عصر خودرو

یادداشت اقتصادی؛

آقای روحانی؛ لطفا سری هم به تالار بورس بزنید

عصر بازار- "بیست و چهارم خرداد امسال که آمد" دولت یازدهم دو ساله شد و حالا چند ماهی هم از دو سال باقیمانده این دولت گذشته است؛ از قضا یکی از شعارهای اصلی آقای روحانی بعنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در روزهای پیش از انتخابات، موضوعات اقتصادی بود.

آقای روحانی؛ لطفا سری هم به تالار بورس بزنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بیست و چهارم خرداد امسال که آمد" دولت یازدهم دو ساله شد و حالا چند ماهی هم از دو سال باقی مانده این دولت گذشته است؛ از قضا یکی از شعارهای اصلی آقای روحانی به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در روزهای پیش از انتخابات، موضوعات اقتصادی و کنترل تورم بود که به انصاف نشان می داد درد مردم و جامعه را به خوبی می داند و از این جهت است که آن را به عنوان یکی از اهداف خود انتخاب کرده است.

    اقتصادی که نبض آن در بورس اوراق بهادار می زند و رونق و روزهای خوب بورس نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورها نشان از شکوفایی اقتصاد دارد و آهستگی نبض بورس و بی رمق آن مساوی است با رکود و بی حالی در اقتصاد؛ که البته این موضوع را نیز به خوبی تیم اقتصادی رئیس جمهور به خوبی می دانست و می داند، چرا که تالارنشینان بازار سرمایه به خوبی به یاد دارند که در روزگارانی نه چندان دور "بازگشت امید" تیتر مشترک بسیاری از رسانه ها در چند روز مانده به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود و از طرفی دیگر تنها چند روز مانده به انتخابات 24 خرداد 92، تالار شیشه ای معاملات بورس تهران میزبان رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود که وعده‌های امیدبخشی در رابطه با بازار سرمایه و رونق آن به سهامداران می داد.
    بر این اساس نیز پس از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور یازدهم کشور، بارقه های امید در جامعه، اقتصاد و بازار سرمایه کشور پیدار شد؛ تا جایی که در مدت کوتاه چند ماهه شاخص بورس جهشی خیره کننده پیدا کرد و با رشد دو برابری تا مرز 90 هزار واحد هم پیش رفت و در پی آن قیمت سهام شرکتها نیز افزایشی خیره کننده به خود گرفت؛ اما این اتفاق خوش برای اقتصاد و بورس کشور دوام چندانی نداشت و از نیمه دیماه سال 92، بازار سرمایه در سراشیبی سقوط قرار گرفت و این ریزش تا به امروز نیز ادامه دارد.
    همچنین در این مدت موضوعات متفاوتی برای توجیه افت بی منطق قیمت سهام شرکتها و نیز شاخص بورس توسط کارشناسان بر زبان جاری شده است که افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه سنگ آهنی ها، تخلیه حباب و هیجان در بورس، کاهش قیمت نفت، ریسک های سیاسی اقتصاد و بورس متاثر از مذاکرات هسته ای، وضعیت نامناسب جهانی برخی کالاها و صنایع و نیز سیاستهای دولت در کنترل تورم از جمله این موارد است.
    با این حال تازگی ها وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در حالی طی نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار داده‌اند که برخی از کارشناسان معتقدند مشکل کنونی بازار سرمایه به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد کشور، نبود قدرت تحلیل است که از چشم انداز غیرقابل پیش بینی اقتصاد نشات گرفته است و دولت باید برای خروج اقتصاد از رکود، لایحه خروج از رکود را ملاک عمل خود قرار دهد و به امید توافق هسته ای و رفع تحریم ها برای معجزه در اقتصاد کشور نباشد.
    از سوی دیگر برخی بر این باورند که نه تنها بازار سرمایه بلکه اقتصاد کشور برای برون رفت از رکود عمیق به حل مشکلات به صورت برنامه ای زمان بندی شده نیاز دارند و در صورتی که دولت بتواند با اتخاذ تصمیمات درست چرخ صنایع را به چرخه درآورد، هم اقتصاد کشور از رکود خارج خواهد شد و نیز با رونق صنایع و بنگاههای تولیدی می توان به بازگشت روزهای خوب به اقتصاد و بورس امیدوار بود.
    البته نباید از بیان این نکته نیز غافل شد که کاهش جهانی قیمت نفت یکی از بد اقبالی های دولت یازدهم است که با توجه به وابستگی درآمدهای کشور به فروش طلای سیاه، درآمدهای دولت نیز کاهش یافته است و بخشی از رکود کنونی و شرایط نامساعد بورس نهم بخاطر این اتفاق است.
    با این حال بنظر می رسد منطقی ترین اتفاقی که در حال حاضر می توان از آن برای رونق تولید و خروج اقتصاد از رکود استفاده کرد از بین بردن قوانین سختگیرانه و نیز کاهش فشارها بر صنایع و شرکتهاست تا با تکیه بر توان داخلی و حمایت از صنایع و بنگاهها در پرتو سیاستهای اقتصاد مقاومتی از شرایط کنونی گذر کرد.
    در مجموع باید گفت فعلا این روزها از توقف سقوط شاخص بورس و سقوط قیمت سهام شرکتها در بازار سرمایه خبری نیست و همانگونه که برخی انتظار معجزه را از مذاکرات هسته ای دارند، سهامداران بورسی نیز منتظر چنین اتفاقی در تالار شیشه ای هستند؛ بنابراین آقای روحانی، لطفا سری به تالار بورس بزنید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها