عصر خودرو

ورود ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌سازی

عصر بازار- معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی می گوید، راه اندازی کریدور شماه ۱۰ که منطقه زاگرس را در بر می گیرد درآمد زایی پایداری برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

ورود ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌سازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مسیر کریدور 10 نزدیک به 20درصد جمعیت کشور را که در حاشیه این کریدور سکونت دارند، در بر می گیرد. این کریدور می تواند محور توسعه این مناطق باشد. این مسیر همچنین تجارت 200 میلیون نفر را در کشورهای آسیایی و اروپایی تامین می کند.

    امیر امینی گفت: برای راه اندازی کریدور شماره 10 با شرکت های ایتالیایی ها در زمینه سرمایه گذاری به صورت BOT(ساخت، اجرا و انتقال) مذاکره کرده ایم. بخشی دیگری هم از این پروژه را با سرمایه گذاران خارجی و داخلی در حال واگذاری هستیم.

    وی با اشاره به اینکه بخشی را هم با منابع عمومی دولت سرمایه گذاری می‌کنیم،گفت:از یک هزار و 400 کیلومتر مسیر کریدور، هر کیلومتر آن به 100 تا 150 میلیارد ریال(10تا 15 میلیارد تومان) سرمایه گذاری نیاز دارد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راه اندازی این مسیر درآمدزایی پایداری را برای ایران رقم می زند، در حالی‌که توسعه منطقه را هم به دنبال دارد.

    امینی با بیان اینکه نمی توان میزان درآمد زایی این پروژه را پیش بینی کرد، گفت: لازمه تحقق این امر هزینه کردن و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری، صنایع وابسته به حمل و نقل و لجستیک ،کشاورزی و خدمات است که می تواند در این مسیر شکل بگیرد.

    خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این کریدور می گوید: کریدور شماره 10 دو ویژگی خاص نسبت به سایر کریدورها دارد که یکی کوتاه‌ترین مسیر شمال به جنوب است که می‌تواند اروپا را به ‌وسیله ترکیه به آب‌های خلیج‌فارس متصل کند. لذا هزینه کردن در این کریدور از لحاظ اقتصادی درآمد خوبی برای کشور خواهد داشت.

    وی درباره دومین ویژگی این کریدور گفت: این کریدور 10 مرز رسمی کشور را پوشش می‌دهد، یعنی از جنوبی‌ترین مرز کشور در شلمچه تا مرز بازرگان به ‌صورت آنتنی درقالب یک کریدور متصل می‌شوند که فواصل آن‌ها بین 20 تا 70 کیلومتر است و می‌تواند ارتباط بین ایران و عراق و ترکیه را تقویت کند.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: مطالعات این کریدور از 5 سال قبل شروع ‌شده بود که به ‌صورت تفکیکی و منقطع در حال انجام بود، اما در دو سال پیش با تصویب اولیه طرح کریدورها و ابلاغ آن این کریدور به نام کریدور شماره 10 حد فاصل بندر امام (ره) تا مرز بازرگان معرفی شد.

    خادمی با اشاره به اقدام های انجام ‌شده برای تأمین منابع مالی کریدور شماره 10 گفت: پس از انجام مذاکره با چند کشور سرانجام با شرکت آناس ایتالیا به توافق رسیدیم که مطالعات آن انجام و پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ارائه شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نمایندگان شرکت آناس آخرین پیشنهاد مالی خود را در جلسه‌ای که آخر اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد ارائه خواهند کرد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

    خادمی گفت: از بندر امام(ره) تا خرم‌آباد به‌ صورت آزادراه و بزرگراه و بخش‌های دیگری در آذربایجان غربی و شرقی و کردستان هستند، لذا باید بخش‌های باقیمانده را تکمیل کنیم تا 1420 کیلومتر مسیر کریدور شماره 10 را به‌ صورت یکجا داشته باشیم.

    وی اظهار داشت: برای 750 کیلومتر باقیمانده به ‌طور میانگین فکر می‌کنیم برای ساخت هر کیلومتر به‌طور آزادراهی حدود 100میلیارد ریال (10 میلیارد تومان) و به ‌طور بزرگراهی 60 میلیارد ریال(6 میلیارد تومان) منابع مالی نیاز است که در مجموع باید حدود 60 هزار میلیارد ریال(6 هزار میلیارد تومان) برای این کریدور هزینه شود تا کریدور ترانزیتی شمال- جنوب در غرب کشور فعال شود.

    استفاده از این کریدور تمام استان‌های غرب کشور را با 17 میلیون نفر جمعیت پوشش می‌دهد و فرصت خوبی برای بهبود وضعیت رفاه عمومی منطقه غرب کشور خواهد بود، ضمن این که تلفات جاده ای در این مسیر کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها