عصر خودرو

اونس طلا در هفته گذشته ۶/ ۱ درصد رشد کرد

جهش محتاطانه فلز زرد در بازار جهانی

عصر بازار: شرایط حاکم بر اقتصاد جهان و ضعف احیا در اقتصاد ایالات متحده که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را درباره افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در سال جاری مردد کرده، رشد قابل توجه ارزش طلا را در هفته گذشته در پی داشت.

جهش محتاطانه فلز زرد در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بهای اونس فلز زرد در 5 روز کاری گذشته از رقم 1138 دلار به عدد 1156 دلار رسید تا بازار رشد حدودا 6/ 1 درصدی این کالای گرانبها را به خود ببیند. این در حالی است که به‌رغم تعویق افزایش نرخ بهره وجوه فدرال رزرو که به رشد طلا کمک کرده، چشم‌انداز احیا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، معامله‌گران را درباره خرید طلا محتاط نگه داشته است.


    دوشنبه ثبات
    اونس هفته کاری گذشته را همزمان با تعطیلی بازارهای چین، با ثباتی نسبی آغاز کرد. چین هفته گذشته «تعطیلات هفته طلایی» را جشن گرفت. اونس در نخستین روز کاری هفته گذشته با 3 دلار افت به قیمت 1135 دلار رسید. روز دوشنبه طلا تحت فشار رشد بازارهای سهام و تعدیل قیمت‌ها پس از جهش جمعه دو هفته قبل با افت شدید روبه‌رو شد، اما با کمک «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین جدی شدن احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو رو به رشد گذاشت. تثبیت نسبی روز دوشنبه به‌دلیل جهش قیمتی عصر جمعه رخ داد، روزی که بهای اونس پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه سپتامبر با رشد شدید قیمت روبه‌رو شد. روز دوشنبه بهای نقره هم به بالاترین سطح در 6 هفته گذشته رسید. بازارهای سهام جهان در این روز شاهد رشد شاخص‌ها بودند و توانستند قیمت طلا را پایین بیاورند، اما عوامل افزایشی اونس را از کف روزانه بالا آوردند. بازارهای چین روز دوشنبه تعطیل بودند تا بخشی از تقاضای طلا کم شود، اما مهم‌ترین عامل مورد توجه روز ادامه بحث تعویق افزایش نرخ بهره وجوه فدرال بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر به‌دلیل نگرانی درباره پیامدهای آشوب بازارهای مالی در ماه‌های گذشته و وضعیت اقتصاد چین و جهان، نرخ‌های بهره را مانند حدود یک دهه گذشته بالا نبرد. حالا این امر ممکن است به سال 2016 موکول شود.

    سه‌شنبه جهش
    اما روز دوم هفته کاری، روز رشد 12 دلاری اونس بود. این رشد عمدتا ناشی از تاثیرگذاری عوامل خارجی و خریدهای فنی بود. در روز سه‌شنبه، افت شاخص دلار و رشد بهای نفت به شدت به نفع طلا تمام شد. همچنین طلا و نقره شاهد بهبود چشم‌انداز فنی خود بودند. نقره روز سه‌شنبه به بالاترین سطح قیمتی خود در سه ماه و نیم گذشته رسید. در این روز شکاف موجود در تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده در ماه آگوست باعث افت شاخص دلار شد تا افت ارزش پول آمریکا به رشد قیمت کالاهای پایه به‌خصوص طلا کمک کند. همزمان رشد نفت نیز به رشد بیشتر طلا کمک کرد. جالب اینجا است که روز سه‌شنبه بازار در کل آرام بود که یکی از دلایل آن تعطیلی بازارهای چین بود. پایگاه اینترنتی «کیتکو» در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه خود نوشت که رشد قابل توجه اخیر بهای نفت، رشد اخیر قیمت شکر، قهوه و نقره و احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره آمریکا می‌تواند به نفع بازار کالا تمام شود. ولی بخش کالاهای پایه خام هنوز کاهشی است. شاخص کالاهای گلدمن ساکس(GSCI)، این امر را به وضوح نشان می‌دهد.

