عصر خودرو

اوضاع بانک ها در تالار شیشه ای چگونه است؟

عصر بازار: بانکی‌ها جز گروه‌هایی هستند که در کنار خوروساز‌ان از وضع تحریم‌ها بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند این امید با به سرانجام رسیدن توافق بانکی ها پیشتاز بورس تهران باشند. بررسی وضعیت این گروه در نیمه اول سال نشان می دهد که نمادهای بانکی روند مثبتی به خود نگرفته و تاکنون سهامداران آنها در ضرر قرار دارند.

اوضاع بانک ها در تالار شیشه ای چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  بانکی‌ها جز گروه‌هایی هستند که در کنار خوروساز‌ان  از وضع تحریم‌ها بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند. با این وجود این گروه در شش ماهه اول سال جاری و در شرایطی که ریسک‌های سیستماتیک سیاسی ناشی از وضع تحریم‌ها پس از  توافق وین رو به کاهش می‌ رفت.


    در این راستا،  بررسی وضعیت این گروه در نیمه اول سال نشان می دهد که نمادهای بانکی روند مثبتی به خود نگرفته و تاکنون سهامداران آنها در ضرر قرار دارند.

     

    شاخص

    بانک

    کل

    بازار دوم

    درصد تغییر

    -2.85

    -2.1

    -6.8


     

     

     

     

     

     

    نمودار فوق روند نوسانی گروه بانکی در روز‌های معملاتی شش ماه اول بازار سرمایه را نشان می‌دهد. در نمودار بالا بیانیه لوزان با فلش آبی رنگ و توافق وین با فلش سبز رنگ مشخص شده است. نکته جالب توجه روند کاهشی این سهم‌ها پس از توافق وین است و همان‌گونه که در نمودار نیز مشخص است این صنعت چندین روز معاملاتی را با ضرر بسیار بالای سه‌درصدی و بیشتر نیز تجربه کرده است. 

    بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد؛ نکته قابل توجه دیگر در موضوع بانک‌ها چالش کاهش نرخ سپرده‌های بانکی بود. این چالش نیز در شکل‌گیری روند نزولی این گروه بی‌تاثیر نبود. با این وجود مهم‌ترین ریسک بانک‌ها از ابتدا سال تا کنون موضوع ریسک اعتباری و نقدیندگی این گروه است. 

    گزارش‌های پژوهشکده  پولی و بانکی کشور که در خرداد ماه سال جاری منتشر شد و موضوع مدیریت ریسک بانک‌ها نیز در صدر موضوعات آن قرار داشت بر این موضوع تاکید داشت که حفظ روند اقتصادی و مالی کشور نیازمند کاهش ریسک‌های اعتباری و استقرار سیستم مدیریت ریسک کارا در بانک‌های کشور است. 

    این گزارش سر آغاز تشدید نظارت بانک مرکزی شد و این موضوع اصلی آن نیز در مجامع بانکی ها در سال جاری پدیدار شد که بانک مرکزی مانع از تقسیم بالا در این مجامه شد. محور‌های اصلی نظارت بانک مرکزی در دو قسمت صورت‌های مالی و تقسیم سود عملیاتی آنها بود. 

    از طرف دیگر، موضوع مطالبات بانک‌ها از دولت نیز از مباحث بسیار مهم است که بانک‌ها از این موضوع نیز آسیب دیده‌اند. مطالبات این گروه به خصوص در سال جاری از دولت افزایش قابل توجهی داشته است. 

    ریسک 
    اندازه‌گیری ریسک معاملات نماد‌ها و گروه‌ها بر اساس شاخص بتا سهم است. شاخص بتا بیانگر میزان همبستگی روند شاخص با بازار است.

     

    درصد تغییر گروه

    ضریب بتا

    بازار

    گروه

    -2.85

    0.8

    -2.3

    -0.55

     

     

    ضریب بتا یک و بالاتر نشان از ریسک بالای یک سهم است، با این حال ضریب بتا گروه بانکی نیز بسیار بالا است. گروه‌هایی از جمله بانکی‌ها از رهبر‌های بازار سرمایه هستند و روند بازار سرمایه بر روند آنها بسیار موثر و روند آنها بر بازار سرمایه تاثیر بیشتری دارد. با این حال میزان تاثیر این روند نزولی از بازار، بیشتر از اخبار داخلی خود گروه بوده است. 

    ارزش بازار
    ارزش بازار(ملیارد ریال) بانکی‌ها نیز تحت تاثیر کاهش تقاضا و افت شاخص گروه بانکی نزول کرده است. با این حال در شهریور ماه سال جاری ارزش بازار گروه بانکی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

     
     
     
     
     
     
     
     

     

     

     

     

     

     

    سود و P/E:
    نسبت P/E گروه بانکی در شرایط مساعدی به سر می‌برد. در روند نموداری بررسی P/E به مانند ارزش بازار، در تیر ماه نسبت به سال گذشته پیشی گرفته است. این پیشی ناشی از کاهش پیش‌بینی سود بانک‌ها به دلیل کاهش احتمالی نرخ سود سپرده‌ها است. نکته جالب توجه فاصله گرفتن P/Eبازار نسبت به گروه بانکی است.این اختلاف قابل توجه نشان از وضع بهتر گروه بانکی از نظر جریان سود پرداختی است.
     

     

     

     

     

     

     

    شاید به توان پس از موضوع تعیین نرخ سود، مجامع بانک‌ها را جنجالی‌ترین اخبار برای سهام‌داران دانست. موضوعی که باعث شد سود تقسیمی بین سهام‌دارن با دقت بیشتری صورت بگیرد. این موضاعات باعث ذخیره اندوخته بیشتر بانک‌ها شد. همان‌گونه که در جدول زیر نیز آمده است تنها 31 درصد درآمد قابل تخصیص میان سهام‌داران این گروه تقسیم شده است.

     

    درصد

    متوسط سود نقدی هر سهم

    متوسط درآمد واقعی هر سهم

    سود تقسیمی

    درآمد واقعی(ملیون ریال)

    تعداد شرکت

    31

    81

    257

    16305040

    51827700

    10


     

    بدهکار‌ترین بانک‌ها 
    به گزارش اقتصادنیوز، در بین بانک‌های مطرح کشور، بانک ملت بیشترین میزان بدهی دارا است. این بانک که در سال گذشته وضعیت مناسب‌تری نیز نسبت به باقی بانک‌های کشور داشت دارای بدهی ارزی به نسبت بالایی است.پس از بانک ملت، بانک‌های تجارت و صادرات قرار دارند.

     

    مطالبه از بانک مرکزی (میلیون ریال)

    بدهی به بانک مرکزی(ملیون ریال)

    بانک

    3,392,440

    5,916,221

    اقتصادنوین

    27,246,683

    126,253,339

    ملت

    20,436,955

    35,160,858

    صادرات

    2,784,541

    7,239,445

    پاسارگاد

    17,149,410

    35,405,563

    تجارت

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها