عصر خودرو

سرپرست صنایع معدنی غیر فلزی وزارت صنعت و معدن:

صنعت سنگ می‌تواند بازوهای صادراتی کشور را تقویت کند

عصر بازار- سرپرست صنایع معدنی غیر فلزی وزارت صنعت و معدن گفت: صنعت سنگ و دیگر صنایع وابسته که دارای ظرفیت‌های صادراتی هستند می‌توانند بخش مهمی از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش کشیده و با تکیه بر مزایای نسبی و رقابتی خود بازوهای صادراتی کشور را بیش از پیش تقویت کرده و سهم جایگاه خود در بازارهای جهانی را ارتقا دهند.

صنعت سنگ می‌تواند بازوهای صادراتی کشور را تقویت کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سیف الله امیری امروز (دوشنبه) در همایش سنگ و چالش‌های صادراتی در اتاق بازرگانی با بیان اینکه رویکرد صادرات محور در برگزاری نمایشگاه‌های سنگ از الزامات آن است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، درون‌زا بودن یعنی استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و برون‌گرا بودن یعنی دارای قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی تبیین شده است، صنعت سنگ و دیگر صنایع وابسته که دارای ظرفیت‌های صادراتی هستند می‌توانند بخش مهمی از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش کشیده و با تکیه بر مزایای نسبی و رقابتی خود بازوهای صادراتی کشور را بیش از پیش تقویت کرده و سهم جایگاه خود در بازارهای جهانی را ارتقا دهند.

    وی افزود: در یک فضای اقتصادی تعامل محور، نمایشگاه‌های تخصصی به عنوان شاهراه ارتباط گیری و نقطه برجسته تعاملات، همکاری‌ها و هم‌چنین مرکز به روز کردن دانش و آگاهی فعالان هر رشته صنفی، فضایی را فراهم می‌آورند، تا صنایع کشور علاوه بر تقویت ارتباطات داخلی و سهم خواهی خود از بازارهای کشور، ارتباطات بین المللی خود را نیز محکی بزنند.

      سرپرست صنایع معدنی غیر فلزی وزارت صنعت و معدن خاطر نشان کرد: استان اصفهان به عنوان قطب اصلی سنگ کشور رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده است. این استان با برخورداری از 230معدن سنگ و بیش از یک هزار و 800 کارخانه فرآوری، به بزرگ‌ترین تولید کننده سنگ‌های تزیینی در کشور تبدیل شده است.

    امیری با بیان اینکه سنگبری‌های استان اصفهان تقریبا 50درصد سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می‌کند، ادامه داد: ایران با دارا بودن حدود 2.4میلیارد تن ذخیره قطعی در انواع سنگ‌های گرانیتی، مرمریت، تراورتن، مرمر، چینی، کریستال و... سهم بسزایی از ذخایر معدن را به خود اختصاص داده و می‌تواند در بخش درآمدهای غیر نفتی نقش مهمی را ایفا کند که این بالاترین مزیت در منطقه است.

    وی با بیان اینکه در کشور حدود یک هزار و 955 معدن سنگ تزیینی وجود دارد، گفت: هم‌چنین تعداد شش هزار و 500واحد فراوری سنگ تزیینی در کشور وجود دارد که حدود 300واحد آن با استفاده از تکنولوژی به روز می‌شود.

    سرپرست صنایع معدنی غیر فلزی وزارت صنعت با بیان اینکه میزان ظرفیت تولید معادن سنگ در کشور 27 میلیون تن و میزان سنگ بلوک در کشور 13 میلیون تن در سال گذشته بوده است، افزود: میزان ظرفیت تولید شده در  واحدهای فرآوری سنگ حدود 160میلیون متر مربع است.

    امیری ادامه داد: میزان تولید سنگ بریده شده در سال گذشته 80میلیون متر مربع بوده که نسبت به سال قبل از آن تغییری نکرده که علت این امر رکود در بازار است. میزان مصرف سنگ بریده شده در کشور 70میلیون متر مربع و میزان صادرات سنگ تزیینی در سال گذشته 1.2 میلیون تن به ارزش 273 میلیون دلار است که نسبت به سال  94 حدود 250هزار تن افزایش صادرات داشته‌ایم.

    وی با بیان اینکه میزان واردات سنگ در سال گذشته 62 هزار تن به ارزش 10.8 میلیون دلار بود، اضافه  کرد: عدم وجود مدیریت علمی و برنامه ریزی صحیح، عدم انتخاب ماشین آلات مناسب، روش استخراج نامناسب و ایجاد ضایعات نامتعارف، نبود فناوری جدید، قیمت تمام شده بالا به دلیل فرسوده بودن ماشین آلات، تهدید کالاهای جایگزین در بازار، عدم حضور فعال در نمایشگاه‌های بین المللی، نبود مدیریت اطلاعات، تنگناهای مالی، حمل و نقل ضعیف در واردات و صادرات و ضعف برنامه ریزی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید از جمله مسایل و مشکلات این بخش است.

    وی با اشاره به الزامات توسعه صادرات سنگ در افق 1404، خاطرنشان کرد: انجام مطالعات بازار به منظور شناسایی و توسعه بازارهای صادراتی هدف و برنامه ریزی مناسب به منظور  اطلاع رسانی و تبلیغات در بازارهای هدف صادراتی، تشکیل کنسرسیوم‌های تولید و صادرات سنگ، انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی موثر از طریق شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی بازارهای هدف، ایجاد نمایشگاه‌های دایمی زنجیره‌وار در بازارهای هدف، برقراری تعرفه توجیهی با کشورهای همسایه آسیای میانه، روسیه و سایر کشورهای بازار هدف، تقویت اتاق‌های مشترک، حمایت از تشکل‌های ایجاد شده صادراتی در خارج از کشور مرتبط با داخل، برگزاری کنفرانس‌های آموزشی توسعه صادرات، ایجاد مراکز تحقیقات علمی بین الملی و جذب سرمایه های خارجی از جمله برنامه‌های پیش رو است.

    امیری با بیان اینکه این وزارت در طول دولت یازدهم شورای سیاست‌گذاری سنگ را مجددا تشکیل داد، اضافه کرد: تشکیل جلسات مستمر شورای سیاست‌گذاری سنگ با حضور مدیران ارشد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه و نمایندگان مربوطه، حمایت تعرفه‌ای به منظور کاهش واردات سنگ و افزایش تعرفه پلکانی واردات سنگ کار شده که در حال حاضر 45 درصدی است، تعیین قیمت پایه ارزی در خصوص سنگ‌های وارداتی با هدف کنترل و پیشگیری از واردات بی‌رویه سنگ‌های بی‌کیفیت و ایجاد رقابت مناسب جهت تولیدات داخلی با کالاهای وارداتی، ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از معادن و واحدهای فرآوری از تسهیلات بانکی ارزی و ریالی و پیشنهاد ممنوعیت واردات سنگ کار شده و ... از جمله مواردی است که در شورای سیاست‌گذاری مورد تبادل و بحث قرار گرفت.

    برچسب ها