    تکرار ثبات
    قیمت نهایی سومین روز هفته 1145 دلار بود که باز ثباتی نسبی را نشان می‌داد. این ثبات نسبی ناشی از پایین آمدن طلا از اوج روزانه بود. اونس روز چهارشنبه تحت‌تاثیر ادامه بهبود چشم‌انداز فنی رو به رشد گذاشت و تا میانه‌های محدوده 1150 دلار بالا رفت، اما در ادامه روز بخشی از ارزش خود را از دست داد و در نهایت 2 دلار افت روزانه را برای خود ثبت کرد. آنچه روز چهارشنبه به اونس کمک کرد، ادامه تغییر فضای بازار کالاهای پایه بود که عمدتا ناشی از ادامه رشد بهای نفت بود. شاخص نفتی نایمکس روز چهارشنبه به بالاترین قیمت خود در 5 هفته گذشته رسید. به لحاظ فنی، وضعیت بازار نفت در روز چهارشنبه می‌تواند به معنای تغییر فضای بازار نفت و ادامه رشد قیمت طلای سیاه باشد. به قول پایگاه اینترنتی کیتکو، نفت رهبر بازار کالاهای پایه است. دیگر خبر افزایشی روز چهارشنبه این بود که بانک‌های مرکزی در ماه آگوست، 47 تن مکعب به ذخایر طلای خود افزوده‌اند. روسیه و چین بزرگ‌ترین خریداران بودند. بازارهای چین روز چهارشنبه هم مانند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل بودند.

    عقب‌نشینی پنج‌شنبه
    اما اونس روز پنج‌شنبه هم 6 دلار دیگر افت کرد، افتی که عمدتا ناشی از تعدیل فنی و «سودگیری معامله‌گران»‌ بود. عقب‌نشینی اصلاحی روز پنج‌شنبه ناشی از رشد طلا در روزهای قبل از آن بود، اما مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته در این روز روی داد. در چهارمین روز  کاری بازارهای جهانی، صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو منتشر شد که تقریبا تمام تحلیل‌ها را تحت تاثیر قرار داد. این صورت‌جلسه مشخص کرده که نخستین افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در حدود یک دهه گذشته، به احتمال بسیار قوی در سال جاری میلادی صورت نخواهد پذیرفت.
    به این ترتیب بازار فلزهای گرانبها که در ماه‌های گذشته چند بار شاهد تغییر حس معامله‌گران نسبت به چشم‌انداز بهای ارزش طلا بوده است، هفته گذشته نیز شاهد افزایش خوش‌بینی درباره رشد بهای فلز زرد بود. دلیل تعویق احتمالی افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا، ضعف اقتصاد جهان و احیای ضعیف اقتصاد آمریکا است. بازارهای سهام جهان پنج‌شنبه وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. در حالی در چهارمین روز هفته، بازارهای سهام اروپا تضعیف شدند، بازارهای دارایی آسیا رشد کردند. بازار سهام چین، در این روز اولین روز کاری خود پس از تعطیلات را تجربه کرد تا شاخص شانگهای 3 درصد رشد را تجربه کند. دیگر خبر روز پنج‌شنبه ادامه رشد نفت تحت‌تاثیر حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه بود.

    جهش دوباره
    اونس در نهایت در آخرین روز کاری با 17دلار جهش روی قیمت 1156 دلار ایستاد. جهش آخر هفته مربوط به افت شاخص دلار و جدی شدن احساس بازار درباره تعویق نرخ‌های بهره فدرال رزرو بود. اونس که آخرین روز هفته را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرده بود، از رشد شاخص‌های سهام و افت بهای نفت تاثیر زیادی نپذیرفت، البته روز جمعه دوتن از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اعلام کردند که بانک مرکزی آمریکا هنوز به افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری فکر می‌کند، گرچه به این امر متعهد نیست. این وضعیت باعث شده که معامله‌گران در خرید طلا محتاط باشند. آیا این احتیاط روند طلا در هفته آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا رشد اونس که حالا به قیمت اواخر آگوست بازگشته، ادامه خواهد یافت؟ در آخرین نظرسنجی دوقلوی کیتکو، سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای از تغییر احساس بازار و ادامه افزایش قیمت‌ها گفته‌اند. 

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها