عصر خودرو

تحلیل تکنیکال از گروه ماشین آلات و تجهیزات بورس اوراق بهادار

فراز و فرود ماشین آلات و تجهیزات در تالار شیشه ای

عصر بازار: تحلیل تکنیکال گروه ماشین آلات و تجهیزات در بازار سرمایه نشان دهنده رشد سهام این گروه در کوتاه مدت است. البته در صورت توافق در مذاکرات ایران و ۱+۵ روند شکستن مقاومت ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

فراز و فرود ماشین آلات و تجهیزات در تالار شیشه ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، گروه ماشین آلات و تجهیزات از جمله گروهایی است که در صورت وقوع توافق احتمالی در مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 می تواند مورد اقبال بازار قرار گیرد. لذا در بررسی و تحلیل شاخص و سهام اصلی ابتدا به تحلیل روند شاخص گروه در تایم هفتگی پرداخته می شود.

    به همین منظور، مهران شهبازی، تحلیلگر بازار سهام به ارائه تحلیل تکنیکال این گروه و سهم های مهم آن پرداخته است. شرح این تحلیل در ادامه آمده است.

    شاخص این گروه در حدود 102 هفته گذشته در یک کانال صعودی با شیب ملایم حرکت داشته است که در حال حاضر در کف کانال و محدوده 10 هزار و 300 واحدی قرار دارد. با توجه اعتبار بالای کانال صعودی مذکور و محدوده حمایتی مهم ایجاد شده توسط خط میانی چنگال اندروز و همچنین استعداد وقوع واگرایی مثبت در اندیکاتور مکدی، می توان محدوده فعلی را کف حمایتی مطمئنی برای نمودار در نظر گرفت که در صورت مشاهده واکنش قوی به این حمایت، نمودار می تواند به سمت محدوده مقاومتی یازده هزار و 500 واحدی حرکت کند.

    آهنگ حرکت روزانه شاخص
    اولین نکته جالب توجه و مثبت نمودار وقوع واگرایی RD مثبت است که از اتمام اصلاح و جمع شدن پتانسیل نمودار برای شروع حرکت صعودی خبر می دهد. نکته مثبت دیگر نیز این است که اندیکاتور مکدی در حال تغییر فاز از نزولی به صعودی است. از طرفی شاهد حرکت شاخص در کانال نزولی کوتاه مدت هستیم که در حال حاضر در محدوده سقف کانال است.

    در مجموع هنوز هیچ گونه سیگنال خرید یا فروشی از این نمودار صادر نشده و صرفا محدوده حمایتی قوی در 10 هزار و 300 و تمایلات صعودی در اندیکاتورها شناسایی شده است. اولین سیگنال خرید در صورت شکست محدوده 10 هزار و 650 واحدی و یا شکست خط روند نزولی رسم شده در اندیکاتور آر اس آی (خط آبی رنگ) صادر شده که در این صورت هدف در کانال 11 هزار و 500 واحدی دنبال می شود. در صورت شکست حمایت 10 هزار و 300 واحدی نیز حمایت بعدی در کانال 9 هزار و 900 شکل خواهد گرفت.

    تراکتورسازی ایران
    «تایرا» همواره یکی از سهم های پر نوسان بازار سرمایه بوده است و از لحاظ بنیادی هم در شرایط پایداری به سر می برد. در حال حاضر نماد سهم برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه و همچنین مجمع افزایش سرمایه 130 درصدی متوقف شده است. در صورت تصویب این افزایش سرمایه و با توجه به گپ قیمتی ایجاد شده در بازگشایی بهتر است برای تحلیل این نماد منتظر بازگشایی ماند.

