عصر خودرو

تولید نفت پارس جنوبی رکورد زد

عصر بازار- تولید تجمعی لایه نفتی پارس جنوبی از مرز یک میلیون بشکه عبور کرد و حد نصاب جدیدی در تولید نفت این میدان مشترک با قطر بر جای گذاشت.

تولید نفت پارس جنوبی رکورد زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، مدیر برنامه ریزی و توسعه تجاری شرکت پتروایران اعلام کرد: تولید تجمعی لایه نفتی پارس جنوبی از مرز یک میلیون بشکه گذشت.

    پیش از این مدیرعامل شرکت پتروایران، ابراز امیدواری کرده بود که دومین محموله نفتی این میدان تا پایان اردیبهشت ماه بارگیری شود.

    نخستین محموله لایه نفتی پارس جنوبی به میزان 611 هزار بشکه اوایل اردیبهشت ماه 1396 بارگیری شده بود.

    مرتضی قنبری، مدیر برنامه ریزی و توسعه تجاری شرکت پتروایران، اظهار کرد که ظرفیت تولید در این لایه نفتی هم اکنون بین 25 تا 35 هزار بشکه در روز متغیر است که دلیل آن تست های عملیاتی این میدان است. وی گفت: "در فازهای آتی انتظار داریم با حفر چاه های بیشتر ظرفیت تولید را تا روزانه 100 هزار بشکه بالاتر ببریم."

    طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی که تولید آزمایشی از آن، 29 اسفندماه پارسال همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت آغاز شده بود، 27 فروردین ماه امسال با دستور رئیس جمهوری به بهره‎برداری رسید و قفل تولید از این میدان نفتی مشترک پس از نزدیک به 12 سال گشوده شد.

    قرارداد خدماتی بیع متقابل طرح توسعه لایه نفتی در سال ٨٣ با شرکت پتروایران امضا شد و این طرح از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که به ‎صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است.

    لایه نفتی پارس جنوبی، میدانی مشترک با قطر است که عمدتا از مخازن کربناته تشکیل شده و مجموع نفت درجای آن بین یک میلیارد و ٥00 میلیون تا چهار میلیارد بشکه در سه سازند مدود، دالیان بالایی و دالیان پایینی برآورد می‌شود.

    لایه نفتی پارس جنوبی از میادین مشترک نفتی در فاصله 105 کیلومتر از سواحل ایران و در مرکز خلیج فارس قرار دارد که عمدتا از مخازن کربناته تشکیل شده و در جنوب به میدان الشاهین قطر منتهی می‌شود. این میدان در سال 1992 کشف شد.

    در همین حال شرکت دانمارکی مرسک اویل که مسئولیت توسعه میدان الشاهین در قطر را بر عهده دارد، اعلام کرده است که تولید نفت از این میدان به روزانه 300 هزار بشکه افزایش یافته است.

    برچسب ها