عصر خودرو

رشد کم عمق بورس از کجا آب می‌خورد؟

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید پله‌ای گران می‌شد

عصر بازار: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: بهبود بورس در گرو رونق تولید و کاهش معنادار نرخ سود بانکی است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید پله‌ای گران می‌شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روح‌الله بیگی پیرامون اوضاع رکودی بازار سرمایه اظهارکرد: بورس را باید با یک رویکرد بنیادی رصد کرد. این موضوع به عوامل‌هایی مانند نوسانات ارزی در سال 91 برمی‌گردد که در تمام بخش‌ها ما شاهد رشد و افزایش قیمت‌ها بودیم در ادامه روند این رشد بدنه تولید دچار اختلافات شدیدی شد. از طرفی دیگر ما با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها روبه‌رو شدیم که از 2.5 سنت به 13 سنت افزایش پیدا کرد و اگر این اتفاق به صورت پله کانی انجام می‌شد بهتر بود.

    نایب‌رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ازطرفی در مورد معادن هم بحث بهره محدود مالکانه مطرح شد هم در خصوصی‌سازی تاثیر منفی گذاشت و هم در بخش معدن، اما در نهایت نبود عمق در بازار مربوط به کمبود نقدینگی است. متولیان بازار سرمایه باید در این باره چاره اندیشی جدی داشته باشند.

    بیگی ادامه داد: از طرف دیگر بخش‌های دیگر دچار رکود هستند و این باعث شده که شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دلیل آنکه در بخش مسکن و تولید رونق وجود ندارد فقط نقد شوندگی را در بازار سهام ببینند، بنابراین کلیه هزینه‌های جاری را از محل فروش سهام در نظر می‌گیرند.

    او اظهار کرد: در بحث مذاکرات هسته‌ای هم به دلیل آنکه روند طولانی شد و در مراحل مختلف دیدگاه‌ها و گلوکاه‌های متفاوتی را شاهد بودیم و به نوعی نرسیدن به ثبات و قطعیت توافق نامه باعث شد که بورس نوسانات متعددی را ببیند و سرمایه‌گذاران خودشان را خسته کند.

    نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سرمایه گذارانی که در مدت شش ماه اول سال به جای سود، زیان دیدند و از سود حداقل 10‌درصدی نظام بانکی هم عقب ماندند این اقدام هم اضطراب میان سهامداران ایجاد کرد و هم نوعی بی‌ثباتی در بازار به وجود آورد.

    بیگی تاکید کرد: نیاز است که تولید رونق بگیرد و نرخ سود بانکی کاهش معناداری پیدا کند تا اندکی از منابع آزاد شود و در بازار سرمایه هدایت شود. بازار سرمایه تنها بازاری‌ است که حضور حداکثری مردم در آن نه تنها باعث تورم نخواهد شد بلکه باعث کاهش آن می‌شود رونق تولید و ماندگاری سهامداران باعث شرکت در افزایش سرمایه‌ها می‌شود. و این باعث می‌شود که شرکت‌های ما توان مالی قوی پیدا کنند و رشد توسعه مناسبی را داشته باشند.

    او عنوان کرد: دولت و مجلس باید تدبیر مناسبی برای وضعیت بازار سهام  بکار گیرند. به طور مثال در بحث خوراک پتروشیمی هم مساله بر سر به یکباره افزایش دادن قیمتش است و گرنه رسیدن به قیمت‌های جهانی و حضور در بازارهای رقابتی امر اجتناب‌نا‌پذیری است.

    بیگی ادامه داد: البته باید این را در نظر داشته باشیم پتروشیمی‌های ما با نرخ تسهیلات 24 درصدی نمی توانند با شرکت‌های رقیب خارجی خود که نرخ سود تسهیلات دودرصدی دارند رقابت کنند. بنابراین این هم منطقی نیست که بگوییم در شرایط برابر با رقبا قرار بگیرند. حتماً باید افزایش نرخ خوراک به صورت پلکانی بالا می‌رفت تا تولید خودش را با آن سازگار کند.

    این نماینده در رابطه با نامه وزرا  در ارتباط با بازار سرمایه بیان کرد: این نامه قرار نبود به صورت علنی اعلام شود این نامه یک ماه قبل از انتشار پخش شد وزرا در این نامه بحث روانی را دنبال نکردند وزرا به دنبال آن بودند که در لایه‌های خود دولت این مسائل را حل کنند و به تقویت بازار بورس کمک کنند و امیدواریم که ارسال نامه از طرف وزرا موثر واقع شود و دولت تدابیری برای مهم ترین و اساسی‌‌‌ترین بازار در نظر بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها