عصر خودرو

طی یادداشتی بررسی شد؛

بررسی اثر افت بازارهای بین المللی بر فولادسازان بورس ایران

عصر بازار- بازارهای جهانی در حالی روز دوشنبه، اولین روز کاری خود را مثبت آغاز کردند که بسیاری از کالاهای اساسی در دو هفته اخیر با کاهش قیمت روبرو بوده اند.

بررسی اثر افت بازارهای بین المللی بر فولادسازان بورس ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در بازار فلزات اساسی سنگ آهن که یک سقوط بی سابقه قیمتی را تجربه کرده دوشنبه را با 56 دلار آغاز کرد، فلز مس با تداوم کاهش موجودی فیزیکی در انبارهای LME به محدوده 5620 دلار رسید و فلز روی پس از برگشت از 2900 دلار، در محدوده 2580 دلار متوقف شد.

    انتشار گزارش تولید فولاد چین و شکست رکورد تولید

    تولید فولاد در چین با شکستن رکورد ماه مارس به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. طبق داده های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین، تولید فولاد در ماه آوریل 72 میلیون و 780 هزار تن بوده که رشد 4.9 درصدی را نسبت به ماه مارس نشان می دهد و مجموع تولید در 2017 به 273 میلیون و 900 هزار تن رسیده که 4.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. این در حالی است که سخنگوی اداره آمار ملی اعلام کرد 63.4 درصد از هدف 50 میلیون تن کاهش ظرفیت محصولات درجه پایین در این چهارماه محقق شده ولی افزایش قیمت ها از یک طرف و کاهش هزینه تولید، بدلیل افزایش عیار سنگ آهن مصرفی منجر به افزایش تولید شده است.

    مهم ترین صنایع وابسته به بازارهای جهانی در بورس ایران، در گروه معادن و فلزات اساسی و گروه پتروشیمی و پالایشگاهی قرار دارند. کاهش قیمت های جهانی اثر یکنواختی بر صنایع و شرکت های بورسی ندارد و روند سود آوری شرکت ها را بر اساس مفروضات بودجه ای و سود پیش بینی شده تحت تاثیر قرار می دهد. بررسی تحلیلی شرکت الپری نشان می دهد بیشترین فاصله منفی قیمتی با پیش بینی شرکت ها مربوط به محصولات فولادی است و نرخ فولاد خام همچنان بالاتر از مقادیر بودجه شده تولیدکنندگان است، البته هنوز برای اظهارنظر در خصوص درآمدهای پیش بینی شده این شرکت ها بسیار زود است. یکی بدلیل شرایط اقتصاد چین که بیشتر یک نوسان فصلی به نظر می رسد و دیگر بدلیل اینکه هنوز در ابتدای سال مالی شرکت های داخلی قرار داریم.

    صنعت فلزات اساسی شامل شرکت های حاضر در زنجیره تولید فولاد، مس، سرب و روی است. فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی و فولاد خام کشور هستند.

    حاشیه مثبت برای بیلت صادراتی فخوز

    میانگین نرخ فروش محقق شده فولاد خوزستان تا نیمه اردیبهشت در بازار داخلی بیشتر از 13800ریال برای هر کیلو بوده که بالاتر از میانگین 13511ریالی پیش بینی شده است این را هم باید در نظر داشت که سهم صادرات از درآمدهای این شرکت 42 درصد کل فروش است و نرخ پیش بینی شده برای فروش صادراتی با دلار 4000 تومانی در حدود 345 دلار است، در حالیکه بر اساس گزارش متال بولتن نرخ سی اف آر برای بیلت صادراتی ایران در پایان هفته گذشته 410 دلار بوده که با در نظر گرفتن نرخ کنونی دلار، باز هم 11.5 درصد بالاتر از پیش بینی شرکت قرار دارد. اگرچه تحقیقات میدانی متال بولتن نشان می دهد که نوردکاران چینی انتظار کاهش قیمت را تا سطح 400 دلار و کمتر هم دارند و از ارائه سفارش خرید خودداری می کنند. افزایش تولید فولاد خام در چین بطور مستقیم بر نرخ های آسیایی تاثیر گذاشته است

