عصر خودرو

یک کارشناس ارز در گفتگو با عصر بازار

قطعا قیمت دلار در داخل کاهش نخواهد یافت

عصر بازار: کارشناس ارز و بازار سرمایه گفت: با روند فعلی با توجه به تقویت دلار در بازارهای جهانی و کاهش قیمت نفت به عنوان منبع کسب دلار برای کشور‏، قطعا قیمت دلار در داخل کاهش نخواهد یافت.

قطعا قیمت دلار در داخل کاهش نخواهد یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲:۰۰

    میثم رادپور در گفتگو با خبرنگار عصربازار با اشاره به اینکه امروز نوزدهم مهرماه هر دلار آمریکا با 70 تومان افزایش، به 3470 تومان رسید، افزود: خیلی از مواقع قیمت ارز دلیل سیستماتیک ندارد و تقاضای ایجاد شده باعث نوسان می‌شود. همچنین بازار ارز کشور در حال حاضر بسیار کم عمق است و گاهی تقاضای یک شرکت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.
    به گفته وی، در بازاری می‌توان نگران نوسان قیمت‌ها بود که دارای عمث زیادی است و حجم معملات بالایی دارد. اما در بازار ایران به دلیل حجم کم معاملات، در صورت نبودن تقاضا به همین شکل قیمت‌ها پایین می‌آید.
    رادپور با بیان اینکه بانک مرکزی در شرایط رکود فعلی، تعادل را در بازار حفظ می‌کند، اضافه کرد: البته معتقدم اگر تقاضاهای موجود در بازار جدی‌تر شود، بانک مرکزی توانایی کنترل قیمت دلار را نخواهد داشت. همچنین به نظر من قیمت‌ دلار در حال حاضر بالا نیست.
    این کارشناس ارز به ثبات قیمت دلار در کشور طی دو سال گذشته اشاره و اظهار کرد: اکنون شاهد نرخ بهره بانکی بالای 20 درصد و تورم 15 درصد هستیم. ولی قیمت دلار ثابت است. بنابراین وقتی قیمت طی دو سال ثابت است و تورم وجود دارد نشان از این دارد که یا قیمت قبلی بالا بوده یا قیمت فعلی پایین است.
    وی افزود: با روند فعلی و از سویی با توجه به تقویت دلار در بازارهای جهانی و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت به عنوان منبع کسب دلار برای کشور‏، قطعا قیمت دلار در داخل کاهش نخواهد یافت.
    رادپور سیاست ارزی بانک مرکزی را روشن ندانست و اظهار کرد: هنوز مسائل مربوط به تک نرخی کردن قیمت ارز و قیمتی که قرار است در آن رقم دلار یا دیگر ارزها تک نرخی شوند معلوم نیست. همچنین دولت و بانک مرکزی علاقه‌مند است که دلار را در یک رنج خاص ثابت نگه دارد تا تنش و نوسان در بازار ایجاد نشود.
    این کارشناس ارز و بازار سرمایه تشریح کرد: پیش از این نیز که نوسانات جدی شده بود، دولت بر روی قیمت 3500 تومان واکنش نشان داد و در واقع یک مقاومت بر روی قیمت 3500 تومان از سوی بانک مرکزی احساس می‌شود.
    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اینکه کشور ما بیشتر مصرف کننده دلار است تا تولید کننده‌اش تاکید و بیان کرد: وقتی که تحریم‌ها برداشته شود‏، حجم مبادلات افزایش می‌یابد و ال سی به عنوان ابزار تبادلات مالی دوباره در دسترس تجار قرار خواهد گرفت و منجر به بیشتر شدن تقاضای ارز می‌شود. به همین دلیل با رفع تحریم‌ها تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت.
    به گفته وی تصویب کلیات توافق هسته‌ای در جلسه امروز مجلس نیز در افزایش قیمت امروز دلار بی تاثیر نبوده است.

    برچسب ها