عصر خودرو

همایش 'بررسی فرصت های سرمایه گذاری ایران ـ ترکیه' در آنکارا برگزار شد

عصر بازار- همایش اقتصادی 'بررسی فرصت های سرمایه گذاری ایران ـ ترکیه' از سوی اتاق بازرگانی آنکارا روز چهارشنبه با حضور رئیس انجمن صنعتگران و تجار مستقل ترکیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از بازرگانان و سرمایه گذاران کشور ترکیه برگزار شد.

همایش 'بررسی فرصت های سرمایه گذاری ایران ـ ترکیه' در آنکارا برگزار شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  این همایش در زمینه سرمایه گذاری، تجارت و همکاری‌ دو‌جانبه با همکاری وزارت اقتصاد ترکیه، اتاق بازرگانی آنکارا، کمیسیون روابط اقتصادی خارجی ترکیه، انجمن صنعتگران و تجار مستقل(موسیاد) و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی آنکارا برگزار شد.
    گورسل باران، رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا، ایلخان اردال رئیس انجمن صنعتگران و تجار مستقل ترکیه در آنکارا و محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر کشورمان در ترکیه در این همایش اقتصادی شرکت داشتند.
    محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه خواستار توسعه روابط تجاری دو کشور شد و گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی ترکیه و ایران خواست مقامات ارشد دو کشور و مقتضای روابط همسایگی است.
    وی حجم تجارت بین ترکیه و ایران در سال 2016 را بالغ بر 11 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: علت کاهش آن نسبت به سال پیش از آن نیز کاهش قیمت انرژی بوده است.
    وی ایران را علاقه مند به توسعه روابط تجاری با ترکیه عنوان کرد و ادامه داد: توسعه تجارت بین کشورها و تقویت روابط اقتصادی ایران به ویژه با ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که دو کشور با حدود 600 کیلومتر مرز مشترک ظرفیت بالایی برای توسعه مناسبات اقتصادی دارند.
    وی اظهار کرد: به رغم موضوعات منطقه ای، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه در همه زمینه ها در حال گسترش است و بر این باورم که این همایش ها می تواند زمینه ساز توسعه روابط دو کشور باشد.
    وی اضافه کرد: سرمایه گذاران سرداران بخش اقتصادی هستند و می توانند گامهای مهمی در این راستا بردارند و تهران در این زمینه از تمامی فعالیت های اقتصادی استقبال و حمایت کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
    گورسل باران رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا نیز در این همایش گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند و بین آنها روابط تاریخی و سیاسی مهمی وجود دارد و با توجه به شرایط منطقه، در حال گذر از برهه حساسی هستیم و بر این اساس نیازمند همکاری‌ قوی بین دو طرف هستیم چرا که گسترش روابط، سبب ایجاد ثبات در منطقه خواهد شد.
    وی افزود: روابط اقتصادی بین ترکیه و ایران که به علت تحریم‌ ایران کاهش یافته بود، بعد از لغو این تحریم ها باید به سرعت رشد کند تا ما ارزش روابط تجاری دوجانبه را به سطح و هدف مطلوب 30 میلیارد دلار برسانیم.
    وی اضافه کرد: در سال 2016 میزان صادرات ترکیه به ایران نزدیک به 4.3 میلیارد دلار و میزان واردات ترکیه از ایران 3.7 میلیارد دلار بوده و در شهر تهران نزدیک به 100 شرکت ترک در حال انجام فعالیتهای تجاری هستند و 38 شرکت سرمایه گذار ترکیه ای نیز در منطقه آزاد ارس آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند.
    وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی قصد دارد تا زمینه همکاری های دوجانبه را گسترش داده و با برگزاری تورهای مختلف این فرصتها را به تجار دو کشور معرفی کند و برای تجار و بازرگان دو کشور نقش یک دروازه ورود را بازی کند.
    ایلخان اردال، رئیس بخش آنکارای انجمن صنعتگران و تجار مستقل ترکیه نیز در این همایش گفت: روابط ایران و ترکیه همانند گره های قالی به هم پیوند خورده و امیدواریم روابط دو جانبه ایران و ترکیه هرچه سریعتر توسعه یابد.
    وی بیان کرد: در سال 2014 حجم تجارت دو کشور به 14 میلیارد دلار رسیده بود که این میزان باید به سطح 30 میلیارد دلار هدف گذاری شده برسد و ظرفیت این امر هم وجود دارد.
     در این کنفرانس بیلگین آیگول رئیس شورای کسب و کار ترکیه - ایران در انجمن روابط اقتصادی خارجی ترکیه، حمید زادبوم مشاور تجاری سفارت ایران در آنکارا، علیرضا بخشایش مدیر بانک ملت شعبه آنکارا و اوزلم آکالین کارشناس بخش صادرات وزارت اقتصاد ترکیه نیز به عنوان سخنرانان پانل تخصصی به تشریح ظرفیت های اقتصادی دو کشور پرداختند.

    برچسب ها