    زنگ خطر کاهش نرخ جهانی برای فولاد

    فولاد مبارکه، به دلیل عرضه محصولات فولادی از حاشیه سودآوری بیشتری در نوسانات فصلی برخوردار است. فولاد مبارکه تا کنون توانسته حدود به 29.2 درصد فروش داخلی پیش بینی شده خود را از طریق فروش در بورس کالا به انجام برساند. از طرفی سهم درآمد صادراتی فولاد 23 درصد کل فروش پیش بینی شده است و کاهش قیمت های جهانی اثر مستقیم کمتری، بر این شرکت، در مقایسه با فولاد خوزستان دارد. با این حال تداوم کاهش نرخ های جهانی منجر به کاهش قیمت های داخلی می شود. تا کنون نسبت به ماه گذشته نرخ ورق گرم 4.5 درصد کاهش داشته است. اصلی ترین صادرات پیش بینی شده فولاد مبارکه مربوط به 1074 هزار تن ورق گرم است که 14.8 درصد کل فروش است و آخرین نرخ سی اف آر آن با کاهش 5 درصدی نسبت به هفته گذشته به 428 دلار رسیده که پایینتر از پیش بینی 436 دلاری شرکت است. ورق سرد نیز با کاهش 6.8 درصدی به 470 دلار رسیده در حالی که نرخ پیش بینی شده در بودجه شرکت 490 دلار است. سهم ورق سرد از صادرات تنها 84 هزار تن است ولی اهمیت آن به دلیل حاشیه سود بالاتر نسبت به سایر محصولات است. مقدار صادرات اسلب مبارکه و سبا 490 هزار تن با نرخ 355 دلار پیش بینی شده است که در حال حاضر پایینتر از نرخ جهانی است.

    نوک پیکان نرخ های جهانی به سمت هرمز

    ریسک بزرگ در میان شرکت های فولاد ساز متوجه فولاد هرمزگان است که برای اولین بار با رسیدن به ظرفیت کامل قرار است 82 ریال به ازای هر سهم سود ایجاد کند. 72 درصد درآمد فولاد هرمزگان در سال 95 از طریق صادرات ایجاد شده است و شرکت پیش بینی می کند در سال 96 بتواند 1050 هزار تن اسلب صادراتی را به نرخ 13680 ریال بفروشد که با در نظر گرفتن دلار آزاد 3750 تومانی معادل 365 دلار برای هر تن است در حالی که آخرین نرخ بازار حاکی از سفارشات ثبت شده 405 دلاری است. همچنین گزارش عملکرد ماهانه شرکت نیز نرخ 15100 ریال را ثبت کرده است که بسیار امیدوارکننده است. با توجه به سهم بالای صادرات در سبد فروش هرمز ، نرخ های جهانی اهمیت بسزایی در تحقق درآمد پیش بینی شده شرکت دارد.

    نوسان نرخ ها در بازار یک امر طبیعی است و نکته حایز اهمیت مدیریت سود در شرکت هاست. افزایش موجودی انبار و کم کردن از مقدار فروش در شرایطی که بازار امکان بازگشت به سطح بالاتر قیمت ها را دارد یکی از این موارد است که در گزارش یک ماهه هر سه شرکت مشاهده می شود. از سوی دیگر نیز نشان می دهد که چالش اصلی صادرات فولاد در شرایط کنونی کاهش سفارشات خرید است به طوریکه همین نرخ های اعلام شده هیچ سفارشی را از طرف خریداران خارجی برای ثبت همراه نداشته است.

     

    نویسنده: واحد تحلیل شرکت بین المللی الپری
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو