عصر خودرو

اونس به قیمت ۱۲۲۸ دلار بازگشت؛

بازدهی صفر طلای میانه مه

عصر بازار- فلز زرد هفته عجیبی را پشت‌سر گذاشت. اونس طلا که در پایان هفته نخست ماه مه روی قیمت ۱۲۲۸ دلار ایستاده بود، با همه نوسان‌ها در هفته دوم به همان بها بازگشت.

بازدهی صفر طلای میانه مه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس در 5 روز کاری هفته گذشته سقف و کفی نزدیک قیمت‌های 1235 و 1215 دلار را تجربه کرد، اما در نهایت شاهد ثبات قیمت نهایی هفتگی شد. این روند چگونه رقم خورد؟ پیش از آغاز هفته سوم، روند هفته دوم را مرور می‌کنیم.

    افت اول

    اونس طلا در اولین روز هفته میلادی تا کف 7 هفته‌ای 1226 دلار پایین آمد. اونس که هفته قبل از آن بیش از 3 درصد سقوط کرده بود، صبح دوشنبه با تعدیل روبه‌رو شد. اونس در نیمه اول روز اول تا بهای 1237 دلار اوج گرفت، اما در نهایت 2 دلار افت قیمت نهایی را تجربه کرد. طلا در این روز در برابر اثر انتخابات فرانسه مقاومت کرد. علاوه‌بر تعدیل روند هفته قبل، دلیل دیگر بی‌توجهی بازار به پیروزی امانوئل ماکرون میانه‌رو و شکست مارین لوپن افراطی، تمرکز معامله‌گران بر واقعیت‌های اقتصادی اروپا بود که هنوز با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است. این عوامل باعث شد اونس از قیمت نهایی جمعه 9 دلار رشد کند؛ اما با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، سودگیری معامله‌گران به ضرر طلا کار کرد. در این روز یورو هم ابتدا تحت‌تاثیر نتیجه انتخابات روز یکشنبه تا اوج 7 ماهه جهش کرد؛ اما بعد شاهد تعدیل روند شد. دوشنبه، ثبات نسبی بهای نفت خام باعث شد بازار طلا چندان تحت‌تاثیر این بازار نباشد، اما جهش شاخص دلار به ضرر طلا عمل کرد. شاخص دلار که جمعه دو هفته قبل روی عدد 64/ 98 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 06/ 99 واحد بالا رفت.

     

    تداوم افت

    سه‌شنبه دومین روز افت بود که بهای اونس را به عدد 1221 دلار رساند. این افت عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود. در این روز، ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام،‌ فشار روی طلا را حفظ کرد؛ چراکه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یافت. همزمان نقره نیز به کف 4ماهه رفت. رشد روز سه‌شنبه بورس‌ها ناشی از ثبات نسبی بهای نفت خام بود که هفته پیش از آن به کف بیش از یکساله رفته بود. همزمان با اثر ضعف دوره‌ای نفت بر طلا، شاخص دلار هم در این روز با جهش خود به ضرر طلا کار کرد. شاخص دلار سه‌شنبه تا عدد 65/ 99 واحد رشد کرد. با همه اینها، اونس طلا سه‌شنبه توانست مقابل سقوط به محدوده دوم کانال 1200 دلار مقاومت کند.

    کف 8 هفته‌ای

    مهم‌ترین اتفاق صبح چهارشنبه، مقاومت اونس برابر سقوط به زیر مرز 1220 دلار بود. با این همه، در انتهای این روز، اونس روی کف 8 هفته‌ای 1219 دلار ایستاد. مهم‌ترین دلیل فشار روی اونس در سومین روز کاری هفته، رشد اندک شاخص دلار بود. شاخص دلار چهارشنبه تا عدد 66/ 99 واحد رشد کرد. این رشد بسیار اندک بود، اما توانست حمایت مرز 1220 دلار را از طلا بگیرد. اونس در مقطعی از روز چهارشنبه تحت حمایت شناسایی سود و روند بازارهای سهام بود، اما در نهایت به محدوده پایین‌تر رفت. بورس‌های جهانی چهارشنبه تحت فشار سودگیری و خبر اخراج رئیس «اف‌بی‌آی» ازسوی دونالد ترامپ بودند.

     

    روند وارونه

    اونس سه روز اول هفته را با افت به پایان رساند ولی روز چهارم، روز بازگشت به محدوده 1220 دلار بود. اونس در این روز از افت شاخص دلار و بازارهای سهام نفع برد تا 6 دلار رشد را تجربه کند به قیمت 1225 دلار برسد. شناسایی سود هم در این روز حامی طلا بود. شاخص دلار در این روز به 62/ 99 واحد رسید. علاوه‌بر دلار، دیگر عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام هم به نفع فلز زرد عمل کرد. نفت خام پنج‌شنبه رشد کرد و از آنجا که طلای سیاه، کالای رهبر بازار پایه است، رشد آن به طلا کمک کرد. نفت خام هفته پیش از آن توانست از کف 5/ 12 ماهه دو هفته پیش فاصله خوبی بگیرد. پنج‌شنبه، اخبار سیاسی و ژئوپلیتیک کمرنگ بودند و تاثیری بر روند بازار نداشتند.

    بازگشت طلا

    اونس روز جمعه را با اندکی تقویت آغاز کرد اما بعد توانست خود را به مرز 1230 دلار نزدیک کند. با رشد روزهای پنجشنبه و جمعه، افت 3 روز اول جبران شد. مهم‌ترین حامیان طلا در روز آخر، افت شاخص‌های دلار و بورس بودند. شاخص دلار در انتهای این روز تا عدد 25/ 99 واحد افت کرد. شاخص‌های سهام جهان نیز عمدتا رو به کاهش داشتند. مهم‌ترین دلیل فشار بر بورس‌ها در این روز، تشدید نگرانی‌ها درباره نظام بانکی چین بود. یک نکته جالب درباره بازارها در روز جمعه این بود که شاخص دلار با وجود افت، هفته‌ای خوب را برای خود رقم زد. دلیل این روند، افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره در نشست ماه ژوئن فدرال رزرو است.روند هفته گذشته پیش‌بینی روند هفته سوم ماه مه را دشوار کرده است. با این همه، آخرین نظرسنجی‌های کیتکو نشان می‌دهد اکثر سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای انتظار رشد قیمت‌ها را در هفته جدید دارند. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به‌علاوه تحولات مهمی که می‌توانند بازارها را تکان دهند، پیش‌رو خواهید داشت.

    برچسب ها