عصر خودرو

هفته گذشته به ثبت رسید

بیشترین رشد هفتگی مواد خام در ۳ سال اخیر

عصر بازار: در پی افزایش قیمت فلزات اساسی، بازارهای کالایی با بیشترین رشد هفتگی خود در سه سال اخیر مواجه شدند. به اعتقاد تحلیل‌گران افزایش قیمت فلزات اساسی ناشی از کاهش شدید تولید «روی» شرکت گلنکور بوده است.

بیشترین رشد هفتگی مواد خام در ۳ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، تحلیل‌گران در یادداشتی در کپیتال اکونومیک اعلام داشتند :‌«ما انتظار مسیری هموار در آینده را نداریم، ولی این افزایش قیمت‌ها در بازار کالا در طول هفته گذشته سازگار با نگاه‌های مثبت تحلیل‌گران بوده است.»

    اد میر تحلیلگر اف‌سی‌استون اظهار داشت:‌« بعد از اعلامیه تعجب‌برانگیز شرکت گلنکور در مورد کاهش 500 هزار تنی تولید سالانه روی و حذف 4 درصد از ظرفیت جهانی، بازار فلزات اساسی منفجر شد.» در حالی‌که سرمایه گذاران از عرضه مازاد در بازارهای جهانی نگران بودند این اخبار باعث رونق بورس فلزات لندن شد.

    در پایان هفته، روی با ثبت بیشترین صعود روزانه خود در یک دهه اخیر 12 درصد افزایش قیمت داشت. سرب بیش از 6 درصد رشد قیمت داشته و نیکل 3 درصد صعود داشت. نگرانی ها در مورد افزایش موجودی‌ها در ماه گذشته منجر به سقوط قیمت فلزات اساسی به کمترین مقدار پنج سال اخیر شده بود.

    همچنین یک روز بعد از انتشار صورت‌جلسه نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو که انتظارات را در مورد ثابت نگاه داشتن نرخ بهره توسط بانک مرکزی تا سال 2016 افزایش داد، ارزش دلار کاهش یافته و منجر به تقویت بازار مواد خام شد.

    کریس یارویس تحلیلگر بازار کالا اعلام کرد:‌ «بعد از اینکه بازار کالاهای اساسی در پی آمار ضعیف اشتغال و نگرانی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی، با رکود سختی مواجه شده بود، در حال حاضر ما با ریسک تازه‌ای در معامله روبرو هستیم.»

    بر اساس این گزارش، شاخص جهانی 19 کالای اساسی تامسون رویترز (شاخص CRB)، هفته گذشته بیش از 4 درصد افزایش یافت که بیشترین رشد هفتگی از ژوئن 2012 بوده است.

    از سوی دیگر قیمت شکر خام به بیشترین سطح 7 ماه ونیم اخیر خود رسید و قهوه با فرا رسیدن هوای گرم و خشک در برزیل و گمانه زنی‌ها در مورد کاهش عرضه، در بالاترین قیمت 7 هفته اخیر خود معامله شد.

    شاخص دلار آمریکا به کمترین میزان خود در سه هفته اخیر رسیده است؛ در حالی که ارزهایی نظیر دلار کانادا، استرالیا و نیوزیلند افزایش ارزش داشته‌اند. حمزه خان،‌ رئیس تحقیقات راهبردی کالای اساسی در بانک ING می‌گوید انتظار دارد که با ادامه این روند، قیمت طلا در هفته آینده به مرز 1200 دلار برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها