عصر خودرو

شاخص بازار سردرگم شد

کاهش افق دید معامله‌گران ارزی

عصر بازار: یکشنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر سردرگمی معامله‌گران ارزی دو نیمه متفاوت را تجربه کرد؛ اما با وجود نوسانات، قیمت پایانی روز نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نوسانی نداشت. در ساعات ابتدایی دومین روز هفته، شاخص بازار ارز تا قیمت ۳۴۷۲ تومان پایین آمد، اما در ادامه روز، رشد از کف قیمت را تا ۳۴۹۰ تومان بالا برد. سرانجام دلار در ساعات انتهایی روز چند تومان از اوج روزانه خود عقب‌نشینی کرد و به قیمت روز شنبه؛ یعنی ۳۴۸۵ تومان بازگشت.

کاهش افق دید معامله‌گران ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، سردرگمی معامله‌گران ارزی موجب شده بیشتر معاملات به جای تحلیل‌های بلندمدت از رفتارهای کوتاه‌مدت تاثیر بپذیرد. در واقع در شرایطی که دید مشخصی درباره آینده قیمتی دلار وجود ندارد، افق دید معامله‌گران ارزی کوتاه شده است و اکثر آنها سعی می‌کنند، خرید و فروش‌های خود را بر اساس موقعیت‌های لحظه‌ای تنظیم کنند.

    در بازار سکه روز یکشنبه، قیمت سکه توانست به‌واسطه تقاضای برخی معامله‌گران 2 هزار تومان رشد کند و به قیمت 942 هزار تومان برسد. این در حالی بود که دلار و اونس در این روز نوسان افزایشی نداشتند.

    نرخ بازگشایی متمایز
    یکی از متمایزترین نکات روز یکشنبه نسبت به روزهای گذشته نرخ بازگشایی بازار بود.
    در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3480 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز شنبه داشت. این در حالی بود که در اکثر روزهای گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت بالاتری نسبت به روز پیشین آغاز کرده بود. به این ترتیب شروع کاهشی روز شنبه علامتی از یک روز متمایز بود.

    به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی دومین روز هفته، قیمت دلار تحت‌تاثیر جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس درباره کلیات طرح بررسی برجام قرار داشت. به اعتقاد حاضران در بازار، احتمال تصویب کلیات طرح برجام موجب شد که در ساعات صبح برخی معامله‌گران، فروش‌های ارزی خود را بالا ببرند. این عامل موجب شد که دلار پس از کاهش ابتدایی روز مقدار دیگری نیز افت کند و تا قیمت 3472 تومان پایین بیاید. با این حال، در نیمه دوم روز با تصویب برجام و خالی شدن اثرات روانی آن، برخی معامله‌گران با افزایش تحرکات در بخش آتی قیمت را به سطح بالاتری هدایت کردند، چنان‌که قیمت تا ساعت 2 بعدازظهر به محدوده 3490 تومانی رسید. هرچند که در نهایت شکننده بودن بازار موجب شد که دلار از اوج روزانه پایین بیاید و به قیمت 3485 تومان برسد.
    مبهم بودن روند مشخص نشدن کامل تکلیف برجام و طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای یکی از دلایلی است که به کاهش دید برد معامله‌گران ارزی منجر شده است. در روزهای گذشته، مسوولان ارشد کشور از اثرات تاخیر در اجرای برجام سخن گفته‌اند. در مهم‌ترین این اظهارنظرها، حسن روحانی در همایش بین‌المللی صنعت و تجارت گفت: «به‌دنبال کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای ممکن است سوالاتی برای تولیدگران مطرح شود که آیا رقابت سالم و آزادی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد.» وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که زمان اجرایی شدن برجام را کوتاه‌تر پیش‌بینی کرده بودیم، اما انتخابات آمریکا و برخی مسائل دیگر آن را به تعویق انداخت.

    در حال حاضر طولانی شدن فرآیند به سرانجام رسیدن برجام عمق دید معامله‌گران اقتصادی را تا حدی تحت‌تاثیر قرار داده است. به‌نظر می‌رسد، این عامل در کوتاه شدن عمق میدان دید معامله‌گران ارزی و نبود تحلیل‌های روشن درباره آینده قیمتی دلار نیز تاثیر داشته است. این موضوع موجب شده است که بازار تا حدی حالت روزمرگی به خود بگیرد و به‌جای تحلیل‌های بلندمدت، معامله‌گران به شرایط نزدیک چشم بدوزند. این تغییر نگاه تا حدی هشدار‌دهنده است؛ چراکه در این اوضاع، برخی نوسان‌گیران بر اساس روند کوتاه‌مدت خود را در موقعیت خرید و فروش قرار می‌دهند و تعدادی از معامله‌گران نیز معامله خاصی را انجام نمی‌دهند تا سایه هیجان از بازار عبور کند و دلار روند قیمتی خود را آشکارتر کند.

    در واقع زمانی که عوامل بلندمدت به‌دلیل برخی ابهامات در بازار فعال نیستند، عوامل هیجانی وارد بازار ارز می‌شوند و با برخی رفتارهای کوتاه‌مدت نوسان‌های مقطعی را رقم می‌زنند. در شرایطی که عوامل بنیادی دخالت چندانی در بازار ندارند، همین رفتارهای کوتاه‌مدت هیجانی ممکن است زمینه بازگشت دوباره دلار به سطح 3500 تومان را فراهم کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها