عصر خودرو

فرآورده‎های پالایشگاه آبادان با استانداردهای جدید وارد بازار می‌شود

عصر بازار- فرآورده‎های پالایشگاه آبادان پس از کلید خوردن طرح توسعه و تثبیت ظرفیت، ظرف ٤٨ ماه آینده با استانداردهای روزآمد دنیا وارد بازار می‌شود.

فرآورده‎های پالایشگاه آبادان با استانداردهای جدید وارد بازار می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شانا، فردین علمداری اصل، مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت ،گاز ،پالایش و پتروشیمی گفت: پالایشگاه آبادان هم اکنون با ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه در روز فعالیت می‎کند که ٢٥0 هزار بشکه از ظرفیت ٤00 هزار بشکه در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از ٧0 سال پالایش می شود.

    وی افزود: با توجه به فناوری قدیمی و تجهیزات فرسوده، این سه واحد تقطیر دارای بازده بسیار پائین، ریسک بسیار زیاد عملیات و هزینه‌های بالای تعمیرات هستند، از این رو طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه آبادان ازسوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، در دستور کار قرار گرفت.

    مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تصریح کرد: ظرف ١٥ روز گذشته قرارداد با شرکت چینی نافذ شد و هم اکنون کارهای اجرای پروژه کلید خورده است و طبق برنامه ظرف مدت ٤٨ ماه پروژه به پایان می‌رسد.

    وی افزود: در این طرح واحد تقطیربا ظرفیت ٢١0 هزار بشکه در روز جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی می شود و باتوجه به ساخت و راه اندازی واحد تقطیر دیگری که در سال ١٣٨٥ به ظرفیت ١٥0 هزار بشکه راه اندازی شده ظرفیت کل پالایش بعد از احداث واحد تقطیر جدید به ٣٦0 هزار بشکه (١٥0+٢١0) در روز تثبیت خواهد شد.

    وی یادآور شد: افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه روی رقم روزانه 360 هزار بشکه که با احداث واحد تقطیر ٢١0 هزار بشکه ای میسر می‌شود، همه فرآورده‎های تولیدی در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه و گوگرد زدایی می شوند.

    مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با اشاره به اهداف این طرح گفت: تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ٤، کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزایش درصد تولید نفت گاز/ بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت کوره، جمع آوری مخازن و تاسیسات فرسوده از جمله اهداف این طرح است.

    وی به اشتغالزایی این طرح اشاره کرد و گفت :پیش بینی می شود پیمانکار پروژه ٧00 نفر را تا پایان سال استخدام کند و در فاز اول ٤ هزار نفر و در فاز دوم برای ٨ هزار نفرفرصت اشتغالزایی ایجاد می شود.

    طراحی بنیادی طرح طی سال‌های ٨٦ تا ٨٨ توسط شرکت مهندسی ناموران و با همکاری شرکت‌های صاحب دانش فنی AXENS فرانسه، TOPSOE دانمارک و Tecnimont ایتالیا صورت پذیرفت و به تبع آن قرارداد EPC با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های چینی SEI و ایرانی ODCC در فروردین ماه ٨٩ منعقد شد. بر اساس قرارداد منعقده، تامین مالی قرارداد EPC طرح می بایست از خط اعتباری ایران - چین صورت گیرد.

    برچسب ها