عصر خودرو

دلار کم‌نوسان ادامه داد؛

صعود سکه در سکون اونس

عصر بازار- روز یکشنبه، شاهد تحرکات معامله‌گران سکه و آرامش بازیگران دلار بود. در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با ۶ هزار تومان افزایش وارد کانال یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان شد و به قیمت یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان رسید.

صعود سکه در سکون اونس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این رشد در حالی به ثبت رسید که فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و اونس جهانی هم به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی روی قیمت هزار و 228 دلار باقی‌مانده بود.به گفته فعالان، معامله‌گران سکه روز شنبه به‌دلیل تسویه معاملات آتی تحرکات چندانی را انجام ندادند؛ چراکه رشد قیمت به سود آنها نبود، ولی پس از تسویه این معاملات، میزان خریدها از همان ابتدای روز یکشنبه بالا رفت.

    معامله‌گران سکه باور داشتند، رشد بهای اونس در 2 روز انتهایی هفته به روز ابتدایی بازارهای جهانی در هفته جاری نیز سرایت خواهد کرد و طلای جهانی به سوی قیمت‌های بالاتر جابه‌جا خواهد شد. این تصور موجب شد که در دومین روز هفته، سکه‌بازان به پیشواز افزایش احتمالی بهای اونس بروند و با افزایش خریدهای خود قیمت سکه را یک کانال بالا ببرند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بهای دلار در بازار داخلی نوسان چندانی نداشت و در نهایت نیز با یک‌تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 762 تومان رسید. به گفته فعالان، در 2 روز ابتدایی هفته فضای بازار ارز آرام بود و کمتر کسی تمایلی به رفتارهای هیجانی در خرید و فروش ارز داشت. احتیاط معامله‌گران موجب شد که دامنه نوسانات نیز کاهش پیدا کند.

     

    حرکت معکوس نیم‌سکه

    روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی قدم به کانال یک میلیون و 210 هزار تومان گذاشت و از فاز نزولی خارج شد. در دومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان آغاز کرد که تنها هزار تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز ابتدایی هفته بود. در ادامه روز، سکه رشد بیشتری را تجربه کرد و حتی پس از تسویه معاملات آتی توانست خود را تا نقطه یک میلیون و 214 هزار تومان بالا بیاورد. حرکت افزایشی سکه تمام در شرایطی رقم خورد که نیم‌سکه در جهت مخالف به کانال پایین‌تر رفت. روز گذشته، نیم‌سکه با 4 هزار تومان کاهش از کانال 660 هزار تومان پایین رفت و به قیمت 658 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در روزهای اخیر تقاضای سکه‌های کوچک در بازار پایین‌تر آمده است.

    آرامش پیش از انتخابات

    در‌حالی‌که 4 سال پیش در نزدیکی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شاخص بازار ارز نوسانات بالایی داشت و قیمت دلار روزانه در محدوده‌های متفاوتی تغییرات خود را تجربه می‌کرد، در روزهای اخیر در آستانه انتخابات قیمت دلار کمترین نوسان‌ها را ثبت می‌کند. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3هزار و 762 تومان آغاز کرد که کاهشی تک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز کاهش بیشتری را تجربه کرد و روی نقطه 3 هزار و 760 تومان قرار گرفت. پس از رسیدن دلار به این نقطه، گروهی از معامله‌گران سعی کردند با خرید ارز در برابر افت آن به محدوده 3 هزار و 750 تومان مقاومت کنند. نتیجه تلاش آنها بازگشت قیمت دلار تا نقطه 3 هزار و 762 تومان بود. به‌طور کلی دلار در روز یکشنبه در یک دامنه محدود 5 تومانی 3 هزار و 760 تا 3 هزار و 765 تومانی نوسان کرد، امری که نشان از روز آرام بازار ارز داشت.

    به گفته فعالان، چند عامل در ثبت یک روز کم‌نوسان دیگر در بازار ارز نقش داشتند. اولین موضوع، افت نرخ حواله درهم بود که انتظارات در بازار داخلی را متاثر کرد. معامله‌گران عنوان کردند، بهای دلار در بازار داخلی و نرخ حواله درهم با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و کاهش یکی به‌طور معمول زمینه‌های افت دیگری را فراهم می‌کند. به‌دلیل حجم بالای معاملات درهم، نوسانات این ارز بسیار مورد توجه معامله‌گران داخلی است. در کنار این، روز یکشنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق تفاوت چندانی با بازار داخلی نداشت. این موضوع نیز موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار ارز داخلی افت کند و کمتر کسی تمایلی به خرید ارز داشته باشد. پس از ناامیدی از بازارهای همسایه، عده‌ای از نوسان‌گیران سعی کردند با جوسازی قیمت را در فاز افزایشی قرار دهند، ولی عرضه مساعد در بازار مانع از این اتفاق شد.

    روز یکشنبه، بازیگران بازارساز عرضه مناسبی داشتند و شماری از صرافی‌های بانکی با قیمت 3 هزار و 740 تومان اقدام به عرضه دلار کردند. همسو با دلار، روز یک شنبه قیمت یورو نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و در نهایت روی همان قیمت روز شنبه یعنی 4 هزار و 180 تومان باقی ماند. به گفته فعالان، اکثر معامله‌گران بازار در انتظار برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن هستند. به‌نظر می‌رسد، معامله‌گران پس از اعلام نتیجه تصمیم خواهند گرفت که در موقعیت خرید یا در موقعیت فروش قرار بگیرند. این در حالی است که همچنان عده‌ای اعتقاد دارند، پیش از برگزاری انتخابات، معامله‌گران ممکن است با جوسازی‌های روانی قیمت را دچار نوسان کنند. اتفاقی که حداقل تا این لحظه رخ نداده است.

    برچسب ها