عصر خودرو

وزیر اقتصاد:

بانک‌های ایرانی تاکنون ۶۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی امضا کرده‌اند

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از نامزدهای مخالف دولت برنامه اجرایی و یک راه‌حل و برنامه ارائه ندادند و فقط ادعا کردند ادعاهایی که هیچکدام هم با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی ندارد.

بانک‌های ایرانی تاکنون ۶۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی امضا کرده‌اند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا،  علی طیب‌نیا در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های استان سمنان با اشاره به غیراجرایی بودن ادعایی همچون سه برابر کردن یارانه، رشد اقتصادی بالای 20درصد و ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی اظهار کرد: برای سه برابر کردن یارانه‌ها و پرداخت کارانه به بیکاران به 200 هزار میلیارد منابع مالی نیاز داریم که سه برابر کل درآمدهای کشور است لذا طرح این مسائل تنها یک ادعا و با هدف جذب آراء مردم است.

    وی با بیان اینکه کل درآمد نفتی امسال ما 72 هزار میلیارد بوده افزود: برای عملی شدن وعده‌های آقایان این رقم باید سه برابر شود. بهتر است آقایان توضیح دهند که این منابع را می‌خواهند از کجا تامین کنند.

    وی با بیان اینکه برای تامین این منابع قاعدتا چند راه بیشتر وجود ندارد گفت: اگر بخواهند فروش نفت را افزایش دهند که این دولت آن را به بیشترین حد خود در این سال‌ها رسانده است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی راه دیگر برای تامین این منابع سه برابر کردن مالیات‌هاست افزود: این گزینه هم شدنی نیست چرا که با سه برابر شدن مالیات ها تولید در کشور ورشکست خواهد شد و تاثیر سویی در تشدید فقر و بیکاری خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه یک راه دیگر قرض از بانک مرکزی و چاپ پول است گفت: این روش نیز تورم را شدیدتر و نقدینگی را در کشور افزایش می‌دهد لذا این روش هم روش مناسبی نیست.

    طیب‌نیا با بیان اینکه یک راه دیگر تامین این منابع 6 برابر کردن قیمت انرژی‌ها است گفت: در این روش باید برای تامین یارانه و کارانه پول برق آب، گاز، بنزین، گازوئیل، انوع سوخت‌ها و دیگر انرژی‌ها 6 برابر شود که این گزینه هم تاثیرش بر اقتصاد، تورم، گرانی و...بدتر از دیگر گزینه ها است.

    وی با بیان اینکه تامین این منابع در شرایط فعلی ممکن نیست ادامه داد: متاسفانه آقایان این وعده‌ها را بدون ارائه یک راه حل روشن به مردم دادند و هیچکدام آنها نیز عملی نیست.

    وی با بیان اینکه کل هزینه عمرانی ما در سال گذشته 40 هزار میلیارد بوده افزود: با فرض محال اینکه پرداخت این یارانه و کارانه‌ها هم ممکن باشد آیا عقلانی است در شرایطی که کل بودجه عمرانی یک کشور 40 هزار میلیارد است بیاید 200 هزار میلیارد تومان را در قالب یارانه و کارانه توزیع کند و به ایجاد زیرساخت‌ها نپردازد.؟.

    بانک‌های ایرانی در دوران پسابرجام تاکنون 60 میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی امضا کردند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با اذعان به اینکه باید با تامین‌کننده منابع خارجی ارتباط خوبی برقرار کنیم و دولت دکتر روحانی گام‌های مهمی در این حوزه برداشته گفت: در نتیجه این اقدامات دولت یازدهم، بانک‌های ایرانی در دوران پسابرجام تاکنون 60 میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی امضا کردند.

    وی با بیان اینکه امروز به مرحله انعقاد قراردادهای رسمی با برخی این بانک‌ها و کشورها رسیدیم افزود: باید قبول کنیم که برای چند سال ارتباط ما با بسیاری از کشورهای دنیا به واسطه تحریم های طالمانه قطع شده بود و تا این روابط دوباره ترمیم و اعتمادسازی شود نیازمند زمان هستیم.

    وی با بیان اینکه تنها در سایه حل و فصل مشکلات امکان جذب سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی وجود دارد ادامه داد: برخلاف عده‌ای امروز همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته شده اما باید پذیرفت که تحریم‌های دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آن مربوط به سال‌ها قبل از ماجرای هسته‌ای است لذا ایجاد این اعتمادسازی نیازمند مذاکره و گذر زمان بیشتری است.

    طیب‌نیا با بیان اینکه امروز تحریم‌های سویوفت لغو شده و بانک‌ها در این بخش مشکلی ندارند اضافه کرد: امروز ما به راحتی می‌توانیم"ال سی" باز کنیم و همین کمک بسیار مهمی به اقتصاد کشور است.

    وی به تشریح این مهم پرداخت و گفت: یک فعال اقتصادی با باز کردن "ال سی" در واقع می تواند با دادن 10 درصد قیمت اصلی، خرید خود را انجام دهد در حالی که در سال‌های تحریم یک فعال اقتصادی ایرانی باید 130 درصد قیمت کالای خریداری شده را پرداخت می‌کرد به عبارتی تولیدکننده ایرانی تا پیش از برجام باید 13 برابر منابع مورد نیاز برای فعالیت اقتصادی را می‌داشتند.

    وی با بیان اینکه در دوران تحریم نیاز بنگاه‌های ما به نقدینگی تا 40 برابر بیشتر شده بود گفت: جدای از این‌ها معاملات چمدانی و محدودیت‌های ایجاد شده مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان ما ایجاد کرده بود.