    سرمایه گذاری پارس توشه
    سهامداران عمده «وتوشه» شرکت های پارس خزر و پارس شهاب هستند. این سهم با p/e 4.65 توجه تعداد زیادی از سرمایه گذاران را جلب می کند. همانطور که در نمودار تایم هفتگی مشاهده می شود. قیمت این سهم در حدود 112 تومان در هفته گذشته، روند صعودی خود را حفظ کرده است. در آخرین برخورد به این خط در محدوده 2100 که هم تراز با سطح فیبوناچی ریتریسمنت 61.8 درصد و خط میانی کانال نزولی کوتاه مدت (کانال آبی رنگ) نیز است، حمایت مناسبی شکل گرفته و بازگشت قیمت اتفاق افتاد. در بازگشت قیمت در اولین موج صعودی به مقاومت سقف کانال نزولی کوتاه مدت در محدوده دو هزار و چهارصد برخورد کرده است. از نظر سیستم معاملاتی ایچی موکو نیز در هر دو محدوده دو هزار و100 و دو هزار و 400 به ترتیب حمایت و مقاومت مهمی دیده می شود.

    در مجموع به نظر می رسد محدوده دو هزار و 100 تا دو هزار حمایت بلند مدت معتبر و قوی و محدوده کم ریسک برای خرید باشد، زیرا نفوذ قیمت به زیر این محدوده روند بلند مدت سهم را با مشکل مواجه می کند. همچنین در صورت شکست مقاومت مهم دو هزار و 400 در کوتاه مدت مقاومت های دو هزار و 550 و دو هزار و 800 پیش روی قیمت است.

    لازم به ذکر است با توجه به نزدیک بودن مجمع عمومی سالیانه سهم در تاریخ 25 تیر ماه ممکن است حرکت های قیمت نیز تحت تاثیر مجمع قرار گیرد.

    ماشین سازی نیرو محرکه
    «تمحرکه» از دیگر سهام این گروه است که هر چند دارای EPS منفی است، اما با توجه به حضور سهامداران حقیقی زیاد در لیست سهامداران عمده سهم بعضا با نوسانات خوبی همراه بوده است. همانطور که در نمودار تایم هفتگی سهم مشاهده می شود، روند قیمت در میان مدت نزولی است و با شکست محدوده دو هزار نیز کانال صعودی کوتاه مدت(آبی رنگ) خود را از دست داده و ممکن است تا عمق کانال نیز شاهد افت قیمت باشد که بسته به اینکه با چه شیبی افت داشته باشد، می تواند در قیمت های هزار و 400 تا هزار و 300 به این خط برسد. حرکت صعودی که در چند روز گذشته و با بر خورد به حمایت تاریخی هزار و 570 شکل گرفته است را می توان بازگشت به کانال از دست رفته تحلیل کرد که در دو محدوده هزار و 900 و دو هزار به مقاومت قوی برخورد می کند. در مجموع بهتر است برای خرید کم ریسک در این سهم منتظر قیمت های پایین تر در محدوده هزار و 400 ماند.

    کمباین سازی ایران
    «تکمبا» با اخبار و شایعات بنیادی و همچنین سهامداری عمده آستان قدس در چند سال گذشته همواره از جمله سهام پر نوسان و حاشیه ساز بازار بوده است. در تایم هفتگی روند سهم در کوتاه مدت نزولی و در حال رسیدن به کف کانال میان مدت است. در چند هفته گذشته قیمت حرکت درجا داشته و بعضا فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریداران داشته اند. این موضوع به خاطر نزدیکی سهم به دو مقاومتی مهم 865 و 900 است که با توجه به سیستم معاملاتی ایچی موکو به دست می آید. از طرفی با توجه به ایجاد سطح حمایتی فیبوناچی 61.8 درصد در قیمت 786 اجازه افت بیشتر نیز به سهم داده نشده است. در مجموع فعلا سیگنال ورودی در سهم دیده نمی شود و بهتر است منتظر برخورد قیمت به کف کانال برای ورود کم ریسک بود. این برخورد بسته به شیب حرکت می تواند در محدوده قیمتی 720 تا 710 اتفاق بیافتد.

    برچسب ها