هستیم.

    برچسب ها