    طیب‌نیا، در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات بانک‌های ایرانی و رفع این مشکلات اظهار کرد: در حال حاضر ما در ارتباط با بانک‌های کوچک و متوسط دنیا هیچ‌گونه مشکلی نداریم در بحث بانک‌های بزرگ نیز مشکلات ما با تعدادی از این بانک‌های بزرگ حل شده اما همچنان مشکلاتی با برخی بانک‌های بزرگ داریم که در حال مذاکره با آنها هستیم و ان شاالله این مشکلات نیز بزودی مرتفع می شود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی از کاهش 3 تا 4 درصدی معوقات غیرجاری در کشور در دولت روحانی خبرداد و گفت: نسبت معوقات بانکی غیرجاری در ابتدای این دولت 14 درصد بوده که در این دولت به 11 درصد رسیده است.

    وی با بیان اینکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مشکل جدی نیست گفت: آنچه ما در حوزه بانکی با آن روبرو هستیم یکی بدهی دولت به بانک‌ها و دیگری معوقات بانکی است که دولت یازدهم در هر دو بخش اقدامات اساسی انجام داده است.

    وی از تسویه 13 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت خبر داد و گفت: بزودی 10 هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی‌های دولت به بانک‌ها تسویه می‌شود.

    طیب‌نیا با بیان اینکه بدهی‌های دولت در مقایسه با دیگر کشورها رقم بسیار کمی است افزود: مشکل ما در این بخش نه بدهی‌های دولت که نابه‌سامان بودن سیستم‌ بانکی است که برای سامان‌دهی آن برنامه‌های خوبی آغاز شده است.

    وی با اشاره به معوقات غیرجاری در کشور گفت: متاسفانه در دولت قبل این معوقات در کشور پنج برابر شد.

    این عضو کابینه با بیان اینکه این نسبت باید به زیر پنج درصد برسد اظهار کرد: تلاش دولت تدبیر و امید تا رساندن این شاخص به 3تا 4 درصد با قوت ادامه می‌یابد.

    وی از رابطه کارگزاری با بیش از 600 بانک خبر داد و گفت: علاوه بر این معاملات بانکی با بیش از 230 بانک مهم خارجی ایجاد و این رقم به‌طور روزانه در حال افزایش است.

    این عضو کابینه با بیان اینکه برخی مشکلات و محدودیت‌های امروز نیز به تحریم‌های اولیه امریکا برمی‌گردد که بعد از اشغال لانه جاسوسی وضع شده گفت: در همین راستا برخی معاملات ما که با ارز دلار امریکایی انجام می‌شود با مشکلاتی روبرو است البته در معاملاتی که با ارز یورو یا واحدهای پولی اروپا و دیگر کشورها انجام می‌شود، مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه مانع‌تراشی‌ها و بدعهدی امریکا نیز واقعیتی بود که ما نیز از قبل آن را پیش‌بینی می‌کردیم.

    وی با اشاره به چرایی برخی مشکلات ایران با بانک‌های مهم خارجی گفت: نظام بانکی دنیا بعد از سال 2008 دچار تغییرات گسترده‌ای شد و استانداردهای جدیدی برای معاملات بانکی تعریف شد که به‌دلیل عدم ارتباط بانک‌های ما با دنیا هنوز همه این استاندارد در بانک‌های ما ایجاد نشده و دولت برای استانداردسازی بانک‌ها گام‌های خوبی را برداشته است.

    وزیر اقتصاد از مبارزه با پولشو.یی به عنوان یکی از استانداردهای بانک‌ها معتبر و بین‌المللی نام برد و افزود: مبارزه با پولشویی از الزام‌ها و استانداردهای بانک‌های دنیا است و بانک‌های ایرانی باید به این مهم توجه کنند.

    وی با بیان اینکه ایران اسلامی برای سال‌ها در لیست سیاه قرار داشت گفت: با تلاشی که صورت گرفته نام ایران در این لیست به حالت تعلیق درآمده و در اجلاس ژوئن امیدواریم نام ایران به طور کامل از این لیست خارج شود.

    وی با انقاد از برخی صاحبان تریبون در داخل که به دشمنان ایران بهانه می‌دهند گفت: در حالی که تلاش زیادی برای رفع ابهام مصرف می‌کنیم متاسفانه برخی‌ها از تریبون‌های عمومی فعالان و مدیران بانکی را متهم می‌کنند و همین ها بهانه‌ای می شود که مشکلاتی پیش پای بانک‌های ایرانی قرار گیرد.

    طیب‌نیا از ایران به عنوان یکی از خوش‌حساب‌ترین کشورهای دنیا نام برد و تصریح کرد: مدیران ما از سالم‌ترین مدیران دنیا هستند اما متاسفانه برخی‌ها بدون توجه به عواقبی که ممکن است سخن آنها داشته باشد نظام بانکی ما را متهم می‌کنند و همان بهانه‌ای می‌شود برای دشمنان ما که مانع از ارتباط ما با دنیا شوند.

    وی با بیان اینکه نباید زندگی مردم و اقتصاد کشور را برای بازی‌های سیاسی هزینه کرد گفت: ایران اسلامی بهترین نظام‌ها و مدیران آن از دلسوزترین مدیران هستند مگر همین مدیران نبوده‌اند که بزرگترین تحریم شناخته شده دنیا را مدیریت کردند.

    وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم تورم 40 درصدی را تک رقمی کنیم گفت: کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی بالا آن هم در شرایط سخت تحریم دلیل روشنی بر کارآمدی نظام اسلامی و توانمندی دولت تدبیر و امید است.

    برچسب ها