عصر خودرو

احتمال حمایت ایران از تمدید طولانی‌تر توافق کاهش تولید

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله احتمال حمایت ایران از تمدید طولانی‌تر توافق کاهش تولید، تاکید روسیه به اینکه هدف اصلی توافق اوپک کاهش سطح ذخایر جهانی نفت است نه افزایش قیمت‌ها، اعلام حمایت عراق و ونزوئلا از تمدید توافق کاهش تولید نفت بوده است.

احتمال حمایت ایران از تمدید طولانی‌تر توافق کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، یک منبع آگاه از وزارت نفت ایران گفت که نظر ما درباره پیشنهاد تمدید توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای 9 ماه دیگر مثبت است و در صورتی که تمام اعضای اوپک با مفاد توافق جدید موافقت کنند، ایران نیز احتمال دارد با آن هماهنگ باشد.
    به گفته این منبع، قیمت‌های پایین نفت ممکن است که در کوتاه مدت برای مصرف کنندگان خوشایند باشد، اما در بلندمدت با افت سرمایه گذاری ها و در پی آن کاهش تولید، دوباره با افزایش چشمگیر قیمت‌های نفت روبه‌رو خواهند شد. وی انتظار دارد که قیمت های نفت به 51تا 55 دلار در هر بشکه برسد و در ماه اوت امسال به 58 دلار نیز افزایش یابد.

    **روسیه: هدف اصلی توافق اوپک کاهش سطح ذخایر جهانی نفت است نه افزایش قیمت‌ها
    به گزارش رویترز، «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه هدف اصلی از تمدید توافق کاهش تولید نفت را رسیدن سطح ذخایر جهانی این کالا به میانگین پنج سال گذشته ذکر کرد.
    به گفته نواک، هرگز افزایش قیمت‌های نفت هدف ما از کاهش تولید نبوده است، هدف ما توازن بازار و مهار مازاد عرضه است.
    وی گفت: معتقدیم بازار نفت تا پایان سال جاری میلادی به توازن نخواهد رسید و توافق کاهش تولید باید برای مدت طولانی تری تمدید شود.

    **تمدید توافق اوپک ممکن است منجر به کاهش سطح ذخایر جهانی نفت نشود
    به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ممکن است نیاز باشد برای برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت گامی فراتر از تمدید توافق کاهش تولید بردارند، زیرا حتی با تمدید توافق ممکن است سطح ذخایر نفت تا پایان 2017 میلادی به میانگین پنج سال اخیر کاهش نیابد.
    با این وجود، این آژانس اعلام کرد سطح ذخایر در بیشتر کشورهای صنعتی حدود یک میلیون بشکه در روز در ماه مارس کاهش یافت.

    **نخست وزیر عراق: بغداد موافق تمدید هرگونه توافق اوپک است
    به گزارش رویترز، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق گفت: این کشور متعهد می‌شود که تولید نفت خود را به منظور تثبیت بازار جهانی نفت کاهش دهد.
    العبادی افزود: از هرگونه تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره تمدید توافق کاهش تولید حمایت خواهد کرد.
    البته از مدت دلخواه این کشور برای تمدید توافق سخن نگفت.

    **ونزوئلا نیز حمایت خود را از تمدید توافق اوپک اعلام کرد
    به گزارش رویترز، ونزوئلا به امید تثبیت بازار جهانی نفت حمایت خود را از تمدید توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد.
    وزارت نفت این کشور توافق کاهش تولید نفت را در بهبود قیمت‌های جهانی نفت موفق خواند. با توجه به این که 94 درصد درآمدهای صادراتی ونزوئلا وابسته به فروش نفت است، این کشور پس از افت قیمت های نفت در بحران شدید اقتصادی قرار گرفته و مدت طولانی است که خواستار تثبیت قیمت‌های این کالا است.

    **افزایش برآوردها از تولید نفت شیل آمریکا در سال 2017 میلادی
    به گزارش «وال استریت ژورنال»، آژانس بین المللی انرژی در گزارشی از برآورد خود از میزان تولید نفت شیل آمریکا در سال 2017 میلادی اعلام کرد؛ انتظار دارد مجموع تولید نفت این کشور تا پایان سال جاری میلادی، 790 هزار بشکه در روز نسبت به پایان سال 2016 میلادی افزایش یابد.
    براساس برآورد این آژانس، تولید نفت کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال 2017 میلادی، حدود 600 هزار بشکه در روز افزایش دارد.
    این رقم در پیش‌بینی‌های ماه گذشته 490 هزار بشکه در روز بوده است.

    **اجرای پروژه‌های جدید نفت در دریای شمال در 2 سال آینده
    به گزارش رویترز، تحقیقات نشان داده است که پروژه های جدید نفتی در دریای شمال، یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در روز به ظرفیت تولید این کالا در سالهای 2017 تا 2019 میلادی اضافه خواهد کرد و این میزان، نه تنها کاهش برداشت نفت از میدان های فرسوده را جبران می کند، بلکه میزان تولید کنونی را نیز افزایش خواهد داد.
    تولید نفت میدان های نفتی دریای شمال هم اکنون دو میلیون بشکه در روز است و با در نظر گرفتن افت برداشت از میدان‌های فرسوده، انتظار می‌رود که افزایش خالص تولید نفت این منطقه در دو سال آینده 400 هزار بشکه در روز باشد.

    **بازار جهانی نفت بدون توجه به سطح ذخایر در حال متوازن شدن است
    به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که حتی اگر میزان ذخایر جهانی نفت به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) واکنش مثبت نشان ندهد و مهار نشود، بازار نفت با سرعت در حال بازگشت به توازن عرضه و تقاضا است.
    این سازمان در گزارش ماهانه، برآورد خود را از میزان رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2017 میلادی تغییر نداد و همچنان این میزان را یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز ذکر و اعلام کرد که سطح ذخایر جهانی نفت در پی دومین ماه متوالی کاهش در ماه مارس (32 میلیون و 900 هزار بشکه در روز کاهش) به سه میلیارد و 250 میلیون بشکه رسید.

    برچسب ها