عصر خودرو

اونس طلا در محدوده ۱۲۲۰ دلار می‌ماند؟

مقاومت فنی فلز زرد

عصر بازار- امید حامیان طلا به مرز حمایتی ۱۲۲۰ دلار است. اونس طلا که دوشنبه تا بهای ۱۲۲۶ دلار افت کرده بود، سه‌شنبه تا کف ۸ هفته‌ای ۱۲۲۱ دلار سقوط کرد،‌ اما صبح چهارشنبه به مقاومت برابر افت تا محدوده ۱۲۱۰ دلار گذشت. اونس طلا چهارشنبه را با ۱۲۲۲ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در نیمه اول محدوده ۱۲۲۰ دلار رو آورد.

مقاومت فنی فلز زرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها نیز افزایش یافت. بهایی که تا ساعت 8 عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1221 دلار بود که نشان می‌داد تا زمان نهایی شدن این گزارش مرز حمایتی مورد اشاره شکسته نشده، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد.

    روزهای فشار

    افت 4 دلاری روز سه‌شنبه که اونس طلا را به یک قدمی مرز 1220 دلار رساند عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود. در این روز، ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام،‌ فشار روی طلا را حفظ کرد؛ چراکه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یافت. همزمان نقره نیز به کف 4 ماهه رفت. رشد روز سه‌شنبه بورس‌ها ناشی از ثبات نسبی بهای نفت خام بود که هفته گذشته به کف بیش از یکساله رفته بود. همزمان با اثر ضعف دوره‌ای نفت بر طلا، شاخص دلار هم در این روز با جهش خود به ضرر طلا کار کرد. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 06/ 99 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 65/ 99 واحد رشد کرد. با همه اینها، اونس طلا سه‌شنبه توانست مقابل سقوط به محدوده دوم کانال 1200 دلار مقاومت کند.

    اونس چهارشنبه را تحت حمایت تعدیل روند دلار آغاز کرد. شاخص دلار در ابتدای روز رشد داشت اما بعد نوسان‌های کمتری را تجربه کرد ولی بازارهای سهام آسیا به رشد خود ادامه دادند تا خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها ادامه داشته باشد. آنچه در این میان به کمک طلا آمد، افزایش خرید‌ها در قیمت‌های کف بود. مقاومت سه‌شنبه نیز کمک فنی‌ای برای فلز زرد فراهم آورد. علاوه‌بر اینها، افت بازارهای سهام اروپا نیز یار طلا بود. در حالی که افت دلار نتیجه خبر اخراج رئیس «اف بی آی» از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بود، افت بورس‌های اروپایی تعدیل روند روز قبل بود. شاخص‌های اروپایی سه‌شنبه به اوج 21 ماهه رفته بودند.

    تداوم امید

    اونس طلا چهارشنبه- تا زمان نهایی شدن این گزارش- توانست در محدوده 1220 دلار بماند، اما روند میان‌مدت تحت‌تاثیر عوامل افزایشی و کاهشی گوناگون است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، نشست ماه آینده فدرال رزرو آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ای» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به بیش از 90 درصد رسیده است. این نشست قرار است روزهای 13 و 14 ژوئن برگزار شود. با توجه به بهبود اوضاع بازار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری آمریکا، گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن بیشتر شده است. با این همه، برخی احتمال رشد طلا را حتی در دوره انقباض پولی در آمریکا، زیاد می‌دانند.

    موسسه سرمایه‌گذاری «کردیت سوئیس» پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی هر اونس طلا در سه ماه پایانی امسال به بیش از 1400 دلار افزایش خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری کردیت سوئیس در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز بازار طلا تاکید کرد قیمت جهانی طلا تا سه ماه پایانی امسال به بیش از 1400 دلار خواهد رسید. این بانک سوئیسی می‌گوید: کاهش نرخ بهره واقعی در آمریکا، افت ارزش دلار، رویکرد ناامیدکننده فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در چین و تشدید تنش‌های سیاسی بین‌المللی می‌تواند مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت جهانی طلا باشد. به‌نظر می‌رسد تحولات سیاسی بین‌المللی به‌خصوص اوضاع خاورمیانه و شبه‌جزیره کره تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی خواهد داشت. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر مهمی بر قیمت طلا خواهد داشت.

    برچسب ها