عصر خودرو

یک مقام مسئول عنوان کرد؛

مکزیک گزینه های مختلفی برای رویارویی با سیاست حمایتی ترامپ دارد

عصر بازار- وزیر اقتصادی مکزیک گفت: در صورتی که آمریکا متعهد به پیمان نفتا نباشد، مکزیک با چین، برزیل و آرژانتین تعاملات تجاری خود را افزایش می دهد.

مکزیک گزینه های مختلفی برای رویارویی با سیاست حمایتی ترامپ دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، به گفته تحلیل گران اقتصادی سفر قریب الوقوع مقامات مکزیکی به چین، این پیام را به دونالد ترامپ مخابره می کند که اگر او پیمان تجارت نفتا را پاره کند، دومین اقتصاد بزرگ منطقه آمریکای لاتین یعنی مکزیک، گزینه های دیگری برای صادرات دارد. 

    البته عدم پایبندی به پیمان نفتا(توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی) از سوی آمریکایی ها، اقتصاد مکزیک را تحت الشعاع خود قرار می دهد و مکزیکی ها برای تنوع بخشیدن به برنامه های اقتصادی خود، به دنبال پیدا کردن شرکای جدید برای صادرات هستند. 

    این در حالی است که در حدود 80 درصد صادرات مکزیک روانه آمریکا می شود؛ البته ترامپ در مصاحبه ای با مجله «اکونومیست» گفت: خواهان کاهش شاخص کسری تجارت آمریکا-مکزیک به صفر  و به دنبال از سرگیری مذاکرات نفتا به گونه ای است که برای شرکت ها و کارگران آمریکای بهتر باشد، ضمن اینکه او این تهدید را هم کرد که اگر به هدف خود نرسد، به این توافقنامه پایان خواهد داد. 

    همچنین «ایلدفونسو گوارجاردو»، وزیر اقتصاد مکزیک گفت: از چین بعنوان یک اهرم استراتژی ژئوپولتیکی استفاده خواهیم کرد که این، یعنی داشتن گزینه های مختلف مکزیک برای جایگزین کردن آمریکا است.

    در همین حال این مقام مکزیکی خاطرنشان کرد که کشورش، بخشی از کل صادرات خود را به چین ارسال خواهد کرد و دو کشور، قصد رقابت با یکدیگر را دارند تا اینکه بخواهند مکمل همدیگر در تجارت باشند. 

    البته «گوراجاردو» به این نکته اشاره کرد که چین یک تاجر آزاد نیست و مکزیک موفق شده تا چینی ها را ترغیب کند تا موانع تجاری را بر روی برخی از کالاها کاهش دهند و بر این اساس، انتظار می رود که این روند ادامه پیدا کند تا به رونق اقتصادی بیشتر بیانجامد. 

    همچنین وزیر اقتصاد مکزیک گفت: بر روی «گسترش اصولی تعرفه های ترجیحی» با برزیل و آرژانین به منظور کاهش هزینه واردات از منطقه آمریکای جنوبی تمرکز کرده است و این موضوع، دسترسی بهتری را برای مکزیک برای رسیدن به بازارهای تولیدی آنها در پی دارد.

    وی در پایان گفت: عقب نشینی آمریکا از پیمان نفتا، به عنوان بدترین سناریو برای ترامپ است و دست مکزیک را برای مذاکرات باز و توان این کشور را افزایش می دهد.

    بر پایه این گزارش، سفر آینده مقامات مکزیکی به احتمال زیاد در ماه سپتامبر (شهریورماه) انجام گیرد.

    برچسب ها